استفاده از تجربه‌های غول سنگ آهنی

استفاده از تجربه‌های غول سنگ آهنی

دنیای معدن -روز دوشنبه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) میزبان وزیر توسعه ایالت ویکتوریا استرالیا بود تا بتواند همکاری‌های جدیدی را با این کشور معدنی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن در دنیا به شمار می‌رود، آغاز کند.

نخستین گام برای این همکاری دعوت استرالیا از مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در اجلاس « ایمارک»بود که برداشته شد. هرچند اصلی‌ترین موضوعات مطرح در این دیدار، همکاری در حوزه اکتشاف، بوکسیت و فولاد بود اما بدون شک استرالیا می‌تواند در توسعه معادن سنگ‌آهن ایران نیز وارد همکاری موثری شود. این کشور در کنار برزیل و چین به اصلی‌ترین بازیگران بازار سنگ‌آهن تبدیل‌شده و معادن بزرگی را در این حوزه در اختیار دارد.
این دیدار با توجه به طرفین حاضر در جلسه، دیداری دولتی تلقی می‌شد اما شاید بهتر بود بخش خصوصی فعال در حوزه سنگ‌آهن نیز تلاش می‌کرد دیداری با این هیات استرالیایی داشته باشد و از تجربه آنها در حوزه سنگ‌آهن استفاده کند.
امروز بازار سنگ‌آهن پس از ۲ سال کاهش نرخ شدید همچنان نتوانسته به‌روزهای اوج خود بازگردد زیرا چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی این ماده سیاست‌های خود را در تولید فولاد تغییر داده است. این اتفاق باعث شد تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران بازار پررونق خود را از دست بدهند. اتفاق‌های بد در این زمینه تنها به این موضوع ختم نمی‌شد بلکه تعطیل شدن و توقف فعالیت برخی معادن سنگ‌آهن موضوع دیگری بود که متاثر از بازار جهانی رخ داد. بی‌تردید ادامه این روند می‌تواند صنعت فولاد کشور را با مشکل همراه سازد. درنتیجه دولت ترجیح داد با محدود کردن صادرات، سنگ‌آهنی‌ها را به‌سوی بازار داخلی سوق دهد.
حال با توجه به این سیاست و رکودی که فعالان سنگ‌آهن آن را پشت سر گذاشته‌اند استفاده از تجربه‌های معدنی کشوری همچون استرالیا می‌تواند در کاهش نرخ تمام‌شده تاثیر بسزایی داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا