بررسی معاملات روز گذشته قراردادهای آتی؛

اونس به سکه خط داد؛ حجم معاملات رشد کرد

اونس به سکه خط داد؛ حجم معاملات رشد کرد

معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، طی روز گذشته به ۱۲ هزار و ۴۱ قرارداد و ارزش آن به یک هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز یکشنبه رشد ۱۵۸ درصدی را تجربه کرد، چرا که حجم معاملات طی این روز به ۴ هزار و ۶۶۷ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز دوشنبه برخلاف انتظارات کارشناسان، اونس طلا افزایشی نشد تا قیمت سکه نیز در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران با روند نزولی مواجه شود. این در حالی بود که همزمان در بازار ارز، دلار در شروع معاملات راه افزایشی را در پیش گرفته و به میانه محدوده ۳ هزار و ۷۸۰ تومان رسیده بود.

به این ترتیب روز گذشته هر پنج سر رسید بازار آتی سکه در بورس کالای ایران به تبعیت از اونس با روند نزولی قیمت رو به رو شد، بر این اساس سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان، کاهش ۰/۲۵ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۴۷ هزار تومان افت ۰/۶۳ درصدی را به ثبت رساند. از طرفی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و ۲۹۴ هزار تومان به فروش رسید و تغییر قیمت منفی ۰/۵۸ درصدی را تجربه کرد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده نیز با نرخ یک میلیون و ۳۳۹ هزار تومان معامله و با کاهش ۰/۶۱ درصدی رو به رو شد. در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۳۸۸ هزار تومان معامله شد و نسبت به روز یکشنبه افت۰/۶۷ درصدی را به ثبت رساند.

توجه سکه به اونس

روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت.

 با این وجود به سرعت فلز گرانبهای داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت، به‌طوری‌که تا ساعت ۱۲ ظهر قیمت تا یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان پایین رفت. البته این پایان کار نبود و در ادامه روز سکه افت بیشتری را تجربه کرد. در ساعات ابتدایی روز، قیمت دلار تا نقطه ۳ هزار و ۷۸۵ تومان بالا رفت و هم‌زمان در معاملات آتی نقطه ۳ هزار و ۷۹۰تومان لمس شد.

 افزایشی بودن دلار در ابتدای روز کمی سرعت ریزش سکه را کند کرد، هر چند که بیشتر معامله‌گران به اونس جهانی توجه داشتند. با وجود این در ادامه روز با پایین رفتن دلار از سقف روزانه و بازگشت به محدوده ۳هزار و ۷۷۰ تومان در کنار ضعف اونس برای عبور از محدوده هزار و ۲۶۰دلار زمینه‌ساز این شدند که سکه تمام با شدت بیشتری افت کند و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۲۰۳ هزار تومان به کار خود پایان دهد. هم‌زمان با افت سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند، به طوری که روز دوشنبه، نیم سکه ۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۶۸۱ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۵ هزار تومان افت به قیمت ۳۸۱هزار تومان رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا