معاون وزير صنعت، معدن وتجارت :

ايران با توليد 18.5 ميليون تن فولاد خام رکورد شکني مي کند

ايران با توليد 18.5 ميليون تن فولاد خام رکورد شکني مي کند به گزارش معدن نيوز «جعفر سرقيني» افزود: ميزان صادرات فولاد کشور در دوره 10 ماهه امسال به رقم 4 ميليون و 500 هزار تن رسيد که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد 46 درصدي داشت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه امسال دستيابي به ظرفيت توليد 55 ميليون تن فولاد خام را در افق «ايران 1404» به عنوان يک سياست اصولي اعلام کرد و آن را برنامه بلند پروازانه اي ندانست. جمهوري اسلامي دستيابي به سه درصد توليد جهاني فولاد را حق خود مي داند، اما در زمان حاضر سهم يک درصدي توليد اين فلز را دارد.

** دستيابي به صادرات 5.5 ميليون تني
سرقيني در ادامه گفت : انتظار مي رود تا پايان امسال ميزان صادرات فولاد ايران به رقم پنج ميليون و 500 هزار تن برسد که رقم بي سابقه اي است و پارسال نيز صدور بيش از چهار ميليون تن فولاد در واقع رکورد شکني در اين بخش بود.

** پيشنهاد کاهش 50 درصدي تعرفه واردات
معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت مشکل کمبود ورق گرم با قطر کمتر از سه ميليمتر را با اصلاح تعرفه واردات قابل حل دانست و افزود: اکنون تعرفه 20 درصد عمل مي شود، اما پيشنهاد اين وزارتخانه کاهش 50 درصدي اين رقم است که به 10 درصد برسد.

به گفته سرقيني، اين پيشنهاد به دولت ارايه شده، اما تاکنون به تصويب نرسيده است و تحقق آن مي تواند رضايت توليدکنندگان را فراهم کند.

** دامپينگ نکرديم - به اروپا صادر کرديم
سرقيني پيرامون موضوع دامپينگ (فروش توليدات کمتر از قيمت تمام شده) اظهار داشت: توليدکنندگان فولادي کشور از مجموع صادرات 10 ماهه امسال يک ميليون تن آن را به بازارهاي اروپا صادر کردند و اين امر موجب شد تا رقيبان مساله دامپينگ را مطرح کنند.

وي گفت: موضوع دامپينگ در دهه 1370 تا 1380 هم مطرح شد و بي نتيجه بود و حاصلي نداشت و در اين دوره نيز ايران دامپينگ نکرده و رشد صادرات نشانه توانمندي فولادسازان ايراني است.

محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت به تازگي اعلام کرد: بررسي ها نشان مي دهد در کشور کمبود ورق فولادي وجود دارد و براي توليد ورق نازک با استانداردهاي بالا بايد سرمايه گذاري صورت گيرد.

به اعتقاد نعمت زاده، ايران مي تواند 20 ميليون تن صادرات فولاد داشته باشد، اما اين مهم 2 درصد بازار تجارت اين کالا را در بر خواهد گرفت.

برنامه هفت طرح فولاد استاني که در دولت هاي نهم و دهم به دليل مشکلات مالي متوقف شده بود، در دولت يازدهم کليد خورد که با تکميل آنها در دوره 97-1395 در مجموع پنج ميليون تن به ظرفيت فولاد (زنجيره توليد) افزوده مي شود.

فولاد سپيددشت (چهارمحال و بختياري)، ني ريز (فارس)، شادگان (خوزستان)، قائنات (خراسان جنوبي)، ميانه (آذربايجان شرقي)، بافت (کرمان ) و سبزوار (خراسان رضوي ) هفت طرح فولاد استاني محسوب مي شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا