صنعت، معدن و تجارت؛ پیشران اقتصاد کشور در افق ۱۴۰۴ است

صنعت، معدن و تجارت؛ پیشران اقتصاد کشور در افق ۱۴۰۴ است

مهندس نعمت زاده در نشست هم اندیشی با کارآفرینان و فعالان موثر بخش خصوصی ، بخش صنعت، معدن و تجارت را به عنوان پیشران اقتصاد کشور در افق 1404 معرفی کرد و گفت: این بخش باید با رقابت پذیری در بازارهای بین المللی ، بالندگی، درون زایی و برون گرایی در تراز کشورهای صنعتی قرار بگیرد.

 

مهندس نعمت زاده با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی نظام توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: هر چند که رسیدن به رشد 8 درصدی طی پنج سال سخت بود ولی برای دستیابی به اهداف توسعه ،رسیدن به این رشد الزامی بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بار توسعه بر  دوش کارآفرینان است.
مهندس نعمت زاده با اشاره به پیاده شدن اصل 44 در راستای خصوصی سازی واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه روند اجرای پیاده سازی طرح خصوصی سازی ناقص بود چراکه در جریان این طرح بیشتر از 8 درصد واحدها  به بخش خصوصی واگذار نشد.
وی  با ارایه گزارشی از شاخص های بین المللی و رتبه ایران در بین دیگر کشورهای جهان عنوان کرد: رتبه فضای کسب و کار که در ابتدای دولت 52 بود هم اکنون به 120 رسیده است و در زمینه رقابت صنعتی ایران در  رتبه 66 از میان 144 کشور دنیا قرار دارد. اما در زمینه توانمند سازی تجاری باید فعالیت بیشتری انجام شود.
وی با بیان رتبه ایران از نظر  اندازه بازار گفت: ایران رتبه 19 در بین 138 کشور در زمینه اندازه بازار  را دارد و همچنین در زمینه رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در برنامه اول رشد 7 درصدی و در برنامه دوم با کاهش روبرو بوده است اما در برنامه سوم بهترین شرایط پس از انقلاب یعنی رشد 7.3 درصدی را داشتیم که متاسفانه این شاخص در برنامه چهارم توسعه کاهش پیدا کرد.
وزیر صنعت در ادامه این نشست با ارایه یک گزارش آماری به مقایسه رشد 38 ساله پس از انقلاب با 55 سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: کل اقتصاد ما در 55 سال گذشته 5 درصد رشد داشت اما در 38 سال گذشته متوسط رشد اقتصادی 2.7 درصدی داشتیم که در جریان این رشد صنعت ما در 55 سال گذشته 7.2 درصد و در 38 سال گذشته نزدیک به 4.5 درصد رشد پیدا کرد.
مهندس نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به افزایش صادرات خدمات کشور در سال 2011 به رقم 130 میلیارد دلار گفت: متاسفانه صادرات خدمات در سال گذشته به 63 میلیارد دلار کاهش بافت.
وی همچنین در جمع کارآفرینان بخش خصوصی اظهار کرد: صادرات کالایی کشورهای جهان در سال 2015 به میزان 16 هزار و 14 میلیارد دلار و میزان واردات جهان در این سال به  میزان  16 هزار و 700 میلیارد دلار بوده است و افزود: در این میان صادرات ایران 63 میلیارد دلار بود و واردات 43 میلیارد دلار بوده است که در زمینه صادرات غیرنفتی خوشبختانه به موازنه مثبت رسیده ایم.
مهندس نعمت زاده با اشاره به رقم صادرات درحوزه توریسم و گردشگری گفت: بالاترین صادرات خدمات درحوزه توریسم و گردشگری بوده و از شاخص 936 در سال 2008 به شاخص یک هزار و  188 در سال 2015 رسیده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: روند صادرات و واردات کشور  از سال 57 روندی افزایشی بوده است و افزود: در این سالها صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت که از این لحاظ قابل تقدیر است.
وی همچنین  با اشاره به کاهش سهم واردات مصرفی در این سالها اظهار کرد: بیشتر واردات ما از دهه 80 به این طرف واردات کالاهای واسطه ای بوده است  که اگر این تبدیل به کالاهای نهایی شود باعث رشد اقتصاد کشور خواهد شد.
مهندس نعمت زاده در مورد سهم فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای از کل خرده فروشی گفت: سهم ایران در این حوزه 8 درصد است که باید به نرخ 9 درصد برسیم و در راستای افزایش سهم خود در این حوزه گام برداریم.
وزیر صنعت در ادامه این گزارش آماری به تجارت الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: خرده فروشی جهان در این حوزه در سال 2015 به میزان یک هزارو  548 میلیارد دلار بود و خرده فروشی کشور ما در این حوزه در سال 2014 نزدیک به 17 میلیارد دلار بوده است که سهم ما 1.1 درصد از دنیا و معادل 4 درصد تولید ناخالص داخلی است.
وی یاد آور شد :  استفاده از تمامی توانمندیهای داخلی را در راستای  سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: افزایش تولید و اشتغال با به کارگیری ظرفیت ها و قابلیتهای جغرافیایی کشور محقق خواهد شد.
مهندس نعمت زاده مصرف کالاهای داخلی، ارتقای کیفیت،رقابت پذیری،حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات ،توسعه پیوندها و گسترش همکاری با کشورهای جهان ،شفاف سازی و روان سازی تجارت را از سیاستهای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و عنوان کرد: رسیدن تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1383 و تشکیل سرمایه ثابت به نرخ جاری از اهداف کلی برنامه ششم توسعه است که در این راستا بخش  صنعت و معدن و تجارت باید در بخش اشتغال 144 هزار نفر در سال اشتغال زایی داشته باشد.
مهندس نعمت زاده  بخش صنعت، معدن و تجارت را به عنوان پیشران اقتصاد کشور در افق 1404 معرفی کرد و گفت: این بخش باید با رقابت پذیری در بازارهای بین المللی، بالندگی، درون زایی و برون گرایی در تراز کشورهای صنعتی قرار بگیرد.
وی داشتن درآمد سرانه بین 10 هزار تا 20 هزار دلار را لازمه قرار گرفتن در میان کشورهای نوظهور دانست و عنوان کرد: امروز این آمار در کشور ما نزدیک به 500 دلار است و سهم ارزش افزوده صنعتی باید 5 درصد باشد که هم اکنون 3 درصد است.
مهندس نعمت زاده در خصوص توانمندیهای ایران برای سرمایه گداری گفت: منابع انسانی، مستعد، جوان، تحصیلکرده و توانمند و همچنین برخورداری رتبه اول در ذخآیر هیدروکربوری و دسترسی آسان به بازار نزدیک به 700 میلیون نفری با 15 کشور همسایه از مهمترین مزیتهای کشور است.
وی  در خصوص اهداف کلی صنعت،معدن و تجارت تا چشم انداز 1404 گفت:در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش در سال 1396 رسیدن به میزان 3 میلیارد دلار و در سال 1399 سرمایه گذاری 5 میلیارد  دلاری  و در سال 1404 میزان 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری را جزو اهداف خود در نظر گرفتیم.
مهندس نعمت زاده ارزش صادرات صنعتی و معدنی پیش بینی شده در سال 1396 را به میزان 61 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود ابن رقم تا پایان سال 1399 به 84.5 میلیارد دلار و در سال 1404 به 121 میلیارد دلار برسد.
وی در پایان با اشاره به ویژگی های بارز کارآفرینان گفت: کارآفرینان با اعتماد به نفس،عزم و اراده، خوش بینی،ابتکار،انرژی و پشتکار می توانند به اهداف خود برسند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا