بهره برداری ازمعادن در دولت یازدهم بهبود یافت

بهره برداری ازمعادن در دولت یازدهم بهبود یافت

دنیای معدن -عضو کمیته قانون خانه معدن گفت: دولت یازدهم با ایجاد فضای بازتر و جلب اعتماد سرمایه گذران معادن ، اکتشاف و بهره برداری از منابع معدنی را تسهیل کرد.

احمدی نژاد، ضمن اشاره به عملکرد مناسب دولت یازدهم در حوزه معدن تصریح کرد: دولت یازدهم در مقایسه با دولت گذشته، فضای بازتر و امنیت مالی بیشتری را برای معدن کاران بوجود آورده است. این دولت با اختصاص دادن بودجه بیشتر به سازمان های توسعه ای بهره برداری از معادن را به شدت نسبت به گذشته آسانتر کرد. با اطمینان می توان گفت در حال حاضر اعتماد سرمایه گذاران به این حوزه و به دنبال آن بهره برداری از معادن بهتر و بیشتر از گذشته شده است .

وی در خصوص رتبه پانزدهم ایران در دنیا از لحاظ معدنی به خبرنگار ایسکانیوز اظهارکرد: ایران کشوری است که از لحاظ معدنی بیشترین تنوع را دارد اما رتبه بندی جهانی کشورها در حوزه معدن براساس وجود معادن فلزی مانند طلا، نقره ومس و همچنین سنگ های زینتی است.
وی در ادامه گفت : ما در کشورمان 65 نوع ماده معدنی داریم که و جودشان سبب شده ایران در این حوزه قوی شود. آهن، مس، سرب، روی و طلا از معروف ترین یا به عبارتی شایع ترین و شناخته شده ترین این معادن است اما به سولفاد و سدیم که منابع اولیه شویندها را تعیین می کند و کائلین که مواد اولیه در تولید کاشی و سرامیک است، کمتر توجه می شود.
عضو کمیته قانون خانه معدن درباره اکتشاف معادن جدید و بهره برداری از منابع معدنی یادآورشد: درست که کشورما از لحاظ منابع معدنی ثروتمند است و پس از انقلاب به علت توجه به این حوزه صنایع معدنی رشد قابل توجهی داشت اما متاسفانه ما هم از نظر اکتشاف و هم از نظر بهره برداری از معادن عملکرد مناسبی نداریم و در زمینه اکتشاف معادن سرمایه گذاری های صحیحی انجام نداده ایم. به نظر من بهتراست که بیشتر تمرکزمان را به کشف معادن جدید و همچنین بهره برداری بیشتر و صحیح تر از این معادن اختصاص دهیم تا به این واسطه بتوانیم در جهان نیز به رتبه بهتری در این حوزه برسیم.
احمدی نژاد درباره چگونگی بهبود رتبه ایران از لحاظ معدنی خاطر نشان کرد: کار در معدن بسیار سخت و طاقت فرساست و همچنین از آنجایی که ذخیره معادن در برخی از نقاط متمرکز است و به آسانی در اختیار سرمایه گذار قرار نمی گیرد، باید در این زمینه با تصویب قوانین کارآمد و محکم و ایجاد سازمان هایی جهت نظارت بر کار معدن کاران و جلوگیری از تخلفات این صنف، اعتماد سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در معادن مختلف جلب کرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران معادن باید از یک مکان به مکان دیگری بروند به همین دلیل صاحبان معادن به آزادی عمل بیشتر و همچنین مشاوره های مخصوص برای سوددهی نیاز دارند تا بتوانند با اطمینان بیشتر به کارشان ادامه دهند.

عضو کمیته قانون خانه معدن در پایان با اشاره به مشکلات فرهنگی معدن کاران با ساکنان مناطق مختلف کشور، افزود: بسیاری از افراد رفتار شایسته و مناسبی با معدن کاران ندارند؛ مردم بعضی از شهر و روستاهای کشور با صاحبان معادن دشمن گونه برخورد می کنند که این موضوع می تواند موجب بی انگیزگی معدن کار نسبت به سرمایه گذاری در بهره برداری از معادن شود. امنیت سوددهی و احترام به معدنکار می تواند به افزایش تعداد سرمایه گذاران در این حوزه کمک های چشمگیری کند. متاسفانه در کشور ما تقدیر و تشکر از معدن کاران کمتر دیده شده و به نظر من علت این کم کاری، نگاه ناروای جامعه به صاحبان معادن است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا