سرقینی:

ایران هیچ دامپینگی در بازار فولاد اروپا نکرده است

ایران هیچ دامپینگی در بازار فولاد اروپا نکرده است

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید حداقل ۱۰۰ میلیون تن کنسانتره تولید کنیم. در تحقق این هدف بسیار جدی هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به تبریز، جعفر سرقینی در سمپوزیوم فولاد ۹۵ اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

برنامه ما این است که سرانه مصرف فولاد ایران را از ۲۰۰ کیلوگرم فعلی به ۵۰۰ کیلوگرم برسانیم.

برخی هدف ۵۵ میلیون تن را به چالش می‌کشند ولی کشور و دولت مصمم است و انشالله محقق خواهد شد.

الان ظرفیت تولید فولاد خام ایران حدود ۳۰ میلیون تن است.

امسال در مجموع ۱۸.۵ میلیون تن فولاد تولید خواهیم کرد که نسبت به سال قبل ۷ تا ۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

قصد تخریب هیچ دولتی را ندارم اما در دولت قبل چون طرح جامع فولاد نبود، برنامه‌ریزی درستی هم برای این صنعت نشد.

هیچ موقع تصمیمی در وزارتخانه در خلا و بدون نظر تشکل‌ها گرفته نشده است. الان با افتخار می‌گویم زنجیره فولاد تا حدودی متعادل شده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید شمش ۳۱ میلیون تن، آهن اسفنجی ۲۷ میلیون تن، گندله ۳۵ میلیون تن، کنسانتره ۴۵ میلیون تن و نورد ۳۷ میلیون تن است که در همگی این حوزه‌ها شاهد رشد ظرفیت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هستیم.

صادرات فولاد ایران در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود که در ۱۰ ماهه امسال به ۴.۵ میلیون تم رسید و تا آخر سال به ۵.۵ میلیون تن هم می‌رسد. یک میلیون تن از این صادرات به بازار اروپا بوده است. هیچ دامپینگی رخ نداده است. آنقدر در صادرات فولاد قوی کار کرده‌ایم که اروپا به صرافت افتاده و ما را متهم به دامپینگ کرده است.

ظرفیت تولید سنگ آهن ایران در دولت یازدهم از ۶۳ به ۷۵ میلیون تن رسیده است. این رقم باید به ۱۵۰ میلیون تن هم برسد. با این روند شاید در ۱۴۰۴ مجبور به واردات سنگ آهن هم شویم.

تعرفه‌ها ابزار دست دولت‌هاست و حتی دولت آمریکا از این ابزار استفاده کرده است. تعرفه‌ها را امسال افزایش دادیم و انشااله در سال ۹۶ تعرفه‌ها مقداری تعدیل خواهند شد. تعرفه واردات بخشی از ورق‌ها از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و همینطور در مورد شمش کاهش تعرفه خواهیم داشت. اما فعلا تغییری در تعرفه‌ها رخ نداده است. صحبت تعرفه ۲۵ دلاری روی واردات فولاد که رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه مطرح کرد نیز در حد شایعه است و صحت ندارد.

هم‌اکنون در زنجیره فولاد هیچ قیمت‌گذاری نداریم و دولت دیگر قصدی برای دخالت در چرخه ندارد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا