مدت زمان ارزانی نفت مشخص شد

مدت زمان ارزانی نفت مشخص شد

اقتصاد > انرژی - اقتصاد نیوز نوشت:اظهارنظر برخی اعضای اوپک نشان از آن دارد که ارزانی نفت تا پنج سال آینده ادامه دارد.

روند نزولی قیمت نفت پایه اصلی خود را در مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی گذاشت. درست همان زمانی که اوپک پذیرفت که هر کشوری به هر میزانی که قصد دارد، تولید کند.

با این حال، روند کاهشی قدری به سمت افزایش طی کرد تا کل کاهشی که در بیش از یک سال اتفاق افتاده بود، کمی جبران شود. اوپک اما نتوانست کاری برای تغییر در این روند کاهشی انجام دهد. هرچند که گزارش‌های اخیر این سازمان حکایت از آن دارد که میزان تقاضا تا سال‌های آینده بیشتر می‌شود و اگر هیچ اتفاقی هم نیافتد، می‌توان به بهبود قیمت‌ها امید داشت چرا که توازنی میان بازار عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

صحبت‌های اخیر نماینده کویت در اوپک اما خلاف چنین مساله‌ای را نشان می‌دهد، چرا که او عنوان کرده است:این روند نزولی قیمت تا پنج سال آینده ادامه دارد. آن‌گونه که محمد الشتی عنوان کرده است، بازارهای نفتی در پنج سال آینده در وضعیت اشباع باقی خواهند ماند که همین مساله می‌تواند به ارزان ماندن قیمت نفت در پنج سال آینده دامن بزند.

وی در گفته‌های خود عنوان کرده است که «عراق در ماه ژوئن رقم بی‌سابقه روزانه چهار میلیون و 400 هزار بشکه نفت تولید کرد. تولید نفت لیبی که به دلیل درگیری‌های داخلی در این کشور بیش از نصف شده است هر لحظه ممکن است به قبل بازگردد.» 

هرچند که در صحبت‌های این مقام کویتی، نشان از افزایش تولید نفت ایران به چشم نمی‌خورد اما مساله برنامه ایران برای این افزایش تولید، سایه سنگین خود را بر بازار نفت انداخته است؛ مساله‌ای که مقامات ایرانی معتقدند حق مسلم ایران است و کشورهایی مانند عربستان باید از میزان تولید خود در مقابل افزایش تولید ایران،‌ بکاهد. 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برخی اعضای اوپک امیدی به بهبود اوضاع ندارند و همه امیدشان به کاهش مازاد عرضه است تا در صورت اجرا، بتواند قدری از تنش موجود در میان اعضای اوپک کم کند. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا