توافق اوليه براي واقعي شدن قيمت سنگ آهن

توافق اوليه براي واقعي شدن قيمت سنگ آهن  به گزارش معدن نيوز قدير قيافه در جمع خبرنگاران از برگزاري نشستي مشترک با حضور رضا ويسه معاون هماهنگي و نظارت معاون اول رييس جمهور، جعفر سرقيني معاون معدني وزير صنعت،معدن و تجارت،اعضاي انجمن صنفي توليدکنندگان سنگ آهن و مديران و سهامداران شرکت هاي سنگ آهني در خصوص رفع مشکلات اين صنعت از جمله پايان قيمت گذاري دولتي خبر داد.

وي گفت : در اين جلسه انجمن سنگ آهن ايران پيشنهاد قيمت گذاري سنگ آهن از طريق بورس کالاي ايران که قبلا مطرح شده بود را مجدادا ارائه داد؛چرا که در ماده 37 قانون رفع موانع توليد بر حفظ سازوکار بورس در قيمت گذاري ها تاکيد شده است. بر اين اساس به منظور کشف قيمت، شفاف سازي معاملات و همچنين ضمانت اجرايي قراردادها و پرداخت معاملات بورس کالا، پيشنهاد قيمت گذاري سنگ آهن در اين بازار ارائه شده است.

وي توضيح داد: در پي تعامل مشترک انجمن سنگ آهن و شرکت بورس کالاي ايران، طي تفاهم نامه اي، فرمولي براي قيمت گذاري سنگ آهن تعيين شد. اين فرمول بر مبناي قيمت هاي جهاني تنظيم شده است که در آن هزينه هاي حمل و نقل داخلي ،از قيمت مشخص شده تحويل درب معدن سنگ آهن کم مي شود.

رييس هيات مديره انجمن توليد کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در برابر اين سوال که آيا در اين فرمول جديد، قيمت سنگ آهن ديگر تابعي از قيمت شمش فولاد خوزستان نخواهد بود، گفت:. ما به دنبال واقعي شدن قيمت ها هستيم تا در درون يک بستر رقابتي در تمامي حوزه ها، قيمت تمامي محصولات در زنجيره سنگ آهن تا فولاد شفاف و مشخص شود. در واقع در اين مذاکرات تمام تلاش ها استفاده از ساز وکار بورس براي کشف قيمت هاي واقعي و تسهيل معاملات است.شايد برخي از توليد کنندگان بخواهند محصولات خود را با قيمت تعادلي به فولادسازان داخلي بفروشند اما نکته حائز اهميت مورد توافق تمام دوستان ما در کل زنجيره توليد فولاد، اين است که محصولات داخل زنجيره ارزش فولاد بايد از طريق بورس عرضه شود و براي هميشه قيمت فرآورده هايي که به توليد فولاد منتج مي شود از جمله کنسانتره،گندله و سنگ دانه بندي شده واقعي شود.

وي در برابر اين سوال که آيا وزير صنعت و يا برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين فرمول اظهار نظري داشته اند؟، گفت: اصلا آقاي نعمت زاده و آقاي سرقيني تمايلي به ورود به عرصه قيمت گذاري سنگ آهن ندارند و در جلسه مزبور هم از سوي معاون وزير صنعت بر اين موضوع تاکيد شد.

اين فعال صنعت سنگ آهن به يادآوري اين مساله پرداخت که ظرفيت معامله در بورس کالا سالهاست که ايجاد شده است و به موجب سازوکار اين بازار، برخي از کالاها و محصولات مانند کاموديتي ها با کشف قيمت شفاف فروخته مي شوند، گفت:بر اساس مقررات موجود در ماده 37 قانون رفع موانع توليد، دولت با کسب نظر از بخش خصوصي براي اجراي آن يک آيين نامه اجرايي نيز تعريف و ابلاغ کرده است.

وي درخصوص زمان اجرايي شدن اين فرمول، عنوان کرد: قرار بود که روند اجرايي اين فرمول از دهه فجر آغاز شود ولي فراز و فرودهاي موجود در بازار سنگ آهن موجب شد تا اجراي آن در بورس کالا با تاخير مواجه گردد.از سوي ديگر بايد براي عرضه هر محصولي در بورس کالا، يک سري قوانين و مقررات و الزاماتي در بورس کالا محقق شود،لذا اجراي اين فرمول به سال آينده موکول شد.

او در خصوص الزام شرکت هاي بزرگ توليد کننده سنگ آهن مانند گل گهر و چادرملو براي عرضه محصولات خود در بورس کالا، گفت: هيچ الزامي براي عرضه محصولات شرکت هاي سنگ آهني در بورس کالا وجود ندارد. اما از آنجايي که عرضه محصولات اين شرکت ها در بورس کالا حداقل در حوزه تضمين پرداخت ها مي تواند به آن ها کمک کند؛ آن ها مي توانند به خوبي از اين سازوکارها و تسهيلات بهره ببرند. از سوي ديگر نيز آن ها مي توانند همان مسير گذشته را ادامه دهند و بر اساس قيمت هاي توافقي و قرارداد هاي في ما بين خود عمل کنند. اما بايد به اين مساله توجه داشته باشند که ملاک قرار دادن بورس کالا براي هميشه قيمت اين ماده معدني استراتژيک را شفاف خواهد کرد.

رييس هيات مديره انجمن توليد کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت:در جلسه ياد شده در خصوص پهنه هاي اکتشافي،عوارض صادراتي و هزينه حمل بالاي مواد معدني هم بحث و بررسي شد.

گفتني است،سه شنبه گذشته رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از پايان قيمت گذاري دولتي در صنعت سنگ آهن خبر داد.در حال حاضر قيمت هر تن سنگ آهن در حالي در بندر چين به 94 دلار رسيده که در ايران هر تن کنسانتره سنگ آهن با نرخ 40 دلاري به فولادسازان داخلي فروخته مي شود.

قيمت سنگ آهن در حالي در بازارهاي جهاني از جمله چين از 90 دلار به ازاي هر تن عبور کرده است که در داخل به فولادسازان معادل 40 دلار فروخته مي شود!فروش سنگ آهن در ايران بر اساس يک فرمول دولتي بوده که اکنون با کنار کشيدن دولت از قيمت گذاري و ورود اين فرآورده معدني به بورس کالا ، قيمت سنگ آهن و فرآورده هاي آن در حال واقعي شدن است.اما اين تنها چالش صنعت سنگ آهن نيست،چرا که پرداخت حق انتفاع سنگين در کنار تعيين عوارض هاي مختلف از جمله عوارض صادراتي،آلايندگي و اخيرا عوارض آسيب به ابنيه و زمين هاي کشاورزي 10 هزار ميليارد تومان طرح توسعه اين صنعت استراتژيک را بلاتکليف گذاشته است!
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا