عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ؛

مکان یابی نامناسب بزرگترین معضل صنعت فولاد است

مکان یابی نامناسب بزرگترین معضل صنعت فولاد است

گروه صنایع معدنی >فولاد - مکان یابی نامناسب برخی از صنایع سبب شد تا شاهد اتلاف منابع آبی باشیم، بنابراین به منظور صرفه جویی منابع آبی و ترانزیت کالاها، اقداماتی از جمله احداث کارخانجات آب‌بر در کنار دریاها انجام شده است.

به گزارش ماین نیوز، محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی برای ارتقای کیفی صنایع آب‌بر با درنظر گرفتن صرفه جویی منابع آبی وجود دارد، گفت: در کل دنیا سیاست‌ها به گونه ای تنظیم می شود که بخش اعظمی از منابع آبی کشور توسط برخی از صنایع هدر نرود، بنابراین برنامه های کشور ما نیز به تبعیت از همین موضوع باید تنظیم شوند.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد یکی از صنایع آب بر کشور است، افزود: مکان‌یابی نامناسب در برخی از زمینه ها سبب شده تا شاهد اتلاف منابع آبی باشیم، به همین منظور به دلیل دو مسئله اساسی از جمله صرفه جویی منابع آبی و ترانزیت کالاها، اقدامات متعددی از جمله احداث کارخانجات آب‌بر در کنار دریاها انجام شده است.

خالدی ادامه داد: از آنجایی که نوع نگاه صادراتی برای این صنایع مدنظر است، تولیدات آنان باید به نحوی صورت پذیرد که کمترین هزینه تولیدی را دربر داشته باشد، به همین منظور احداث این کارخانجات در نزدیکی خلیج فارس پیشنهاد می شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطالعات انجام شده حاکی از آن است که در صورت احداث کارخانه‌ای مانند آمونیاک در فاصله 500 کیلومتی از خلیج فارس، برای تولید یک میلیون تن از آن، هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیون دلار در جهت ترانزیت صرف می شود و این امر باعث متضرر شدن و افزایش قیمت تمام شده می شود.

به گفته وی در آمریکا استفاده از سیستم هایی مرسوم است که می توان بدون شیرین سازی آب دریا اقدام به استفاده از آب دریاها در صنایع کرد اما در ایران توسعه این صنایع به دلیل غلظت بالای نمک آب استفاده از آب شیرین کن مورد تأکید بوده که دارای هزینه بالا و مراحل طولانی است.

خالدی در پایان بیان کرد: به منظور افزایش ارزآوری توسعه به صنعت باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد که تحقق این امر در گرو برنامه ریزی مناسب با درنظر گرفتن حداقلی هزینه های تولید است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا