توسط معاون فرابورس اعلام شد:

نحوه معاملات سهام در بازار پایه با دستورالعمل جدید

نحوه معاملات سهام در بازار پایه با دستورالعمل جدید

معاون فرابورس نحوه انجام معاملات در بازار پایه و 3 تابلوی الف، پایه ب و پایه ج را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام محسنی با بیان اینکه تابلوی پایه الف مختص پذیرش تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس مانند بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، در خصوص معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام این شرکت‌ها گفت: در نمادهای معاملاتی دسته سهامداری "سایر اشخاص" شرکت‌های بورس کالای ایران در نماد کالا41، بورس انرژی با نماد انرژی31 و معاملات اوراق بهادار فرابورس ایران در نماد فرابورس1، دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام پس از پذیرش به صورت عادی و با انجام حراج پیوسته با دامنه نوسان قیمت تا حداکثر 5 درصد مطابق با بازارهای اول، دوم فرابورس صورت می‌گیرد.

وی در خصوص زمان‌بندی نحوه معاملات تابلوی پایه الف نیز توضیح داد: از ساعت 8:30 تا 9:00 مرحله پیش گشایش بوده و مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 9:00 صبح صورت می‌گیرد. همچنین از ساعت 9:00 تا 12:30 نیز حراج پیوسته خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، معاملات سایر نمادهای بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز مانند کالا11، کالا21، کالا31، انرژی11، انرژی21 و سپرده1 به‌ صورت توافقی بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و بدون محدودیت حجمی مانند سازوکار فعلی بازار پایه توافقی صورت می‌گیرد.

محسنی در مورد نحوه انجام معاملات در تابلوی پایه ب نیز گفت: دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو مشابه با سازوکار معاملات در بازار پایه عادی فعلی بوده و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته با دامنه نوسان روزانه قیمت به میزان 10 درصد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب از زمانی که معاملات در تابلوی پایه ب آغاز می‌شود روند معاملات به این صورت خواهد بود که از ساعت 8:30 تا 9:00 صبح مرحله پیش‌گشایش با دامنه نوسان قیمتی حداکثر 10 درصدی بوده، راس ساعت 9:00 مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد، مرحله حراج پیوسته از ساعت 9:00 تا 12:00 و مرحله پیش‌گشایش نیز از ساعت 12:00 تا 12:30 خواهد بود و در نهایت مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 12:30 انجام می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران همچنین به چگونگی انجام معاملات در تابلوی پایه ج اشاره کرد و دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو را تنها در سه روز معاملاتی هفته شامل روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ممکن دانست.

به گفته محسنی معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو به صورت عادی و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد با این تفاوت که نوسان روزانه قیمت سهام دامنه و محدودیتی ندارد. ضمن آنکه معاملات بین دو حراج نیز با قیمت ثابت کشف شده در آخرین حراج ناپیوسته خواهد بود. انجام معاملات بلوک و عمده در تمامی نمادهای بازار پایه طبق مقررات نحوه انجام معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس قابل انجام است.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا