گزارش روز؛

فشار فروش مشتریان اعتباری

فشار فروش مشتریان اعتباری

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 15 واحد صعود در ارتفاع 77 هزار و 590 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 519 میلیون سهم، ارزش معاملات 105 میلیارد تومان و ارزش بازار به 325 هزار میلیارد تومان رسید.


گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات، با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در نماد های ثشاهد، ثفارس مواجه شدند؛ بطوریکه در نماد ثشاهد معامله 11 میلیون سهم مشاهده شد و در نهایت این نماد بدون صف خرید بسته شد. همچنین نماد ثاژن با معامله حدود 21 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. در این گروه نمادهای ثپردیس، وتوس، ثنوسا، ثشرق، ثاخت، ثغرب و ثرود با کاهش ناچیز قیمتی به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، فشار فروش مشتریان اعتباری کارگزاری ها که گویا به آرامی در حال افزایش است، در معاملات روز گذشته خود را در نماد سایپا به نمایش گذاشت.

با نزدیک شدن روز های پایانی سال دو اتفاق مهم در بازار سرمایه رخ خواهد داد، که بی شک یکی از مهمترین اتفاقات نیز افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه خواهد بود. از طرفی فشار فروش ها به مرور افزایش خواهد یافت؛ زیرا بسیاری از شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مجبور به فروش مقداری از سرمایه گذاری های خود هستند.

همچنین برگزاری کنفرانس IFRS و الزام اجرایی شدن آن برای شرکتهای بزرگ را می باید خبر خوبی برای هلدینگها و شرکتهای چند رشته ای که از دارایی های تاریخی و به قیمت دفتری برخوردار هستند، ارزیابی کرد.

از طرفی بسته بودن نمادها به دلیل تعدیل اعمال شده بر سود شرکت‌ها، تا حدودی بر رخوت بازار تأثیرگذار بوده و فضایی خنثی ایجاد کرده است. البته تأثیر حرکات قیمت‌های جهانی بر نمادهای مرتبط در بورس تهران را نیز باید در نظر داشت.

در جریان معاملات امروز، در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن معاملات پر حجم و منفی مشاهده شد؛ بطوریکه مداران پس از جابجایی 1.6 میلیون سهم و مرقام نیز با معامله 1.3 میلیونی مورد معامله قرار گرفت. بطور کلی تنها نماد های مثبت در این گروه نماد های افرا، فن آوا و مرقام با افزایش جزیی در قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه سیمانی ها که یکی از منفی ترین گروه های معاملات امروز بود، تنها نماد های سخاش، سبزوا، سخوز و سهرمز با افزایش قیمتی به کار خود پایان داد و بیشترین حجم معامله در این گروه نیز متعلق به نماد سدور با معامله حدود 2.8 میلیون سهم بود همچنین نماد های سقاین، سنیر، سخزر، سکرد، سبجنو، سشمال، سبهان و سفانو با کاهش شدید قیمتی به کار خود پایان دادند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات که با گزارشات نه چندان دلچسب خود، سبب کاهش تقاضا در اکثر نماد های این گروه شده بود، فشارهای فروش حاصل از مشتریان اعتباری را می توان یکی از دلایل مهم در ریزش قیمتی در این گروه دانست و از طرف دیگر، با توجه به لغو معامله نماد خگستر و عدم اعلام زمان جدید برای معامله این سهم باعث افزایش فشار فروش شد و از طرفی خبر مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه نماد خاور نیز به جو منفی گروه خودرو شدت بخشید.
 

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکرتنها نمادهای غگل، غصینو، بهپاک، غمهرا و غالبر با معاملات مثبت و نمادهای غگز، غدام، غمارگ، غشصفا، غشان، غشاذر و غشهداب با کاهش قیمتی به کار پایان دادند
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا