رئیس سازمان بورس:

IFRS منجر به رعایت مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران خواهد شد

IFRS منجر به رعایت مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران خواهد شد

رئیس سازمان بورس گفت: اجرای دقیق IFRS منجر به رعایت مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران که ارزیابی منصفانه است ، منتهی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شاپور محمدی در همایش "استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی" که امروز با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، رئیس سازمان حسابرسی و... برگزار شد، اظهار داشت: اجرای IFRS کار بزرگی بود که به سادگی امکان پذیر نمی شد. بطوریکه هم اکنون برخی از کشورها همچنان نتوانستند آنرا اجرایی کنند. این موضوع به خاطر برخی مشکلات است و موسسه دی‌لوید اعلام کرده از 153 کشور 23 کشور آن را اجرا نکردند.

وی ادامه داد: هر چند از اجرای IFRS همه اقتصاد منتفع می شود و عملکرد بانک ها، بیمه ها و نهادهای مالی نیز بهتر خواهد شد اما ذینفع اصلی آن بازار سرمایه است.در این میان از سال 92 با همکاری بورس و سازمان حسابرسی به شرکت ها اعلام شد به صورت اختیاری گزارش های مالی را با استاندارد IFRS منتشر کنند. اکنون براساس قوانین اصل 44 و ابلاغیه سازمان، 67 شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورت مالی سال 95 هستند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بنیاد IFRS گفت: در بنیاد IFRS نهادهای مختلفی حضور دارند که از جمله آنها کمیسیون اروپا، کمیسیون بورس آمریکا و برزیل است و حضور در این بنیاد می تواند در توسعه بازار سرمایه کشور نقش مثبت ایفا کند . امیدواریم سازمان حسابرسی کشور بتواند در بنیاد IFRS مشارکت بیشتری داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه علاوه بر شفافیت، تعیین کارمزدهای عملیات منصفانه و ثبت سفارش عادلانه قیمت گذاری منصفانه اصل مهم بازار سرمایه است، گفت: ارزیابی منصفانه، مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران است و همانگونه که وظیفه سازمان بورس حمایت از آنها است توجه به ارزش گذاری منصفانه یک ضرورت محسوب می شود و این مهم از طریق اجرای دقیق IFRS محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه IFRS زبان مشترک سرمایه گذار خارجی و بنگاه های اقتصاد داخلی است، افزود: ایران به عنوان یک اقتصاد مهم به همکاری با شرکت های بین المللی نیاز دارد و IFRS به این مقوله نیز کمک خواهد کرد. دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا نیز مانند XBRL استانداردهای بین المللی نیار دارد که IFRS یکی از آنهاست. همکاری با شرکتهای چند ملیتی نیز مستلزم انتشار صورت های مالی با استاندارد IFRS است.

این مقام مسئول افزایش شفافیت تقویت پاسخگویی را یکی از اثرات اجرای IFRS دانست و گفت: کارهای کلان در کشور ساده نیست اما امکان پذیر است و عملیاتی شدن انتشار صورت های مالی با زبان مشترک بین المللی یکی از این اقدامات کلان مهم است که امروز اجرایی شده است. مسائل اقتصادی چند وجهی در هم تنیده و پیچیده است و نمی توان به راحتی آنها را حل کرد. ولی باید جهت درست را انتخاب کرد و IFRS یک جهت صحیح است.

محمدی افزود: اگر شرکت ها در مواردی با موانعی برای اجرای IFRS روبرو باشند سازمان بورس قطعا به آنها کمک خواهد کرد. اما همه باید اطلاعات خود را از طریق استاندارد IFRS افشا کنند و این گزارش ها باید ارایه شود.

وی با بیان اینکه حدود 2000 صورت مالی توسط حسابرسان بررسی می شوند ، ادامه داد: در حالی از حسابرسان انتظار می رود با همه توان برای بهبود بخشیدن به اجرای IFRS کمک کنند که از ادغام داوطلبانه حسابرسان استقبال می شود ولی برنامه ایی برای ادغام اجباری مدنظر نیست.

محمدی گفت : افشای اطلاعات نهادهای غیردولتی و خیریه ها در دستور کار سازمان بورس است. نامه ای هم به سازمان ثبت شرکت ها ارسال شده تا از ثبت صورت جلسات شرکت هایی که اطلاعات به بورس ارایه نکرده اند، خودداری کند. همچنین حساب بانکی ارگان هایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند، مسدود می شود. در این رابطه ملاحظه ای هم نداریم و باید صورت های مالی افشا شود.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا