کاهش ۱۰ درصدی صادرات سیمان

کاهش ۱۰ درصدی صادرات سیمان

دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه صادرات سیمان ایران طی ۱۱ ماهه امسال بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است، از مذاکره با سازمان توسعه تجارت برای اختصاص یارانه یک تا ۳ دلاری حمل دریایی هر تن سیمان صادراتی در سال آینده خبر داد.

 

عبدالرضا شیخان، اظهار داشت: طی سال جاری، صادرات سیمان ایران به بازار مهم عراق با کاهش قابل توجهی همراه بود که این مسئله بر آمار صادرات سیمان طی سال جاری تأثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه دولت عراق از صنعت سیمان این کشور خواسته تا به سمت تولید سیمان و کلینکر حرکت کنند، افزود: طی 11 ماهه امسال، سهم سیمان ایران در بازار عراق به 43 درصد و سهم کلینکر به 34 درصد رسید و این در حالی است که در سال گذشته سیمان ایران سهم 56 درصدی را در بازار سیمان عراق دارا بود.
شیخان پیش‌بینی کرد سال آینده بازار عراق برای سیمان صادراتی ایران کوچک شود و شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی صادرات سیمان به عراق در مقایسه با سال جاری باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه تنوع زیادی برای بازار صادراتی سیمان ایران وجود دارد، اظهار داشت: با وجود بالا بودن تنوع کشورها، حجم قابل توجهی را نمی‌توانیم صادر کنیم که برای کمک به حل این مشکل، بحث اختصاص یارانه حمل دریایی به صادرات سیمان مطرح شده و از طریق سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود.
وی توضیح داد: بر این اساس قرار است یارانه‌ای از محل مشوق‌های صادراتی به حمل دریایی سیمان به کشورهای دور اختصاص یابد.
دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه بحث‌های مطرح شده مبنی بر اختصاص یک تا 3 دلار یارانه به صادرات هر تن سیمان است، گفت: آفریقا بازار خوبی برای سیمان ایران است که در صورت حمایت دولت می‌توانیم صادرات مناسبی به این منطقه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند بنگلادش، سریلانکا، تانزانیا و کنیا درخواست خرید سیمان ایران را دارند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا