اعلام آمادگی بلژیک برای همکاری با ایران در بخش پتروشیمی و حمل و نقل/پیشنهاد بوسنی برای تاسیس منطقه آزاد تجاری

اعلام آمادگی بلژیک برای همکاری با ایران در بخش پتروشیمی و حمل و نقل/پیشنهاد بوسنی برای تاسیس منطقه آزاد تجاری

فعالان بخش خصوصی ایران و وزیران تجارت خارجی بلژیک و بوسنی و هرزگوین در نشستی، راه های توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بررسی کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، «محسن جلال پور» در نشست با هیات بلژیکی، روابط دیرینه دو کشور در زمینه های اقتصادی و سیاسی را مهم دانست و گفت: در سال های تحریم این کشور در کنار برخی از کشورها همچنان با ایران روابط تجاری خود را تداوم دادند.
وی گفت: به جز همکاری گذشته با کشورهای اروپایی و بلژیک، توسعه همکاری در بخش صنعت نساجی نیز اهمیت زیادی دارد و ایران از ظرفیت های خوبی در این صنعت برخوردار است؛ از این رو می توان یک کار مشترک را بین بنگاه های ایران و بلژیک تعریف کرد.
جلال پور، زمینه های زیست محیطی، مدیریت آب و آب شرین کن ها را به عنوان بخش دیگری از همکاری های جدید مطرح کرد که می تواند میان دو کشور شکل بگیرد.
رئیس اتاق ایران گفت : اعتماد سازی و تعریف صحیح روابط بصورت برد-برد می تواند توسعه پایدار در کشور و همکاری های دراز مدت با بلژیک را در اقتصاد ایران رقم بزند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود فعالان اقتصادی ایران از حضور شرکت های بلژیکی استفاده و هیات هایی که در آینده به این کشور اعزام می شوند، کار مشترک را برنامه ریزی کنند.

** افزایش تجارت بین المللی با ایران
براساس این گزارش، پیتردوکرم وزیر تجارت خارجی بلژیک‏ نیز در این نشست گفت: اکنون بهترین فرصت برای حضور هیات های تجاری در ایران است و توافق انجام شده بین ایران و کشورهای 1+ 5 و باز شدن فضای بین المللی با حصول نتیجه در ژنو، راه را برای پررنگتر شدن و استحکام مناسبات اقتصادی هموار ساخته است.
به گفته وی ، حجم مناسبات اقتصادی دو کشور در سال های اخیر کاهش محسوسی داشته و سطح فعلی صادرات بلژیک به ایران نزدیک به 190 میلیون یورو در سال 2014 ثبت شده است.
براساس این آمار، واردات کالاهای ایرانی 86 میلیون یورو شامل نفت و فرآورده های نفتی، پتروشیمی و مواد خام بود.
وزیر تجارت خارجی بلژیک افزود: شرکت های بلژیکی می توانند در زمینه های پتروشیمی، دارویی، زیرساخت های حمل و نقل ریلی و دریایی با ایران همکاری داشته باشند.
وی گفت: اکنون با حضور مدیران 20 شرکت بلژیکی در تهران، اولین قدم برای افزایش مناسبات اقتصادی بین دو کشور برداشته شده است.
و همچنین گفت که کشورش برای ازسرگیری همکاری های قبلی یا ایجاد ارتباط های جدید آمادگی دارد.
برپایه این گزارش، مقرر شد موضوع ویزای تجار با همکاری سفارت دو کشور در تهران و بروکسل، وزارت امورخارجه و با حمایت اتاق ایران برطرف شود و همه تجار و فعالان اقتصادی اروپایی که می خواهند به ایران سفر کنند با نامه اموربین الملل اتاق ایران در اخذ ویزا از تسهیلات خاص بهره مند شوند.
حجم تجارت مشترک کنونی دو کشور بین 300 تا 400 میلیون یورو است و امسال امکان دارد به مرز 500 میلیون یورو نزدیک شود.
پیش بینی شده بعد از رفع تحریم ها سطح مبادلات تهران - بروکسل به یک میلیارد یورو برسد.

** توسعه روابط اقتصادی ایران و بوسنی هرزگوین
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران همچنین در نشستی با وزیر تجارت خارجی بوسنی هرزگوین در محل اتاق گفت: نگاهی به روابط سنتی و فرهنگی بین دو کشور نشان از فراهم بودن زمینه برای توسعه روابط اقتصادی دو جانبه است.
محسن جلال پور افزود: امروز ایران از همکاری های مشترک اقتصادی پایدار و مستحکم با شرکای خارجی استقبال می کند.
وی همچنین خواستار اعطای تسهیلات و نگاه مساوی نسبت به تجار ایرانی همانند دیگر کشورهای دنیا شد و گفت: برطرف ساختن موانع گمرکی برای کالاهای ایرانی و رفع موانع موجود بر سرراه مبادلات بانکی و مالی، ضامن افزایش روابط تجاری ایران و بوسنی است.
جلال پور، صنایع تبدیلی، کشاورزی، صنعت، فنی و مهندسی، فن آوری، نانو و بیوتکنولوژی را از جمله زمینه های همکاری مشترک و پایدار بین دو کشور دانست و گفت: ایران با وجود زیرساختارهای حمل و نقلی و کریدور جنوب-شمال بعنوان مسیری امن، کوتاه و ارزان در منطقه و دنیا معرفی شده است.

** بوسنی به پیشرفت در مناسبات با ایران می اندیشد
براساس این گزارش، میرکو شاروویچ وزیر تجارت خارجی و کمک های اقتصادی بوسنی و هرزگوین نیز با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیسیون مشترک دو کشور در تهران اظهار داشت: بوسنی به پیشرفت مناسبات تجاری و بهبود روابط اقتصادی با ایران می اندیشد و فعال سازی روابط تجاری بعداز پنج سال توقف مهمترین برنامه فعلی است .
به گفته وی ، سه کار اصلی و اساسی بر سر راه تجارت دو کشور وجود دارد که وزارت تجارت خارجی بوسنی موظف است با فراهم آوردن امکانات لازم برای گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه و عملیاتی سازی برنامه ها تسهیلات لازم را برای تجار در نظر گیرد.
شاروویچ خاطرنشان کرد که دستیابی به توافق تجارت ترجیحی و تبادل کالا بدون تعرفه گمرکی و بوجود آمدن زبان مشترک در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.
وی، تسهیلات صدور روادید برای تجار و بازرگانان دو طرف و تبادل هیات های تجاری را دومین کار اصلی برای ارتقای سطح روابط تجاری دانست.
میرکو شاروویچ اضافه کرد: همکاری بانک های دو کشور و پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع مشکلات بانکی و مالی از دیگر مواردی است که باید در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.
وزیر تجارت خارجی بوسنی با بیان اینکه کشور متبوعش در روزهای آینده منتظر پیوستن به اتحادیه اروپاست، ادامه داد: بوسنی قرارداد تجارت آزاد با اروپا، منطقه و کشورهای یوگسلاوی، جنوب بالکان و ترکیه دارد؛ ضمن آنکه بیش از 60 درصد کالاهای تولیدی بوسنی به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می شود که این امر نشان دهنده کیفیت بالای کالاهای تولیدی است.

** پیشنهاد تاسیس منطقه آزاد تجاری برای تبادل کالا
بنابراین گزارش، احمد اگریلیچ معاون تجارت خارجی اتاق بازرگانی بوسنی نیز شرکای تجاری بوسنی را کشورهای اروپایی آلمان، کرواسی، ایتالیا و صربستان بیان کرد که 60 درصد کالاهای صادراتی بوسنی را جذب می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد، تسهیلات صدور ویزا و رفع موانع بانکی موجب شود تا سطح روابط تجاری تهران - سارایوو ارتقاء یابد.
معاون تجارت خارجی اتاق بازرگانی بوسنی زمینه های همکاری بین ایران و این کشور را در بخش های گردشگری، انرژی، شهرسازی، زیرساخت ها، کشاورزی، تولیدات دامی، عمران، تولید قطعات اتومبیل، لوله های نفت، تکنولوژی، روغن خوراکی و نیشکر اعلام کرد.
وی تاسیس منطقه آزاد تجاری بین دو کشور را برای تبادل کالا بدون تعرفه گمرکی و ارتقاء همکاری های اقتصادی مشترک حائز اهمیت دانست.
براساس این گزارش در این نشست نمایندگانی از 25 شرکت بوسنیایی در محل اتاق ایران حضور یافتند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا