خلج طهرانی در گفت‌وگو با ماین نیوز:

برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به منطقه ویژه خلیج فارس بدهکارند

برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به منطقه ویژه خلیج فارس بدهکارند

گروه صنایع معدنی - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس معتقد است: تا زمانی که شرکت‌های حاضر در منطقه بدهی‌های خود را پرداخت نکنند، منطقه نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کرده و اقدامات اجرایی خود را انجام دهد.

حسن خلج طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌ فارس (بندرعباس) و درباره تحمیل وضع عوارض در منطقه ویژه به شرکت‌ها بیان کرد: عوارضی خارج استاندارد منطقه ویژه اخذ نمی‌شود. قوانین و مقررات در این رابطه از روز اول وضع شده و مختص مناطق ویژه اقتصادی است. این قوانین به این صورت است که اگر واحدهای تولیدی فعالیتی را در مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌دهند باید یک درصد از تولیدی را که می‌خواهند از منطقه ویژه خارج کنند به عنوان عوارض به منطقه ویژه پرداخت می‌شود. این قانون در تمامی مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد. ما نمی‌توانیم مازاد آن‌را اعمال کنیم.

وی درباره همکاری‌های شرکت‌های منطقه تصریح کرد: در بحث گواهی کار به دلیل آنکه محصولات باید فروخته و به‌دست مشتری برسد همکاری خوبی دیده می‌شود اما توقع دارند برخی اقدامات را در منطقه انجام دهیم که توقع به حقی است. آنها توقع دارند زیرساخت‌ها در منطقه ویژه آماده باشد اما در آن سوی ماجرا منطقه ویژه باید دریافتی‌هایی از این شرکت‌ها داشته باشد. در حوزه گواهی کار شرکت‌هایی هستند که بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیارد به منطقه ویژه بدهکار هستند. وقتی این پول ورودی نداشته باشد، منطقه ویژه نمی‌تواند طرح‌های زیرساختی خود را اجرا کند. متاسفانه ما گرفتار یک دور باطل شده‌ایم، آنها به ما پول نمی‌دهند ما هم چون پولی نداریم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اما با جلسه‌ای که با شرکت‌ها و مدیران عامل آنها داشته‌ایم، خوشبختانه قول‌های مساعدی داده شده و به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. شرکت‌ها پرداخت‌های خود را شروع کرده‌اند ما نیز طرح‌های خود را فعال کرده‌ایم.

خلج‌طهرانی گفت: به شرکت‌ها نیز پیشنهاد داده‌ایم اگر پرداخت پول برای آنها سخت است ما می‌توانیم محصول از آنها دریافت کنیم. در واقع می‌توانیم تهاتری کار را انجام دهیم. همچنین ما شرکت‌های منطقه که امکانات زیرساختی می‌خواستند را با پیمانکاران ارتباط داده‌ایم. نمونه این کار در طرح توسعه منطقه ویژه، دیوار پیرامون را از این راه فعال کرده‌ایم.

به گفته وی، مساحت این طرح توسعه ۲۵۰۰ هکتار است. البته شرکت انتخاب قرار است طرح LAB را اجرا کند و شرکت مبشرالنور نیز فعال شده و در حال انجام کار است. تمامی شرکت‌ها مربوط به پتروشیمی و معدنی است. اتفاقی که در بندرعباس در حال رخ داد است، این است که منطقه ویژه خلیج‌فارس کمی مزیت‌های پتروشیمی را پیدا کرده است. در حقیقت شرکت‌های پتروشیمی نیز تمایل سرمایه‌گذاری در منطقه را دارند زیرا نزدیکی به پالایشگاه‌های بندرعباس و آب‌های آزاد این امکان را می‌دهد که از ظرفیت منطقه استفاده کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره احداث نیروگاه نیز افزود: نیروگاهی که با مشارکت غدیر در حال انجام است با مشکل حقوقی مواجه شده که خوشبختانه برطرف شد و دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است.

وی همچنین با اشاره به آب شیرین‌کن نیز تصریح کرد: تصمیم به اجرای این کار را داریم. برای ۴ فاز ۲۵ هزار مترمکعبی که در مجموعه ۱۰۰ هزار مترمکعب برای تامین آب شیرین در منطقه اقدام کرده‌ایم و با چند شرکت مذاکره کرده و آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که خودشان شرکت تشکیل دهند. در حال حاضر شرکت داخلی که فناوری کار را در اختیار دارد می‌تواند این کار را انجام دهد و در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌ است. ما نیز بابت ۱۰۰ هزار مترمکعب، زمین را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا تجهیزات را نصب کرده و کار را در ۴ فاز پیش‌ ببرند.

خلج طهرانی در پاسخ به اینکه برخی افراد می‌گویند منطقه در امور بازرگانی و بارگیری دخالت می‌کند، ‌اظهار کرد: بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم. تمام سیستم خط انباشت و برداشت در منطقه بطور کامل در اختیار شرکت‌هایی است که در منطقه مشغول به کار هستند. ما به صورت مستقل هیچ فعالیتی در منطقه نداریم.

وی با اشاره به توسعه خطوط ریلی به منطقه گفت: در حال حاضر قراردادهایی با گل ‌گهر به صورت BOT در حال منعقد شدن است. چندی پیش در جلسه‌ای با حضور دکتر کرباسیان و مهندس تقی‌زاده تفاهمنامه‌ای مبادله شد که براساس آن قرار است یک واگن برگردان ۳ میلیون تنی به صورت BOT در منطقه علاوه بر ۲ واگن برگردانی که در منطقه وجود دارد، نصب شود. همچنین آمادگی داریم با گل ‌گهر و یا شرکت‌های دیگر بخش خصوصی که تمایل به همکاری به صورت BOT را دارند، وارد مذاکره و همکاری شویم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای ایمنی جاده بندر شهید رجایی که تصادف‌های بسیاری در آن رخ می‌دهد، تصریح کرد: بنده این موضوع را نشنیده بودم اما حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

خلج‌طهرانی همچنین درباره تسهیل در صادرات بیان کرد: هیچ مشکلی برای صادرات نداریم و گمرک نیز همکاری لازم را در این زمینه دارد. در حال حاضر واگن‌برگردان‌ها و خطوط ریلی آمادگی پذیرش را داشته و تنها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. این امکان برای ما وجود دارد که دوستان برای صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و ... از ظرفیت منطقه ویژه استفاده کنند.

وی افزود: خواسته ما از شرکت‌های حاضر در منطقه آن است که بدهی‌های خود را با ما تعیین تکلیف کنند. ما آمادگی تقسیط و یا تهاتر با آنها را داریم تا بتوانیم وظایف خودمان در منطقه را انجام دهیم. خوشبختانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کمال همکاری را با ما داشته است.

به گفته خلج‌طهرانی، در چند ماه اخیر استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی دیده شده است. به عنوان مثال گروه‌های چینی، شرکت فنلاندی، شرکت بلژیکی فرانسوی از منطقه بازدید داشته و برای سرمایه‌گذاری در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند که درخواست آنها در مرحله بررسی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره موضوع محیط‌ زیست نیز افزود: برای صدور مجوز فعالیت در منطقه ابتدا باید مجوز محیط‌زیست اخذ شود. سپس در مرحله بعدی عقد قرارداد انجام می‌شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا