آب کانون توجه دولت در برنامه ششم توسعه

آب کانون توجه دولت در برنامه ششم توسعه

وزیر نیرو گفت: در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است و به زودی به مجلس ارائه می‌شود آب در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت‌چیان در اولین گردهمایی مشترک ایران و آلمان در بخش آب و فاضلاب با بیان این‌که سه محور اصلی آب، محیط زیست و صندوق‌های تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به این‌که موضوع آب در سیاست‌های دولت جایگاه ویژه‌ای دارد به همین دلیل در سه محور اصلی در برنامه پنج ساله ششم به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آب و برق نقش مهمی را در کشور ایفا می‌کنند به همین دلیل توجه دولت به این سمت معطوف شده است.

وزیر نیرو با بیان این‌که در موضوع آب و محیط زیست وزارت نیرو و شرکت‌های آب و برق تنها بازیگران اصلی نیستند، اظهار کرد: سایر نهادها در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند به همین دلیل نیز آب کانون مورد توجه دولت در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

چیت‌چیان تاکید کرد: اولین مساله‌ای که باعث شده آب اصلی‌ترین موضوع مورد توجه دولت در برنامه ششم توسعه باشد، این است که ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و با محدودیت آب مواجه است.

وی دومین موضوع مورد توجه این مساله را خشکسالی 15 ساله پی در پی در کشور عنوان و اظهار کرد: آمارها نشان‌دهنده کاهش میزان آب تجدید‌شونده از 130 میلیارد به 105 میلیارد مترمکعب است.

وزیر نیرو گفت: تغییر اقلیم که الگوی بارش‌ها را در کشور تغییر داد باعث شد تا امروز شاهد این باشیم که به جای بارندگی‌های مستمر بارندگی‌های کوتاه‌مدت داشته باشیم.

چیت‌چیان ادامه داد: مساله چهارمی که باعث توجه دولت به موضوع آب است افزایش دما و تبخیر آب است. علاوه بر این نیز افزایش شدید مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت و تامین سلامتی مردم و حیات بشر که در گروی تامین آب کافی است موجب شده تا توجه دولت به این موضوع جلب شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی اظهار کرد: اولین مساله‌ی ما مدیریت مصرف در بخش شرب، کشاورزی و صنعت است و با توجه به این‌که این نوع مدیریت طیف وسیعی از اقدامات را در بر می‌گیرد، لذا توسعه ابزارهای اندازه‌گیری در شبکه آب شهری، آبیاری، زهکشی و جلوگیری از آلودگی منابع آب از اولویت‌های وزارت نیرو است.

وزیر نیرو با بیان این‌که توسعه شبکه‌های فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب چه در بخش شرب و چه در صنعت در ارتباط با موضوع جلوگیری از آلودگی معنا پیدا می‌کند، تاکید کرد: همکاری بین موسسات آلمانی و ایرانی مورد حمایت وزارت نیرو است به همین دلیل از سرمایه‌گذاری مستقیم آلمانی‌ها با مشارکت شرکت‌های ایرانی در ایران استقبال می‌کنیم اما درخواست ما این است که این سرمایه‌گذاری‌ها همراه با انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا