فرشاد در گفت‌وگوی تفصیلی با ماین نیوز تشریح کرد:

آخرین وضعیت پروژه عظیم فولاد قشم

آخرین وضعیت پروژه عظیم فولاد قشم

گروه صنایع معدنی >فولاد - مديرعامل شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان گفت: شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان در 11 ماهه نخست سال جاري بالغ بر 765 هزار تن توليد داشته است، در حالي که در مدت مشابه سال قبل معادل 712 هزار تن محصول توليد کرده است.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، اسدالله فرشاد افزود: شرکت در نظر دارد به منظور ارتقای توانايي خود در پاسخگويي به نياز مشتريان و فولادسازان کشور، ظرفيت اسمي توليد کارخانه را از 800 هزار تن به 1200 هزار تن افزايش دهد و به اين منظور در راستاي طراحي و تامين تجهيزات موردنياز کارخانه براي تبديل به مگامدول اقدامات لازم را به عمل آورده است.

خبرنگار ماين نيوز با اسدالله فرشاد، مديرعامل شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان گفت‌وگويی انجام داده به شرح زير است:

درباره آخرين وضعيت اجراي پروژه شرکت توسعه فولاد قشم که شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان هم يکي از سهامداران آن است، توضيح بفرماييد.

شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان به همراه شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير جمعاً 20 درصد از سهام شرکت توسعه فولاد قشم را دارا هستند. ساير سهامداران که شامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، بانک سينا و شرکت توسعه صنايع و معادن مفيد هستند نيز متفقاً در نظر دارند تا در صورت ترغيب و فراهم کردن مناسبات لازم توسط سازمان منطقه آزاد قشم از قبيل در اختيار قرار دادن زمين مناسب براي اين مجتمع بزرگ صنايع فولاد و همکاري در خصوص اسکله موردنياز و تدارک پل عظيم خليج فارس، وارد فاز اجرايي شوند. هم‌اکنون نيز شرکت توسعه فولاد قشم در مرحله انجام مطالعات فني و اقتصادي براي تامين منابع مالي از طريق فاينانسور خارجي و يا قبول مشارک خارجي است.

شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان در 11 ماهه سال جاري چقدر محصول توليد کرده و توليد امسال نسبت به سال قبل در چه وضعيتي قرار داشته است؟

شرکت آهن و فولاد غدير ايرانيان در 11 ماهه نخست سال جاري بالغ بر 765 هزار تن توليد داشته است، در حالي که در مدت مشابه سال قبل معادل 712 هزار تن محصول توليد کرده است. اين افزايش توليد به علت افزايش تقاضاي ناشي از بهبود اوضاع توليد شمش و اسلب توليدي توسط توليد کنندگان فولاد و کاهش رکود عمومي توليد آهن و فولاد در کشور اتفاق افتاده است.

بازار فولاد سال 2017 را در ماه هاي پيشرو و همچنين بازار فولاد سال 1396 را چطور ارزيابي مي کنيد و آيا به نظر شما روند صعودي قيمت هاي فولاد تدوام خواهد داشت؟

بخش ساخت‌وساز در ايران بالغ بر 90 درصد مصرف فولاد را به خود اختصاص مي دهد. انتظار مي رفت در سال 1395 شاهد رونق ساخت و ساز باشيم که يخ رکود چند سال اخير را بشکند. نشانه هايي هم در شش ماهه اول سال بروز کرد اما شتاب نگرفت و توليدکنندگان فولادهاي ساختماني نيز آنطور که انتظار داشتند سود نبردند، در بخش ساخت منازل مسکوني، احداث ساختمان هاي اداري و ساختمان هاي عمومي حرکت شروع شده است. ولي آمار دقيقي از ميزان رشد ارائه نشده است. همچنين ضرورت دارد تا پروژه هاي عمراني نيز آغاز و پروژه‌هاي متوقف شده نيز از سر گرفته شوند که اميدواريم تا در سال آتي شرايط اقتصادي براي افزايش سهم بودجه براي پروژه هاي عمراني نيز از 18 درصد به سمت 30 درصد ميل پيدا کند که به اين ترتيب براي بخش توليد فولاد کشور نيز اميدواري حاصل مي شود. همچنين اميدوارم کاهش صادرات فولاد چين راه را براي رشد صادرات فولاد ايران به بازار هاي هدف باز کند. در حال حاضر با توجه به رشد نسبي تقاضاي صادراتي محصولات فولادي ساختماني، افزايش تقاضا در حال بهبود است. تقويت ارزش دلار و ضعف بازارهاي ساخت و ساز در بسياري از مناطق دنيا نظير چين و اروپا مانع از صادرات محصولات فولاد ساختماني مي شود. در آينده نيز پيش بيني مي شود که بخش ساخت و ساز به طرف مصرف کمتر فولاد روي آورد. بخش ساختمان شامل دو بخش مسکوني و غيرمسکوني است. با توجه به اضافه عرضه موجود در ساختمان هاي مسکوني و چسبندگي قيمت‌ها در اين بخش احتمالاً رشد بخش ساختمان هاي مسکوني در سال 1396 همچنان منفي خواهد بود. اما احتمال مثبت شدن ساختمان هاي غيرمسکوني به دليل افزايش مخارج عمراني دولت وجود دارد که قابل ملاحظه هم نخواهد بود. پيش بيني مي شود که رشد کل بخش ساختمان در سال 1396 همچنان منفي باقي بماند. فلذا بخش فلزات اساسي، حمل و نقل و انواع خدمات نيز رشد منفي دارند. در بخش خودروسازي، مصرف فولاد در مجموع رشد مثبت و نسبتاً قابل ملاحظه اي (بيش از 10 درصد) برآورد مي شود. قيمت گذاري در بازار فلزات همواره منطبق بر عرضه و تقاضا بوده است. در نيمه دوم سال گذشته قيمت فولاد و فلزات اساسي بعد از افزايش گمانه زني ها در خصوص وجود حباب در بازار مسکن و رکود اين بازار با افت نسبي مواجه شد. در پي سقوط قيمت و افزايش نگراني‌هاي توليدکنندگان فولاد کشور نيز نسبت به روند افزايش توليد فولاد (شمش و اسلب)، سودآوري کاهش يافت. لکن پيش بيني‌هاي داخلي و جهاني نشان مي دهد که بازار فولاد از ابتداي سال 2017 به بعد، در حال احيا است. خصوصاً اينکه اين وضعيت براي ايران که در دو سال گذشته تمرکز خود را بر توسعه بخش معدني و صنايع معدني گذاشته است بسيار اميدبخش است. به نظر مي رسد بخش سنگ آهن و کنسانتره و گندله ايران با رشد نسبي خود مواجه مي شود و به مرور مشکلات مالي شرکت هاي فولادي نيز حل مي شوند. خصوصاً اينکه ايران اميدوار است ميزان توليد خود را تا سال 1404 به سمت 50 ميليون تن ترغيب و سهم خود را در توسعه صادرات محقق کند.

درباره آخرين وضعيت طرحهاي توسعه آهن و فولاد غدير به ويژه طرح هاي توسعه زيرسقف توضيح دهيد.

شرکت در نظر دارد به منظور ارتقای توانايي خود در پاسخگويي به نياز مشتريان و فولادسازان کشور، ظرفيت اسمي توليد کارخانه را از 800 هزار تن به 1200 هزار تن افزايش دهد و به اين منظور در راستاي طراحي و تامين تجهيزات موردنياز کارخانه براي تبديل به مگامدول اقدامات لازم را به عمل آورده است. مجتمع گندله‌سازي بهاباد قراردادهاي گاز و برق و آب را منعقد کرده و کليه هزينه‌هاي مربوطه را پرداخت کرده و در بخش طراحي و اجراي خطوط انتقال، پيشرفت قابل ملاحظه‌اي حاصل شده است. همچنين عمليات ژئوتکنيک زمين نيز به پايان رسيده و هم‌اکنون تسطيح و خاکبرداري زمين در دست اقدام است. بخش طراحي اساسي کارخانه «Basic Design» نيز در حال انجام است. سرمايه گذاري هاي معدني شرکت نيز در راستاي برنامه توسعه صنايع معدني کشور و با مالکيت معادن منگنز سورگاه جيرفت، سنگ آهن پلاسري کلاته برق و محدوده اکتشافي مس و آهن کدکن در زمينه اکتشاف، استخراج و بهره برداري همچون گذشته ادامه دارد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا