بررسی علل رشد دلار از دیدگاه فعالان بازار ارز

بررسی علل رشد دلار از دیدگاه فعالان بازار ارز

سه ماه است که دولت دلار را از سبد خانوار خارج کرده است، علیرغم افزایش دلار، اما شاهد عدم نوسان قیمت کالاهای دیگر هستیم و این یعنی جدا شدن دلار از سبد خانوار.

 

علی میرزایی که از فعالان باسابقه بازار ارز محسوب می‌شود، درباره علل افزایش قیمت دلار این‌طور توضیح داد: با توجه به اینکه نرخ گذاری دلار در بازار ایران با درهم انجام می‌شود و افزایش قیمت درهم برای دولت منافع اقتصادی دارد، درنتیجه دولت به‌منظور کسب درآمدهای بیشتر برای فروش کالاهای خود مانند پتروشیمی و ... به درهم دوبی، نسبت به بالا نگه‌داشتن این نرخ اقدام می‌کند.
به گفته او، دولت از این طریق بخش بالایی از درآمدهای خود را کسب می‌کند تا بتواند بدهی‌های خود را بپردازد، آن چنانکه حتی بخشی از منابع مالی یارانه پرداختی به مردم را نیز دولت از این راه کسب می‌کند.
همچنین عدم وجود اختلاف جذاب بین قیمت دلار در بازار ایران با هرات و سلیمانیه سبب شده تا قاچاق دلار به داخل کم و در نتیجه عرضه در بازار کاهش یابد.
محبی اضافه می‌کند: به عقیده من احتمال رشد قیمت دلار تا 3700 تومان نیز دور از ذهن نیست اما در پاسخ به ادعای دولت مبنی بر اینکه قیمت دلار در دستان دلالان است، من خود به‌عنوان فعال بازار می‌گویم اصلاً این‌طور نیست و دولت از بالا بودن قیمت دلار کسب منفعت می‌کند.
او با اطمینان پیش‌بینی کرد که نرخ دلار امروز تا ساعت 3، به مرز 3542 تومان به‌طور 100 درصد می‌رسد. این فعال بازار معتقد است که عبور قیمت از این محدوده راه را برای رسیدن قیمت دلار در روزهای آتی به قیمت های 3557 و 3564 تومان فراهم می کند.
محبی تصریح می‌کند: متأسفانه در حال حاضر بازار دلار شدیداً فاقد نظم و انضباط بوده و حضور بانک‌های خصوصی در این بازار، آن به بازارمکاره بدل کرده است.
وی همچنین می‌گوید: از سویی دیگر، سه ماه است که دولت دلار را از سبد خانوار خارج کرده است، علیرغم افزایش دلار، اما شاهد عدم نوسان قیمت کالاهای دیگر هستیم و این یعنی جدا شدن دلار از سبد خانوار.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا