فولاد اصفهانی روی ریل صادرات

فولاد اصفهانی روی ریل صادرات

گروه صنایع معدنی >فولاد - آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد روند رو به رشد صادرات فولاد از استان اصفهان همچنان پایدار بوده و در سال جاری، 2 شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن موفق به صدور 2 میلیون تن محصول شدند.

به گزارش ماین نیوز، بخش فولاد در یک سال اخیر به خوبی توانسته نقش پیشرانی خود در عرصه صنعت را ایفا کند و مدیران شرکت‌های فولادی با تکیه بر استراتژی‌های صادرات محور، با افزایش صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی علاوه بر ارزی آوری و افزایش سهم بازار ایران توانسته‌اند، رتبه تأمین فولاد اروپا را به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت کنند.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دوره 10 ماهه سال جاری، شرکت‌های فولاد موفق به تولید 11 میلیون و 341 هزار تن فولاد خام شده‌اند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

*ایجاد تناسب در زنجیره تولید

عدم تناسب زنجیره تولید یکی از مشکلاتی بود که طی سال‌های اخیر موجب خالی ماندن ظرفیت واحدهای پایین‌دستی و تولیدکننده فولاد شده بود.

چالشی که به گفته بهرام سبحانی یکی از مشکلات مهم فولاد مبارکه بود و با سرمایه‌گذاری در بخش تأمین مواد اولیه تا حدی رفع شد.

بر اساس آمارهای اعلامی، میزان تولید سنگ‌آهن، گندله و آهن اسفنجی در سال جاری به ترتیب 17، 15 و 9 درصد افزایش یافته و بیشترین افزایش تولید در این زنجیره، در کنستانتره تولیدی معدن سنگان با 80 درصد ثبت شده است؛ معدنی که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه به مرز بهره‌برداری رسیده و واحد گندله‌سازی آن نیز سال آینده آماده تولید خواهد بود.

در سایر بخش‌های زنجیره بالادستی فولاد، وارد مدار شدن تولیدات شرکت میدکو موجب بهبود آمارها شده و زیر مجموعه‌های فولاد مبارکه از جمله واحد گندله‌سازی و واحد آهن اسفنجی سبا رشد 2 و 15 را تجربه کردند.

*آمار مناسب فولادساز بزرگ اصفهانی

تولیدات فولاد مبارکه در سال جاری و همچنین دی ماه صعودی بوده و این شرکت و زیر مجموعه‌های آن توانسته‌اند در مدت 10 ماهه اخیر، 6.1 میلیون تن گندله، 7.4 میلیون تن آهن اسفنجی، 5.5 میلیون تن فولاد خام و 4.6 میلیون تن ورق تولید کنند.

بیشترین رشد تولید در محصولات فولاد مبارکه در بخش آهن اسفنجی رخ داده و بیشترین میزان افت نیز مربوط به اسلب فولاد هرمزگان است.

راه‌اندازی واحد ورق خودرو چهارمحال (از زیر مجموعه‌های فولاد مبارکه) نیز موجب تولید 154 هزار تن محصول در این شرکت شده است.

*مشکلات ریشه‌دار ذوب‌آهن

با وجود عملکرد مثبت صنعت فولاد در سال جاری، مشکلات ذوب‌آهن همچنان خود را در آمارها نشان می‌دهد و آمار تولیدات این شرکت در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور متوسط 13 درصد افت کرده است.

تولید شمش چدن این شرکت در دی ماه 38 درصد افت داشته و در کل سال نیز با 5 درصد کاهش مواجه شده است.

میزان تولید در محصولات فولادی ذوب‌آهن نیز چندان جالب نیست و تیرآهن شرکت، 23 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

گفتنی است؛ در دی ماه سال جاری، میزان تولید ریل و کلاف در ذوب‌آهن به طور کامل متوقف شده است.

*فولاد اصفهانی روی ریل صادرات

آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد روند رو به رشد صادرات فولاد از استان اصفهان همچنان پایدار بوده و در سال جاری، دو شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن موفق به صدور دو میلیون تن محصول شدند.

بیشترین صادرات فولاد مبارکه مربوط به کلاف گرم و به میزان 899 هزار تن بوده و بیشترین رشد صادرات نیز در کلاف گرم سبا و تختال ثبت شده است.

نکته مهم در ترکیب فروش محصولات فولاد مبارکه، کاهش صادرات در دی ماه و جابجا شدن فروش داخلی به جای فروش خارجی بود.

اتفاقی که مدیرعامل شرکت نیز پیش‌تر در نشستی خبری به آن اشاره کرده بود و آن را حاصل افزایش تقاضای داخلی محصولات عنوان کرده بود.

از دیگر سو، به گفته معاون فروش و بازاریابی شرکت، سیاست اصلی فولاد مبارکه، تأمین نیاز داخل و صادرات تولیدات مازاد بر نیاز داخلی است و بر همین اساس با افزایش تقاضا در نیمه دوم امسال، فروش داخلی، جایگزین صادرات است.

مجموع صادرات فولادسازان بزرگ کشور در سال جاری به 4.4 میلیون تن در بازه 10 ساله رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های مذکور در مدت دو ماه باقی‌مانده از سال میزان صادرات خود را به 6 میلیون تن برسانند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا