معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی:

تمام کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیونی نیستند

تمام کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیونی نیستند

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه همه کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیون تومانی نیستند، گفت: این کارت ها با توجه به گواهی کسر از حقوق و توان فرد متقاضی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اصغر میرمحمدصادقی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سیستم بانکی در سال گذشته 216 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی داشته است، اظهار داشت: 62 درصد این تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در شش ماه اول امسال میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی 160 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، افزود:  102 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات با سهم 63.2 درصدی در قالب سرمایه در گردش پرداخت شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به جلسات متعدد بانک مرکزی با وزارت صنعت، خودروسازان و بانک عامل، گفت: در این طرح هیچ نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست و اسناد در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و خودروسازان این اسناد را در بانک‌ها تنظیم می‌کنند.

وی اضافه کرد: منابع اختصاص یافته سه طرح‌ جدید دولت برای تحریک تقاضا از منابع مشترک بانک‌ها و بانک مرکزی به صورت شنارو است و خودروساز هر زمان که به بانک مرکزی اعلام کند که دیگر نیازی به ادامه طرح نیست، بانک مرکزی نیز آن را متوقف خواهد کرد.

میر محمد صادقی با اعلام اینکه در طرح خرید کالاهای تولید داخل و واسطه ای هدف رونق تقاضا در سطح بازار است، گفت: در خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی مردم فقط باید به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند.

در ادامه این نشست خبری ناصر حکیمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی هیچ بخشنامه ای مبنی بر اینکه مردم مجبور هستند در مدت 4 سال اقساط وام خودرو را به خودروسازان بازپرداخت کنند ابلاع نکرده است، اظهارداشت: این موضوع صحت ندارد و مدت زمان بازپرداخت همان 4 تا 7 سال است.

وی با بیان اینکه سه طرح خرید خودرو، تولید ایرانی و کالاهای واسطه‌ای تسهیلات‌دهی را متوجه تولیدکنندگان نمی‌کندف تصریح کرد: در طرح کارت اعتباری قسمتی از منابع به جای عرضه به سمت تقاضا هدایت می‌شود و در واقع اعتبار به مصرف‌کننده پرداخت می‌‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: در مرحله نخست اجرای طرح کارت اعتباری برای جلوگیری از ایجاد ازدحام با دستگاه‌ها هماهنگی‌هایی انجام شده تا آنها درخواست‌های دریافت این وام را از مخاطبین و زیرمجموعه‌های خود به بانک‌ها ببرند و این بانک ها هستند که کارت‌های اعتباری را از طریق شعب خود توزیع می‌کنند.

حکیمی با تأکید براینکه متقاضی فقط یک بار برای گرفتن کارت و احراز هویت به بانک مراجعه می‌کند، گفت: از همان لحظه دریافت کرات امکان خرید برای متقاضی از لیست معرفی شده کالاهای تولید داخل به وجود خواهد آمد. البته مدت اعتبار این کارت یک سال است و در این مدت فرد می‌تواند از طریق کارت، خرید خود را انجام دهد. این کارت قابل تمدید نیست و پس از گذشت یک سال اگر تقاضا وجود داشته باشد، با تصمیم‌گیری‌ها مسؤلین و ارزیابی بازار تمدید می‌شود.

*تمام کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیون تومانی نیستند

وی اضافه کرد: متقاضیان می توانند در سه حالت بازپرداخت تسهیلات پرداختی کارت های اعتباری را انجام دهند به این صورت که اگر دستگاه اجرایی آمادگی داشته باشد اقساط از فیش حقوق متقاضی کسر می شود همچنین می توان به صورت خودکار از حساب حقوق فرد اقساط را کسر کرد در حالت سوم اقساط در قالب قبض مانند آب و برق به صورت صورتحساب پرداخت می‌‌شود.

حکیمی با تأکید براینکه کارت اعتباری  وام محسوب نشده و گردشی است، اظهارداشت: به هر میزان که اقساط وام پرداخت شود، به اعتبار کارت اضافه می‌شود. به نحوی که صاحب این کارت می‌تواند  30 ماه از تسهیلات آن استفاده کند.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه همه کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیون تومانی نیستند، گفت: این کارت ها با توجه به گواهی کسر از حقوق  و توان فرد متقاضی صادر می‌شود. البته باید این نکته را متذکر شوم که طرح کارت اعتباری در بسیاری از کشورها اجرایی شده و باید با نتایج موفق آن خوش بین باشیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا