ربیعی خبر داد:

طی سه سال اخیر دستمزد بر تورم پیشی گرفت

طی سه سال اخیر دستمزد بر تورم پیشی گرفت

وزیر کار از پیشی گرفتن دستمزد بر تورم در سه سال اخیر خبر داد و گفت: با این وجود نتوانستیم قدرت خرید را افزایش بدهیم به نحوی که با مقایسه دستمزد بازنشستگان کشوری از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ با ۶۷ درصد کاهش قدرت خرید مواجهیم.

اقتصاد ایران آنلاین-نشست تخصصی " برجام، اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری و اشتغال و کارآفرینی " در راستای برگزاری کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که از صبح امروز آغاز شده، با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برخی از سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

 
علی ربیعی در این نشست سال ۱۳۹۵ را سال شکوفایی دولت و سال آینده را سال جهش دولت نامید.

 
وی افزود: زمانی می‌توانستیم با ۳۰۰ هزار شغل بر بیکاری غلبه کنیم، ولی امروز با بیکاری تلنبار شده از سال‌های قبل روبه‌رو هستیم و جمعیت جدیدی که در دوره کنونی وارد بازار کار می‌شوند نوع نگاهشان به شغل با گذشته متفاوت است و منزلت بیشتری در کسب شغل می‌خواهند.

 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: فروشندگی نوعی شغل است و باید به سمت رسمی شدن آن برویم ولی نگاه فروشنده این نیست و وقتی احساس شغل می‌کند که پستی سازمانی را اشغال کرده و پشت میز نشسته باشد.

 
ربیعی تاکید کرد: در وزارت کار درصددیم با شناسایی رسته شغل‌های استانی و اتصال آن با زنجیره‌های کسب و کار فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار را ساماندهی و جذب بازار کار کنیم.  

 
به گزارش ایسنا، وی از پیشی گرفتن دستمزد بر تورم در سه سال اخیر خبر داد و گفت: با این وجود نتوانستیم قدرت خرید را افزایش بدهیم به نحوی که با مقایسه دستمزد بازنشستگان کشوری از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ با ۶۷ درصد کاهش قدرت خرید مواجه هستیم.

 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: با کنترل تورم و پوشش دادن مزد در جامعه بازنشستگی قدرت خرید به نقطه مطلوبی برسد هرچند تا تحقق آن راه دشواری در پیش است.

 
ربیعی اضافه کرد: امسال تلاش کردیم حق مسکن کارگران را دو برابر کنیم اما بعضی گروه‌های خبری از آن با افزایش ۱۰۰ درصدی یاد کردند و برخی دیگر گفتند تنها ۲۰ هزار تومان اضافه شد در حالی که با وجود اندک بودن رقم روند خوبی به‌شمار می‌رود.

 
وی در ادامه با بیان این‌که ۹۰ درصد منابع مالی کشور توسط یک دهک مصرف می‌شود، اظهار کرد: این یک دهک به تنهایی هر نوع کالایی را به هر میزان که بخواهند استفاده می‌کنند ولی ما باید قدرت خرید دهک‌های پایین‌تر را ارتقاء بدهیم.

 
به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ثروت‌های قله‌ای نابرابری‌ها در جامعه را افزایش می‌دهد.

 
ربیعی از شمارکت ۸۰ درصدی زنان در ایجاد شغل‌های جدید خبر داد و گفت: بیشتر شغل‌هایی که ایجاد شده در صنایع کوچک و متوسط و کارگاه‌های کمتر از ۵۰ نفر بوده است و امیدواریم با اجرای اقتصاد مقاومتی به شرایط بهتری در اقتصاد دست یابیم.

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تورم را موجب مستهلک شدن سرمایه‌گذاری‌ها در میان مدت دانست و گفت: تورم، رشد ایجاد شده را هم پایین می‌کشد و اگر به این سمت حرکت می‌کردیم شرایط ناگواری اتفاق می‌افتاد.

 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بیشترین رکود و کسری رشد را از سال ۱۳۸۷ شاهد بودیم که بیشترین افت میزان اشتغال را به دنبال داشت و سه سال بعد آثار خود را در اقتصاد و جامعه نشان داد.

 
ربیعی دلیل ملموس نبودن اشتغال ایجاد شده در دولت یازدهم را آثار به جا مانده از سال‌های رکود شدید اقتصادی و کسری رشد دانست و گفت: در راستای تحرک بازار کار و ایجاد اشتغال سه سیاست تثبیت مشاغل موجود، اشتغال فراگیر فقرزدا، حمایت از تولید و برنامه‌های جانبی را پیش‌بینی کردیم و امیدواریم با اجرای آنها اهداف توسعه اشتغال را محقق کنیم.

 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اثرات برجام در اقتصاد ایران گفت: از سال ۱۳۹۳ به بعد با کاری که در برجام صورت گرفت مسیر رشد اقتصادی در پیش گرفته شد، در حالی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ اگر با همان شیبی که رشد منفی را تجربه کرده بودیم، حرکت می‌کردیم با کسری شدیدی مواجه می‌شدیم.

 
وی اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تسریع حرکت‌ها و به کارگیری عقلانیت هستیم و دیگر فرصت خطا و اشتباه کردن را نداریم. قیمت تصمیمات غلط به اندازه‌ای نیست که آن تصمیم غلط تاثیر می‌گذارد و می‌تواند سال‌های سال اثرگذاری خود را نشان بدهد.

 
ربیعی در عین حال مباحثی همچون توزیع عادلانه درآمدها، کاهش فقر و نابرابری‌ها و گسترش مشارکت مردم را از وجوه و مصادیق بارز اقتصاد  مقاومتی دانست و گفت: طرح اشتغال فراگیر فقرزدا در وزارت کار با نگاه اقتصاد مقاومتی پیوند عمیقی دارد و در همین راستا طراحی شده است.

 
در این نشست تخصصی دستاوردها و فرصت‌های پیش رو در این حوزه بررسی و نتایج آن در کنفرانس ملی " برجام و اقتصاد ملی" ارائه شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا