مدیر نظارت بر ناشران عنوان کرد:

IFRS زبان مشترک گزارش های مالی

IFRS زبان مشترک گزارش های مالی

به گفته مدیر نظارت بر ناشران برگزاری همایش "استانداردهای بین‌‌المللی و گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت مالی" نیز از تلاش‌ها و اقدامات مؤثر و مثمر ثمر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای همگرایی بیشتر نهادها و سازمان‌های درگیر در پروژه پیاده‌سازی IFRS از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی مجلس شورای اسلامی است.


باتوجه به فضای اقتصادی به وجود آمده و حل و فصل بخش قابل توجهی از مناقشات سیاسی با جامعه بین‌الملل، امکان انجام فعالیت بیشتری نسبت به قبل برای سرمایه‌گذاران به وجود آمده‌ است.

محمدعلیزاده، مدیر نظارت بر ناشران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطلب فوق گفت: باید توجه داشت که یکی از اصول بدیهی سرمایه‌گذاری، مقایسه فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور با یکدیگر است و امکان این مقایسه درصورتی فراهم می‌شود که در تهیه اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری در صورت‌های مالی از یک زبان مشترک استفاده شود.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه استانداردهای حسابداری ایران تا حد زیادی مشابه استانداردهای بین‌‌المللی است، اما این موضوع به شکل رسمی بیان نشده است، از همین‌رو سازمان بورس و اوراق بهادار که طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار، متولی حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار است، از سال 1389 باتوجه به مزایای بکارگیری استانداردهای بین‌المللی؛ اقدامات قابل توجهی را برای پیاده‌سازی این استانداردها انجام داد.

مدیر نظارت بر ناشران به ماحصل اقدامات، مصوبه 18 آبان 95 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با بهره گیری از استاندارد های بین المللی حسابداری اشاره کرد و گفت: کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران با  سرمایه ثبت شده 10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن به تهیه  صورت‌های مالی سالانه، بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی ملزم شدند.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه 77 شرکت ملزم به تهیه صورت‌های مالی براساس استانداردهای بین‌امللی گزارشگری مالی شده‌اند.

مدیر نظارت بر ناشران با بیان اینکه پیاده‌سازی IFRS به معنای تطبیق حسابداری داخلی با استاندارد های بین المللی است عنوان کرد: پیاده‌سازی IFRS با چالش‌هایی همراه است که مهمترین آنها موضوع ارزش منصفانه، مسائل مالیاتی و ترجمه استانداردها است.

علیزاده ادامه داد: برای حل موضوع ارزش منصفانه، کارگروهی با حضور اساتید و خبرگان بازار سرمایه در سازمان ایجاد شده است که مصوبات آن در حل بسیاری از مسائل بازار سرمایه راه‌گشا خواهد بود.

وی افزود: با توجه به تعاملاتی که با سازمان امور مالیاتی برقرار شده، مسائل مالیاتی نیز در آینده‌ای نزدیک مرتفع خواهند شد.  همچنین در حال حاضر با تلاش دوستان در سازمان حسابرسی، به کشور ایران در پرتابل بنیاد IFRS صفحه‌ای اختصاص داده شده‌ است و ترجمه فارسی تعداد زیادی از استانداردها در سامانه سازمان حسابرسی نیز بارگذاری شده‌اند، که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران برگزاری همایش "استانداردهای بین‌‌المللی و گزارشگری مالی  و نقش آن در ارتقای شفافیت مالی" نیز از  تلاش‌ها و اقدامات مؤثر و مثمر ثمر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای همگرایی بیشتر نهادها و سازمان‌های درگیر در پروژه پیاده‌سازی  IFRS از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی مجلس شورای اسلامی است.

علیزاده در پایان با بیان اینکه همایش "استانداردهای بین‌‌المللی و گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت مالی"در هفتم اسفند 95 برگزار خواهد شد، عنوان کرد: فرآیند حرکت به سوی IFRS در ابتدا کند بود ولی به تدریج شتاب بیشتری به خود گرفت. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی درصورتی‌که بخواهند سهم خود را در بازارداخلی و خارجی حفظ کنند باید خود را با شرایط گزارش‌دهی بین‌المللی وفق دهند. چون افزایش قابلیت مقایسه، شفافیت بیشتر، جلوگیری از سودهای موهوم و کاغذی، جلوگیری از کتمان درآمد، فرار مالیاتی و... از خواسته‌های سهامداران داخلی و خارجی است که IFRS این خواسته‌ها را برآورده می‌سازد .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا