در دومین هفته معاملاتی اسفند رخ داد؛

رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران/ گشایش نماد بورس کالای ایران

رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران/ گشایش نماد بورس کالای ایران

در هفته منتهی به 13 اسفندماه حجم و ارزش معاملات فرابورس با رشد چشم‌گیر 79 و 83 درصدی مواجه شد؛ بدین ترتیب در هفته گذشته در بازارهای شش‌گانه این رکن بازار سرمایه شاهد دادوستد یک هزار و 638 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال بودیم که این حجم از معاملات در 121 هزار نوبت دادوستدی صورت گرفت.

 

شاخص کل فرابورس ایران در روز انتهایی هفته گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن  3.2 واحد معادل 4/. درصد رشد را تجربه کرد و در نهایت با ایستادن در ارتفاع 870 واحدی معاملات آن هفته را به پایان رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از فرابورس ایران، حجم و ارزش معاملات فرابورس در هفته منتهی به 13 اسفندماه نیز با رشد چشم‌گیر 79 و 83 درصدی مواجه شد؛ بدین ترتیب در این هفته در بازارهای شش‌گانه این رکن بازار سرمایه شاهد دادوستد یک هزار و 638 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال بودیم که این حجم از معاملات در 121 هزار نوبت دادوستدی صورت گرفت.

در 5 روز معاملاتی هفته گذشته در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط) یک میلیون و 588 میلیون سهم به ارزش 4 هزار و 440 میلیارد ریال دست‌به‌دست شد که بازار دوم 46 درصد از حجم و 75 درصد از ارزش این معاملات را در اختیار خود گرفت. این بازار با نقل‌و‌انتقال 732 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 332 میلیارد ریال، رشد 232 درصدی در حجم و 145 درصدی در ارزش معاملات را نسبت به هفته پیش از خود تجربه کرد. در مقابل بازار اول با ثبت کاهش حجم و ارزش معاملات به میزان 41 و 34 درصد همراه شد.

در بازار ابزراهای نوین مالی نیز 50 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 653 میلیارد ریال در 27 هزار نوبت دادوستدی معامله شد و درحالی که رشد چشم‌گیر حجم و ارزش را در این بازار شاهد بودیم در تعداد معاملات کاهش این متغیر به ثبت رسید.

در این بازار اوراق بدهی در صدر ایستاد و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند.

گشایش نماد بورس کالای ایران

در هفته دوم اسفندماه رویدادهای متنوعی رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها گشایش نماد بورس کالای ایران (سهامی عام) در نمادهای «کالا11، کالا21، کالا31 و کالا41» در تابلو الف بازار پایه فرابورس بود. شرکت بورس کالای ایران در گروه صنعت (فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط) قرار دارد.

از سوی دیگر معامله عرضه عمده 18.87 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت گروه صنایع کاغذ پارس در نماد «چکاپا4» در روز 9 اسفند قطعیت یافت در حالی که تاریخ عرضه سهام این شرکت 4 اسفندماه بود.

همچنین می‌توان از قطعیت معامله عرضه عمده 20 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ریل سیر کوثر در بازار دوم به عنوان یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته نام برد.

صنایع پیشرو معاملات این هفته فرابورس

با نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام، نام پیمانکاری صنعتی را درمیان 10 صنعت برتر نمی‌بینیم درحالی که این گروه در دو هفته گذشته بیشترین سهم از ارزش کل را به خود اختصاص داده بود.

هفته گذشته همچنین گروه محصولات شیمیایی سهم 21 درصدی ارزش معاملات و رتبه نخست را در میان صنایع فرابورسی در اختیار گرفت. در ادامه جایگاه‌های دوم تا ششم به ترتیب به گروه‌های اطلاعات و ارتباطات؛ فلزات اساسی؛ حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات؛ بانک‌ها و موسسات اعتباری و محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر تعلق گرفت.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا