معاون معدني گروه صنعتي بازرگاني ايران و اروپا در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد

نبض سرمايه‌گذاري معدني در ايران

نبض سرمايه‌گذاري معدني در ايران پايگاه خبري معدن نيوز- نماينده رسمي اتوتک در ايران گفت: در حال حاضر پروژه‌هاي معدني در تمام دنيا با رکود همراه است و ايران به دليل منابع بالاي معدني و مزيت‌هاي ديگري که دارد مي‌تواند به عنوان يکي از نقاطي محسوب مي‌شود که نبض سرمايه‌گذاري معدني در آنجا مي‌زند.
هومان خواجه نصيري در گفت‌وگو با درباره تاثير دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عوارض صادرات مواد معدني خام روي سرمايه‌گذاري خارجي در معادن گفت: اين دستور العمل مي‌تواند زمينه ساز توجه بيشتر به ايجاد و توسعه واحدهاي پايدار فرآوري مواد معدني در کشور شود که به طور قطع براي انجام چنين پروژه هايي، نياز به فناوري روز و تجهيزات کارآمد است که در شرايط فعلي کشور تحقق آن بدون سرمايه‌گذاري خارجي دشوار به نظر مي‌رسد.
او با بيان اينکه مشوق‌هايي مي‌تواند مسير فرآوري مواد معدني در ايران را افزايش دهد، افزود: تامين و تضمين سرمايه گذاري‌ها در کنار مجموعه‌اي از حمايت‌هاي مالياتي و صادراتي مي‌تواند به توسعه صنعت فرآوري مواد معدني در کشور کمک کند و اينکه کدام پروژه‌هاي فرآوري مواد معدني از اقبال بيشتري براي جذب سرمايه‌گذاري برخوردار هستند بستگي به عوامل متعددي دارد که از آن جمله مي‌توان به قيمت جهاني، دورنماي مصرف، کاربردهاي پيشرفته، فناوري مناسب، وجود زير ساخت‌ها و موقعيت استراتژيک پروژه اشاره کرد. براي نمونه سرمايه‌گذاري در احداث واحدهاي توليد آلومينا در کشور افق روشني دارد.
معاون معدني گروه صنعتي بازرگاني ايران و اروپا با نگاهي به مزيت‌هاي بازار ايران براي خارجي‌ها اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به رکود نسبي در احداث واحدهاي جديد فرآوري مواد معدني در دنيا، مي‌توان گفت که نبض چنين پروژه هايي تنها در چند کشور از جمله ايران مي‌زند، هر چند با نوسان است. در کنار عامل بالا، تنوع و غناي معدني کشور، مزيت ديگري هست که از نگاه شرکت‌هاي خارجي پنهان نمانده است. اين دو مزيت اصلي مي‌تواند انگيزه لازم (اما نه کافي) براي مشارکت بيشتر خارجي‌ها در پروژه‌هاي معدني کشور ايجاد کند.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا