در دوران پسابرجام باید به سمت صنایع مزیت‌دار رقابتی پیش رویم

در دوران پسابرجام باید به سمت صنایع مزیت‌دار رقابتی پیش رویم

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در دوران پسابرجام باید به سمت صنایع پیشگام که مزیت‌ رقابتی دارند پیش رویم تا فرایند تولید و ارزش افزوده بالا در آنها رخ دهد.

 

محسن صالحی‌نیا در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی برجام با رویکرد تولید صنعتی و کشاورزی با بیان این مطلب افزود: آنچه مسلم است یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای اقتصادی کشور بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه توسعه استفاده از ظرفیت‌‌های موجود کشور براساس امکانات اولیه بوده است.
به گفته صالحی‌نیا در این راستا توسعه ظرفیت‌ها به سمت افزایش بهره‌وری، رفع گلوگاه‌ها و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در قالب استراتژیکی صنعتی کشور به صورت عام و خاص در برخی از رشته‌های صنعتی دنبال می‌شود.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پرداختن به صنایع اولویت‌دار و مهم کشور که براساس شاخص ارزش افزوده، اشتغالزایی و نقش اساسی آن در تأمین زنجیره ارزش دیده شده است می‌تواند ما را در این دوران حفظ کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری توسعه فعالیت‌ها و افزایش ظرفیت‌ها در راستای افزایش صادرات، افزایش توان فنی و مهندسی برای توسعه صادرات بوده است، افزود: در 11 ماهه امسال توانستیم با رشد 40 درصدی نسبت به پارسال به تعداد یک میلیون و 300 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید کنند.
صالحی‌نیا افزود: در این مدت تولید ماشین‌آلات کشاورزی اعم از: تراکتور و کمباین رشد 20 تا 25 درصدی، لاستیک اتومبیل رشد 18 درصدی، انواع نخ پلیستر رشد 35 درصدی، تلویزیون رشد 8 درصدی، ماشین لباسشویی رشد 21 درصدی را تجربه کند.
صالحی‌نیا در خصوص رشدهای به دست آمده در صنایع معدنی نیز گفت: در 11 ماهه امسال تولید فولاد خام رشد 8 درصدی، کنسانتره ذغال‌سنگ رشد 11.2 درصدی و سنگ‌آهن رشد 7 درصدی را نسبت به 11 ماهه پارسال پیدا کند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش صادرات که از ابتدای امسال هدف‌گذاری براساس 8 شاخص صنعتی کشور با رویکرد صادراتی را تدوین کرده‌ایم آنها را همواره پایش می‌کنیم، به طوری که در صنایع معدنی هدف‌گذاری ابتدای امسال 6 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده که هم‌اکنون به بیش از پنج میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده، در صنایع شیمی هدف‌گذاری از 17 میلیارد و 500 میلیون دلار به 16 میلیارد و 500 میلیون دلار و در لوازم برقی و الکترونیکی تحقق بالای 80 درصدی و در لوازم خانگی تحقق صددرصدی برنامه صادراتی را شاهد بوده‌ایم.
صالحی‌نیا تصریح کرد: البته در سال جاری بدلیل ناامنی در کشور عراق حجم صادرات خودروی کشور کاهش درصدی داشته اما قابل جبران است.
وی افزود: در راستای اجرای طرح رونق بیش از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت برای 7 هزار و 500 واحد تولیدی در نظر گرفته شده بود که تا به امروز بیش از 23 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط از تسهیلات 15 هزار و 400 میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند که این دسته از واحد در زنجیره تأمین واحدهای بزرگ نقش اساسی را ایفا می‌نمایند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت کاهش صادرات برخی از محصولات صنایع معدنی  گفت: به دو دلیل رکود ساخت و ساز و مسکن همچنین اعمال محدودیت‌ها از سوی کشورهای همجوار جنوبی بوده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا