گزارش هفتگی؛

انعقاد ۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا

انعقاد ۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا

حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب روی ارقام ۵۰هزار و ۶۰۰ قرارداد و ارزش ۶ هزار و ۹۲۳میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرد، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۸ هزار و ۸۷۴ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روند نزولی اونس در بازارهای جهانی از دوشنبه هفته اخیر آغاز شد و بازار آتی سکه نیز از ابتدای هفته با روند نزولی قیمت همراه بود مسیر خود را با بی توجهی به اونس و تبعیت از بهای دلار ادامه داد، کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار عنوان کرده اند و این در حالی است که با توجه به کاهش طلای جهانی طی روزهای هفته گذشته باید گفت کاهش قیمتی در بازار آتی سکه مجزا از روند مسیر کاهشی طلای جهانی محقق شده است.

بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال ۹۶ یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۴۴هزار و ۳۲۰ قرارداد را به ارزش ۶هزار و ۱۱۵میلیارد  ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید ۳ هزار و ۳۰۵ قرارداد به ارزش ۴۴۰میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با ثبت یک هزار و ۵۹۶ قرارداد به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید اردیبهشت و تیر ۹۶ نیز به ترتیب با ۸۶۱ قرارداد به ارزش ۱۰۷ میلیارد ریال و ۵۱۸ قرارداد به ارزش ۶۶میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بیانگر آن است که در مجموع  ۱۲هزار و ۳۴۹ قرارداد منعقد شده است.

براساس آمار معاملات، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، کاهش ۰/۳۴درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان افت۰/۵۹ درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان به فروش رسید و با کاهش ۰/۷۳درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان معامله و افت ۰/۸ درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۸۲ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار نقدی نیز طی پنجمین روز هفته، سکه با ۲ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر افت قیمت اونس تا حدی مقاومت کرد تا در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. نزول اونس در مقاطع ابتدای روز حتی منجر به خروج سکه به کانال پایین‌تر شد و فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و ۱۹۷ هزار تومان پایین رفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا