کوره پخت‌اند آلومينيوم و نسوزهاي آن داخلي شد

صرفه‌جويي 17ميليون دلاري در صنعت آلومينيوم

صرفه‌جويي 17ميليون دلاري در صنعت آلومينيوم به گزارش معدن نيوز در حقيقت توليد آجرهاي نسوز ويژه کوره پخت‌اند پيش از اين در داخل به مرحله توليد نرسيده و اين موضوع سبب واردات و خروج ارز در کشور شده بود. اما با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفي صنعت نسوز و با ورود فناوري کوره‌هاي پخت‌اند از اين به بعد قرار است آجرهاي نسوز ويژه‌اند در داخل تهيه شود تا در اين زمينه به خوداتکايي برسيم.

فرآينداند در توليد آلومينيوم
آند به‌عنوان قطب مثبت در فرآيند توليد آلومينيوم و ايجاد حرارت و افزايش دما به 950 تا 960 درجه سانتيگراد در کوره‌هاي احيا نقش بسزايي ايفا مي‌کند، به طوري‌که حدود 25درصد هزينه توليد را شامل مي‌شود. آندهاي مورد نياز کوره‌هاي احيا و مواد مخصوص ميکس به منظور آسترکاري کوره‌هاي احيا در کارگاه‌اند تهيه و آندهاي ساخته‌شده به کارگاه پخت منتقل و عمليات پخت روي آنها در يک دوره چند روزه انجام مي‌شود. اين عمليات شامل مراحل بارگيري، پيش‌گرم، پيش‌پخت، سرد کردن و تخليه است. در کوره‌هاي پخت‌اند از آجرهاي نسوز خاصي استفاده مي‌شود که پيش از اين تامين آن براي کارخانه‌هاي آلومينيوم‌سازي از طريق واردات انجام مي‌شد.

ورود فناوري آندسازي به کشور
کوره پخت‌اند در آلومينيوم‌سازي نيازمند آجرهاي نسوز است که با طراحي اين کوره آجرهاي آن نيز در داخل ساخته خواهد شد و در اين زمينه به خوداتکايي خواهيم رسيد. در اين‌باره علي حسين زاويه، دبير انجمن صنفي کارفرمايي صنعت مواد نسوز کشور  عنوان کرد: براي توليد آلومينيوم آندهايي به‌کار گرفته مي‌شود که در حقيقت خاص به‌شمار مي‌روند و در توسعه آلومينيوم‌سازي نقش بسزايي دارند. زاويه درباره اين آندهاي خاص توضيح داد: براي آماده‌سازي اين نوع‌اند نياز به کوره‌هاي پخت است و اين کوره‌هاي پخت نيازمند آجرهاي نسوز هستند. اين آجرهاي نسوز آجرهاي متفاوت و ويژه‌اي هستند که تاکنون در داخل توليد نشده‌اند و پيش از اين نياز کشور به اين آجرها از طريق واردات انجام مي‌شد. وي در ادامه با اشاره به ساخت کوره‌هاي پخت‌اند در داخل کشور عنوان کرد: اين فناوري و کوره پخت در داخل در حال طراحي است که فناوري آن از کشور چين گرفته شده است. زاويه ادامه داد: همچنين آجرهاي نسوز کوره پخت‌اند با کمک انجمن صنعت نسوز و با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در حال و توليد است. وي در پاسخ به اين پرسش که چه کشورهايي اين فناوري پخت‌اند را دارا هستند، گفت: برخي کشورهايي که توليد آلومينيوم دارند داراي اين فناوري هستند. اما در ايران درباره طراحي، ساخت کوره و تامين مصالح احداث کوره در مرحله خوداتکايي هستيم.


صرفه‌جويي 17 ميليون دلاري
واحدهاي آلومينيوم‌سازي در کشور به واردات 30هزار تن آجر نسوز نيازمند هستند که سبب خروج 17ميليون دلار مي‌شود. در اين‌باره جليل عطايي، مديرعامل شرکت صنعت اميرکبير عنوان کرد: آجر نسوز براي پخت کوره‌هاي‌اند در صنعت آلومينيوم‌سازي آجر خاصي به‌شمار مي‌رود. عطايي در پاسخ به اين پرسش که آيا اين آجرهاي نسوز ويژگي خاصي دارند، گفت: سايز، شکل و مشخصات فني اين آجرهاي نسوز با ساير آجرها متفاوت است. اين آجرها از نوع شاموتي و داراي آلوميناي بالاي50 تا 60درصد هستند که کاربرد آنها در کوره‌هاي پخت‌اند است. وي همچنين ادامه داد: پيش از اين آجرهاي نسوز مورد نياز براي آلومينيوم‌سازي‌ها از طريق واردات تامين مي‌شد. البته اين به معني آن نيست که توان توليد اين آجرها را در داخل کشور نداشته باشيم، بلکه بيشتر به اين دليل بوده که نياز به مصرف اين آجرها در حد پاييني قرار داشته است. از اين‌رو به‌نظر مي‌رسيد از نظر اقتصادي توليد به صرفه نباشد. مديرعامل شرکت کربن صنعت اميرکبير تاکيد کرد: استفاده از اين آجرها بيشتر در صنعت آلومينيوم‌سازي کاربرد دارد که با افزايش توليد آلومينيوم و افزايش واحدهاي آلومينيوم‌سازي در کشور به اين آجرها نياز بيشتري پيدا خواهيم کرد. عطايي با اشاره به اينکه براي توليد سري نخست توليد اين آجرها بايد دقت کافي داشته باشيم، عنوان کرد: ساخت اين کوره‌ها براي نخستين‌بار مستلزم طراحي خاص خود هستند. از اين‌رو با توجه به مذاکره‌اي که با انجمن صنفي نسوز ايران انجام شد، قرار بر اين شد که کوره پخت طراحي در داخل انجام شده و انجمن صنفي صنعت نسوز نيز توليد آجر آن را به عهده بگيرند. بنابراين توليد اين آجرها در داخل کشور با هزينه مشابه خارجي است.

وي با اشاره به فناوري اين کوره‌ها عنوان کرد: فناوري اين کوره‌ها از چين وارد شده است. البته چون حجم توليد آجرها بالاست، توليد اين حجم از طريق يک شرکت امکان‌پذير نيست، بنابراين قرار است از طريق چند توليدکننده آجر نسوز و با همکاري واحدهاي مختلف اين ميزان به توليد برسد، چراکه هر يک از اين توليدکنندگان قادر به حجم محدودي توليد خواهند بود. مديرعامل شرکت صنعت اميرکبير با يادآوري حجم مورد نياز آجرهاي نسوز در صنعت آلومينيوم‌سازي عنوان کرد: حدود 30هزار تن آجر نسوز در صنعت آلومينيوم‌سازي نياز است. از اين پس براي اين ميزان توليد آجر نسوز با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاري انجمن صنفي توليدکنندگان آجر نسوز به خوداتکايي در اين زمينه خواهيم رسيد و بي‌نياز از واردات شده و براي نخستين‌بار اين آجرها در کشور توليد خواهند شد. وي در پاسخ به اين پرسش که قيمت تمام‌شده آن، چه تفاوتي با نمونه مشابه خارجي دارد، خاطرنشان کرد: قيمت‌هاي داخلي اين آجرهاي نسوز مشابه يا حتي پايين‌تر از قيمت‌هاي مشابه خارجي است، اما در هر صورت با خوداتکايي در اين صنعت، ديگر ارزي از کشور خارج نخواهد شد، چراکه پيش‌تر براي واردات به اين آجرها حدود 17ميليون دلار ارز از کشور خارج مي‌شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا