۶۰۰۰ محدوده بلوکه شده معدنی کشور هفته آینده آزادسازی می شود

۶۰۰۰ محدوده بلوکه شده معدنی کشور هفته آینده آزادسازی می شود

دنیای معدن - مدیرکل امور دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی پهنه ژئوفیزیک هوایی قم به مساحت ۴ هزار کیلومتر مربع همزمان با آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده بلوکه شده معدنی کشور با ۸۶ هزار کیلومترمربع خبر داد.

اسدالله کشاورز ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی پتانسیل های معدنی استان قم که در سالن همایش های اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به اینکه استان قم باوجود وسعت کم اما ظرفیت های معدنی مثل بزرگ ترین معدن منگنز خاورمیانه و معدن املاح را در خود جای داده است اظهار داشت: ظرفیت های معدنی قم شرایط ویژه ای برای این مساحت کم است و حائز تنوع زیادی از تنوع معدنی است.

مدیرکل امور دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه لازم است با هماهنگی ارگان ها ظرفیت های خوب استان در مسائل معدنی بهره برداری شود، افزود: بخش معدن و صنایع وابسته آن در رشد اقتصادی و اشتغال نقش اساسی دارد.

وی بابیان اینکه دومین سنگ قیمتی کشور از استان قم برداشت می شود، تصریح کرد: در شرایط تحریم ها بخش معدن به خوبی توانست بخش عظیمی از مواد اولیه را تأمین کرد، معدن و صنایع پایین دستی آن نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

کشاورز با انتقاد از اینکه برخی فعالیت های معدنی امروز را عامل اتمام ذخایر برای آینده می شود گفت: در شرایطی که در کشورهای دیگر تا عمق 300 متری زمین کشفیات دارند این در حالی است که اکتشافات در قم در عمق 20 متری است و این نشان می دهد هنوز نمی دانیم چه ذخایری برای آیندگان داریم.

مدیرکل امور دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت بلوکه شدن محدوده های معدنی بلاتکلیف را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد:مسئله محدوده های بلاتکلیف همیشه مورد اعتراض بود که سال 94 با پیگیری های به عمل آمده بنا شد بخشی از محدوده های بلاتکلیف آزادسازی شود، در این راستا 17600 محدوده آزاد شد.

به گفته وی، مساحتی که محدوده های بلاتکلیف اشغال کرده بود 152 هزار کیلومترمربع را شامل می شد که پس از آزادسازی بالغ بر 2500 محدوده ثبت و کارهای صدور پروانه اکتشاف صورت گرفت.

کشاورز از آزادسازی 6000 محدوده بلوکه شده معدنی با 86 هزار کیلومترمربع در هفته آینده 10 اسفند خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به سال قبل 40 درصد در صدور پروانه اکتشاف و 12 درصد صدور پروانه بهره برداری رشد داشته ایم.

مدیرکل امور دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از آزادسازی پهنه ژئوفیزیک هوایی قم به مساحت 4 هزار کیلومتر مربع خبر داد و اظهار داشت: 10 درصد آن مستعد بخش معدنی شناخته شده که شامل 19 محدوده است این پهنه پتانسل خوبی از آهن دارد که 10 اسفندماه به همراه سایر محدوده ها پهنه ژئوفیزیک آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا