سنگ آهن در ركورد ۳۰ ماهه

سنگ آهن در ركورد ۳۰ ماهه

گروه معادن >سنگ آهن - در روزهاي اخير قيمت سنگ آهن به بيش از 95 دلار رسيده که بالاترين حد در 30 ماه اخير است؛ هرچند که در اواخر فعاليت بازار باز هم يک گام به عقب را در اين بازار شاهد هستيم. بسياري معتقد هستند که اين نرخ با واقعيت هاي بازار همخواني ندارد که اظهارنظر درستي است، ولي دورنماي قيمت ها به بررسي هاي عميق تري نياز دارد.

به گزارش ماین نیوز، بازار سنگ آهن سال 2016 را با موفقيت هاي بزرگي پشت سر گذاشت تا جايي که در خلال اين سال 80 درصد رشد قيمتي را تجربه کرد ولي اين رشد از ابتداي 2016 تاکنون به 96 درصد بالغ شده است. تقاضاي سنگ آهن چين در اين دوره زماني فراتر از انتظار ظاهر شد و بسته هاي حمايتي دولتي در کنار عقب نشيني معادن اين کشور و رشد بهاي نفت خام موجب شد تا سفته بازي موتور محرک اين بازار قلمداد شده و اين جهش نرخ را در نهايت رقم بزند. کمتر تحليلگري اين رشد قيمت ها را تخمين زده زيرا شواهد پيشين با وضعيت فعلي و دقيق تر، هفته هاي گذشته در تضادي جدي قرار دارد.

بسته شدن واحدهاي قديمي فولاد در چين جدي شده و مخصوصا آن بخش از واحدهايي که در مناطق شمالي و يا مرکزي اين کشور فعال بودند، سنگ آهن مورد نياز خود را از منابع داخلي تامين کرده و غالبا از تکنولوژي هاي ضعيفي استفاده مي کنند که اين امر موجب شد در اين کشور و در اقصي نقاط جهان، ميل به استفاده از سنگ آهن پرعيار وارداتي افزايش يابد. همين امر در کنار سفته بازي هاي گسترده در بازارهاي فولاد و سنگ آهن شرايط جديدي را ايجاد کرد که بازار سنگ آهن تا چند قدمي 100 دلاري شدن نيز پيش برود؛ هرچند که يک عقب نشيني مقطعي را هم شاهد بوديم. نگاهي به آمارهاي واردات سنگ آهن چين در سال 2016 نشان مي دهد که رکورد واردات يک ميليارد تن شکسته شده و ممکن است اين رقم در سال جاري نيز محقق شده و حتي افزايش يابد. از سوي ديگر شاهد هستيم که قيمت هاي بالاي فعلي بسياري از معادن کوچک و متوسط را هم فعال کرده و مي تواند حجم عرضه ها را باز هم افزايش دهد.

اين رويکرد پيش رو نگراني هاي بزرگي را ايجاد کرده تا جايي که در روزهاي اخير غالب فعالان برجسته بازار از بازگشت احتمالي قيمت ها صحبت کرده اند. اين در حالي است که باز هم قيمت هاي پيش رو را بالاتر از 70 دلار در هر تن پيش بيني مي کنند.
به نظر مي رسد بايد چهره جديدي از بازار سنگ آهن را از اين پس متصور شد که فضاي اصلي را محموله هاي وارداتي اشغال کرده اند و در بازار چين به عنوان قطب قيمت گذاري اين کالا، فضاي محموله هاي داخلي را بايد محدودتر از قبل در نظر گرفت. اين در حالي است که راندمان بالاتر توليد از محموله هاي وارداتي باز هم موجب خواهد شد جذابيت سنگ آهن استراليا و برزيل بر توليدات چين مخصوصا در مناطق شرقي و ساحلي برتري داشته باشد.

همين ويژگي موجب مي شود تا شاهد سقوط قيمت ها در بازار سنگ آهن نباشيم، هرچند که تعديل قيمت ها و البته تثبيت بازار منطقي به نظر مي رسد. درخصوص بازارهاي رقيب مي توان به زغال سنگ اشاره داشت؛ هرچند که هم اکنون شاهد ثبات اين بازار هستيم ولي شواهد آماري نشان مي دهد که هزينه توليد و استخراج زغال سنگ به دليل افزايش حجم توليد، کاهش يافته که در نهايت به نفع بازار سنگ آهن تمام خواهد شد. اين در حالي است که با افزايش حجم توليد و البته در پاره اي از اوقات تعديل نيروي کار، قيمت تمام شده در بازار سنگ آهن کاهش يافته ولي با توجه به افزايش قيمت نفت، نمي توان چندان هم به اين افت قيمت تمام شده خوش بين بود و ممکن است اين روند تعديل شود.

ماه عسل بازار فولاد
نزديک به 2 ماه و يا بيشتر است که قيمت ها در بازارهاي جهاني فولاد در مسير رشد قرار گرفته که دليل آن را مي توان در برتري تقاضا بر عرضه ها دانست. اين در حالي است که در اين بازه زماني شاهد کاهش قيمت و سپس ثبات بهاي زغال سنگ در بازارهاي جهاني در کنار افزايش ممتد و محسوس بهاي سنگ آهن در بازارهاي جهاني با محوريت شرق آسيا هستيم. اين در حالي است که روند افزايش قيمت ها هنوز هم ادامه داشته تا جايي که اين مدت را مي توان ماه عسل بازارهاي جهاني فولاد برشمرد. با توجه به رشد قيمت نفت، تعطيلي بسياري از واحدهاي قديمي توليد فولاد در جهان، افزايش بهاي سنگ آهن و البته کاهش ضريب استفاده از ظرفيت توليد فولاد خام در جهان و مخصوصا حمايت هاي دولت چين از اقتصاد اين کشور که به افزايش تقاضاي فولاد در جهان منجر شد، مي توان اين گونه استناد کرد که اين روند افزايش قيمت ها هنوز از پتانسيل ادامه يافتن برخوردار است؛ يعني ماه عسل بازار فولاد باز هم ادامه مي يابد هرچند که دلايل رشد قيمت ها را بايد دقيق تر ارزيابي کرد.

به گزارش انجمن جهاني فولاد؛ ظرفيت مورد استفاده در توليد فولاد در جهان در ماه دسامبر سال 2016 برابر با 6/ 67 درصد بوده که کمترين حد از فوريه سال گذشته تاکنون بوده، هرچند که اين رقم در ماه ژانويه به 5/ 68 درصد افزايش يافت و به نظر مي رسد اين روند افزايشي در ماه فوريه (ماه جاري ميلادي) نيز تجربه شود.
موارد فوق نشان مي دهد که برتري تقاضا بر عرضه ها را بايد جدي گرفت که دليل اصلي رشد قيمت ها بوده هرچند که افزايش قيمت تمام شده نيز دليل دوم رشد بهاي فولاد در بازارهاي جهاني را رقم زده است. اين در حالي است که شاهد افزايش آرام و گام به گام رشد بهاي نفت هستيم که همين نکته باز هم قيمت تمام شده فولاد و سنگ آهن را افزايش داده و از رشد بهاي فولاد حمايت خواهد کرد. از سوي ديگر پتانسيل رشد مجدد بهاي زغال سنگ را هم نمي توان ناديده گرفت؛ اگرچه شواهد متقني از اين رخداد وجود ندارد. با توجه به موارد فوق يعني انتظار افزايش حجم توليد از ظرفيت هاي نصب شده، رشد بهاي نفت خام هرچند آرام و گام به گام و البته ادامه رونق تقاضاي فولاد در جهان مي توان گفت که ساده ترين برآيند از ادامه رشد بهاي فولاد حکايت مي کند، ولي اين رشد متضمن آن نيست که شاهد تزريق رونقي جديد در بازار سنگ آهن باشيم زيرا صنعت فولاد، خود از افزايش هزينه هاي توليد هرچند محدود رنج مي برد. در هر حال تقاضاي سنگ آهن در جهان با محوريت بازار چين باز هم بالاخواهد ماند ولي وجود محموله هاي وارداتي گسترده را نيز نمي توان از نظر دور داشت. با توجه به اين موارد چندان هم نمي توان به موفقيت هاي بزرگي در بازار سنگ آهن متاثر از وضعيت تقاضا در صنعت فولاد خوش بين بود.

دورنماي بازار
بازار سنگ آهن از هم اکنون وارد يک فاز تعديل و تثبيت شده و عقب نشيني نسبي و محدود قيمت ها چندان هم دور از ذهن نيست ولي اين بازار از پتانسيل هاي حمايتي بالايي برخوردار است که به آن اشاره کرديم. با توجه به تمايل بازارهاي جهاني سنگ آهن به محموله هاي وارداتي و البته ادامه ماه عسل بازار فولاد، مي توان به تثبيت بازار با يک گام عقب نشيني قيمتي اميدوار بود، هرچند که بررسي هاي آينده مي تواند شواهد بيشتري از اين بازار را هويدا سازد زيرا نگراني هايي کم و بيش از دورنماي قيمت ها در بازار سنگ آهن قابل مشاهده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا