عضویت 35 هزار تن در سازمان نظام مهندسی معدن کشور

عضویت 35 هزار تن در سازمان نظام مهندسی معدن کشور

دنیای معدن -رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: 35 هزار تن عضو این سازمان می باشند که از این تعداد 70 درصد آقا و 30 درصد بانوان هستند.

نادعلی اسماعیلی روز پنجشنبه در همایش «گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم»، افزود: 10 هزار تن از این اعضا در رشته های اکتشاف و نقشه برداری نیز تایید صلاحیت شده اند.
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی معدن 13 سال سابقه فعالیت دارد و در حال حاضر در 22 استان کشور، دفتر و سازمان مستقل داریم.
وی در ادامه با بیان این که بخش معدن کشور مظلوم است، گفت: در چند سال گذشته که تحریم های ظالمانه ای بر ایران تحمیل شد، بخش معدن از موفق ترین بخش های کشور در استحصال و بهره وری از ظرفیت های موجود بود.
اسماعیلی با تاکید بر نقش معدن مهم در اقتصاد کشور، افزود: در این سال ها با اکتشاف و استخراج مواد اولیه توانستیم بخش صنعت را پویاتر از گذشته پیش ببریم.
وی گفت: معدن جزو نخستین مزیت های توسعه کشور است و ذخایر بسیار زیادی از جمله کانی های صنعتی، گچ، نمک و آهک در کشور موجود است.
وی افزود: به عنوان آهک ایران که شاید در داخل کشور کمتر مورد توجه است، امروز شناخته شده است و باید بیشتر در این بخش کار کنیم.
اسماعیلی گفت: کانی های صنعتی ارزش افزوده دارد و قم یکی از استان هایی است که در این زمینه ها ظرفیت زیادی دارد.
وی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های دریاچه نمک، گفت: متاسفانه فقط نمک از این دریاچه استحصال می شود و هنوز نمی دانیم چه مواد ارزنده ای در دریاچه نمک وجود دارد.
وی تاکید کرد: باید تا حد ممکن در این منطقه سرمایه گذاری کلان و از مواد معدنی آن به بهترین نحو استفاده شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
67 معدن فعال با بیش از 27 تنوع معدنی از جمله سنگ آهک، سنگ گچ، مرمریت، باریت، سنگ لاشه ورقه، گرانیت، منگنز، خاک صنعتی و نمک آبی با ذخایر 900 میلیون تن و با سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریال در استان قم وجود دارد؛ در معادن استان قم، 2 هزار تن به صورت مستقیم و 9 هزار تن به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم با حضور مسئولانی استانی و کشوری از بخش صنعت و معدن در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم برگزار و از کتاب جامع «صنعت، معدن و تجارت قم» نیز رونمایی شد.
پنجم اسفندماه روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا