قیمت کودشیمیایی افزایش نمی یابد

قیمت کودشیمیایی افزایش نمی یابد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اقدامات موثر وزارت جهاد کشاورزی، امسال قیمت کودهای شیمیایی تغییری نخواهد داشت و نرخ های سال گذشته اعمال می شود.

 

عبدالمهدی بخشنده با حضور در غرفه ایرنا مستقر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: با توجه به شروع فصل زراعی جاری، همه نهاده های تولید بخش کشاورزی اعم از بذر، سم، کودشیمیایی و ماشین آلات مورد نیاز در حجم بالا ذخیره سازی و تامین شده است و هیچگونه کمبودی در این زمینه نداریم.
وی تاکید کرد: دولت از سوی کارخانجات تولیدکننده کود و پتروشیمی برای افزایش قیمت تحت فشار قرار داشت اما با مقاومت توانست از افزایش نرخ کودشیمیایی جلوگیری کند.
** نرخ خرید تضمینی مورد انتظار وزارت جهاد کشاورزی نبود
بخشنده درباره نارضایتی کشاورزان از تعیین نرخ خرید تضمینی نیز افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان آزادند تا محصول تولیدی خود را در بازار به فروش برسانند و در صورتی که به هردلیلی نتوانند محصول خود را بفروشند برای کاهش ضرر و زیان، محصولشان توسط دولت خریداری شود.
وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی قیمت واقعی محصولات کشاورزی نیست، ادامه داد: کارکرد خرید تضمینی حداقل قیمتی است که دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان و تولید پایدار می پردازد تا محصول روی دست کشاورزان نماند.
بخشنده گفت: طبق قانون، هرساله قیمت تضمینی 25 محصول زراعی و 12 قلم محصول باغی براساس هزینه های تمام شده تولید، وضعیت حاکم بر بازار و سود معقول برای کشاورزان و البته با نیم نگاهی به قیمت های جهانی توسط وزارت جهاد کشاورزی به دولت پیشنهاد می شود.
بخشنده افزود: البته قیمت های جهانی تعیین کننده نرخ تضمینی قیمت های داخلی نیست زیرا هزینه هایی که کشاورزان ما در داخل کشور متحمل می شوند قابل مقایسه با هزینه های کشاورزان خارجی نخواهد بود.
وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلاتی که در اختیار کشاورز داخلی قرار می گیرد به مراتب گران تر از نرخ تسهیلات، آبیاری، بازار و حمل و نقلی است که کشاورزان کشورهای عمده صادرکننده اروپایی و امریکای جنوبی می پردازند.
وی افزود: امسال نیز مطابق هر سال نرخ خرید تضمینی کارشناسی در مردادماه تعیین و به شورای اقتصادی پیشنهاد شد؛ به طور معمول این نرخ ها در دفاتر تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و با درنظر گرفتن وضعیت تورم و تنگناهای مالی دولت تصویب و اعلام می شود.
بخشنده با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی 95- 94 بین 11 تا 11.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: دولت به دلیل تنگناهای مالی در نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی قدری تعدیل داشته که این امر مورد انتظار جامعه کشاورزان و وزارتخانه مطبوع نبوده است.
** بخش کشاورزی منصفانه نقد شود
معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در بخش کشاورزی نقد منصفانه می پذیریم چنانچه عملکرد مسئولان بخش مورد نقد منصفانه قرار گیرد و کاستی ها گوشزد شود.
وی افزود: به طور قطع عملکرد مسئولان بخش اجرا، کاستی های فراوانی دارد و رسانه ها می توانند بازوی خوبی برای بررسی مشکلات باشند.
این مقام وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: قدردان اهالی مطبوعات و رسانه های کشور هستیم که این راه را در اختیار ما قرار دادند تا مشکلات برطرف شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا