توضیح دبیر کل کانون کارگزاران بورس درباره گم شدن تضامین برخی کارگزاری‌ها

توضیح دبیر کل کانون کارگزاران بورس درباره گم شدن تضامین برخی کارگزاری‌ها

دبیر کل کانون کارگزاران بورس درباره ناپدید شدن تضامین برخی کارگزاری‌ها توضیح داد و آن را سهوی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،روح الله میر صانعی درباره ناپدید شدن تضامین برخی کارگزاری‌ها به فارس گفت: طی دو روز معاملاتی در اوایل هفته گذشته، سهام تضمین مشتریان برخی از کارگزاری‌ها از حالت فریز خارج و بدون اطلاع کارگزار ناظر به کارگزاری دیگری منتقل شده بود که با پیگیری شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) و کانون کارگزاران این مشکل به سرعت برطرف شد.

وی با بیان اینکه بروز این مشکل ناشی از اشتباه سهوی بوده و اهمیت چندانی را برای بازار ندارد، درباره دلیل واکنش سریع کانون کارگزاران در نامه نگاری به شرکت سپرده گذاری مرکزی عنوان کرد: این موضوع از آن جهت برای کارگزار اهمیت دارد که در ازای قبول تضامین و فریز سهام اقدام به ارایه تسیهلات اعتباری شده، ولی یک مرتبه با ناپدید شدن این تضامین در حساب‌ها مواجه شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش فشار فروش سهام از سوی برخی معامله گران به دلیل آنچه که اصرار بر تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در روز های پایانی سال عنوان شده تا چه حد می‌تواند روند بازار سهام را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد،گفت: در حال حاضر رقم دقیقی از حجم اعتبارهای تخصیص شده از سوی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان در دست نیست اما اینکه عنوان می‌شود اصرار کارگزاری‌ها ناشی از فشار بانک‌ها برای تسویه تسهیلات اعطایی بوده به دلیل تعامل شرکت‌های کارگزاری با بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین موعدهای زمانی تعیین شده برای تسویه اعتبارات حرف قابل اتکایی نیست.

میرصانعی تاکید کرد: اینکه لزوماً بر تسویه معاملات اعتباری مشتریان از سوی کارگزاری ها در پایان سال تاکید شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: به دلیل آنکه سال مالی نیمی از شرکت‌های کارگزاری، پایان اسفند ماه هر سال است، علاقه زیادی برای تراز شدن حساب ها همزمان با بستن دفاتر حسابداری وجود دارد و این در حالی است که به لحاظ موعد زمانی تعیین شده برای حساب های اعتباری تسویه این حساب ها چندان در اولویت نیست.

به گفته میر صانعی، ورود و خروج تسهیلات اعتباری کارگزاری ها همواره در گردش بوده و اعطای آنها به مشتریان با توجه به گردش معاملات چندان ریسک قابل توجهی را در صورت ثابت بودن سایر شرایط متوجه بازار نمی‌کند. تسهیلات اعتباری از ضریب مشخصی برخوردار است که در صنعت کارگزاری چندان بالا نیست.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا