طیب نیا در مراسم راه اندازی معاملات پسته در بورس کالا عنوان کرد:

عرضه پسته در بازار سرمایه گامی مؤثر در ارتقاء این محصول در سطح جهان

عرضه پسته در بازار سرمایه گامی مؤثر در ارتقاء این محصول در سطح جهان

دولت بدهی هایی دارد که فارغ از میزان آن، این بدهی ها به سامان نبود و این در شرایطی است که اگر فردی طلبی از دولت داشت نمی توانست آن را به عنوان وثیقه برای وام گیری قرارداده و یا آن را معامله کند و یا حتی بتواند روی جریان سود آن حساب باز کند، پس نحوه پرداخت و تسویه طلب مشخص نبود و بازار بدهی توانست درجهت ساماندهی های بدهی دولت قرار گیرد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: راه اندازی معاملات پسته یکی از مزیت های تولیدی محصولات کشاورزی است و همیشه به عنوان یک محصول برتر در بازارهای جهانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی طیب نیا در مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالای ایران گفت: امروز به نوعی شاهد پیوند بین بازار سرمایه و محصولات کشاورزی هستیم که هر دو آنها می تواند در اقتصاد ایران نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی دارای ویژگی هایی است که در همه جای دنیا شناخته شده است؛ چراکه می تواند باعث ایجاد اشتغال و مبارزه با فقرزدایی شود.

طیب نیا با اشاره به اینکه امنیت غذایی می تواند نقش مهمی در امنیت کشور به حساب آید، عنوان کرد: یکی از محصولات عمده درکشور ما که به عنوان مزیت به حساب می آید، تولید پسته است که راه اندازی این محصول می تواند یک گام مهم برای جهانی شدن محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی به حساب می آید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی جهت گیری اصلی در حوزه اقتصاد است، یک اقتصاد برون گراست که می تواند از همه ظرفیت های داخلی با کیفیت و قیمت تمام شده استفاده کند و بخش کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست.

طیب نیا در ادامه با بیان اینکه هدف از صادرات پسته فقط مقوله کسب درآمد ارزی برای کشور نیست، گفت: اگرچه این امر مهم است اما کاهش قیمت در داخل هدف مهم در کشور محسوب شده و می تواند موجبات کاهش وابستگی را نیز فراهم سازد.

رییس عالی شورای بورس، با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا، سبب ایجاد فضای رقابتی می شود، خاطر نشان کرد: با ایجاد فضای رقابتی چاره ای جز تلاش برای بهبود کیفیت و همچنین تلاش برای کاهش قیمت تمام شده نمی ماند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه هستیم و از زمانی که قانون جدید در بازار سرمایه به تصویب رسیده، شرایط بورس هم روند خوبی را در پیش گرفته و شاهد گسترش همه جانبه بازار سرمایه خواهیم بود.

وزیر اقتصاد در همین زمینه ادامه داد: بازار سرمایه از ظرفیت های فراوانی برخوردار است. هدف راهبری دولت این است که از طریق ظرفیت های بازار سرمایه به رشد اقتصادی مستمر و پایدار و همچنین به ایجاد اشتغال برای جوانان دست یابد.

وی بازار سرمایه را فضایی خواند که باید دارایی ها را به سرمایه تبدیل کند و تصریح کرد: یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه این است که از طرفی از دارایی های سرمایه گذاران نگهداری کند و از طرف دیگر برای بنگاه ها و فعالان اقتصاد تامین مالی داشته باشد. همچنین، بازار سرمایه مجرایی را فراهم می آورد تا ثروت از دارایی به سرمایه تبدیل شود؛ سرمایه ای که مولد است و در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

طیب نیا عنوان کرد: نظام مالی کشور پاسخگوی تأمین نیاز نیست و مشکل عمده ما در نظام تأمین مالی است که بانک محور است، پس باید بازار سرمایه را فعال کرده تا بتواند برنامه ای جامع را تدارک ببیند.

وی همچنین در خصوص مشکلات تامین مالی نیز گفت: باید در جهت تسویه بدهی دولت برنامه داشته باشیم و اقداماتی در این مهم نیز لازم است که مطرح شود. اقداماتی موثر در جهت افزایش سرمایه بانک ها، تسویه بدهی دولت به نظام بانکی و حل و فصل مشکل مطالبات غیر جاری کشور از جمله این اقدامات است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: شاهد این هستیم که دولت بدهی هایی دارد که فارغ از میزان آن، این بدهی ها به سامان نبود و این در شرایطی است که اگر فردی طلبی از دولت داشت نمی توانست آن را به عنوان وثیقه برای وام گیری قرارداده یا آن را معامله کند یا حتی بتواند روی جریان سود آن حساب باز کند، پس نحوه پرداخت و تسویه طلب مشخص نبود و بازار بدهی توانست در جهت ساماندهی های بدهی دولت قرار گیرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا