نرخ سود 18 درصدی، بورس را به کدام سو می‌برد؟

نرخ سود 18 درصدی، بورس را به کدام سو می‌برد؟

بانک ها باهم توافق کرده اند که نرخ سود سپرده های یکساله را به 18 برسانند.اگر این اتفاق از اول آذرماه اجرایی شود این کاهش بر ابعاد ...

بانک ها باهم توافق کرده اند که نرخ سود سپرده های  یکساله را به  18 برسانند.اگر این اتفاق از اول آذرماه اجرایی شود  این کاهش بر ابعاد مختلف اقتصادی کشور اثر گذار است. بنابر نظر کارشناسان، در بین بازار های موازی، بازار سرمایه دارای بیشترین تاثیر پذیری از این امر است.  اگرچه تجربه گذشته کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی نشان داد که در این وضعیت اقتصادی بازار سرمایه چندان روی خوش به کاهش سود نشان نداده است. 

وضعیت نگران کننده صنایع کشور و انعکاس آن در بازار سرمایه باعث تکاپو تیم اقتصادی دولت برای خروج از این وضعیت رکودی شده است. به همین جهت بسته سیاست انبساطی ضد کوتاه مدت ضد رکود طراحی شد و اکنون به مرحله اجرایی رسیده است. از موارد مهم مطرح شده در این بسته، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به صورت یک روند مستمر و پله ای بوده است. این سیاست پولی انبساطی از کانال اصلی کاهش نرخ سود تسهیلات باعث رونق بخش تولید و صنعت و همچنین بازار سرمایه به دلیل افزایش رشد اقتصادی خواهد شد، که این روند در بازه بلند مدت باعث رشد بازار سرمایه خواهد شد. کانال دوم از جهت جابجایی بین بازار های سرمایه گذاری است. ماهیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بانک ها به دلیل تفاوت میزان ریسک آن، متفاوت است. بدین سان بنابر دیدگاه برخی از کارشناسان نمی توان کاهش نرخ سپرده های یکساله را موجب جابجایی سیل عظیمی از سپرده ها به سوی بازار سرمایه دانست، ولی با اینحال در افزایش تقاضا بازار به خصوص در سهم های کم ریسک تر و صندوق های سرمایه گذاری موثر خواهد بود که این امر در کوتاه مدت امکان پذیر است. 
 



نمودار فوق رابطه درصد تغییر شاخص نسبت به شاخص سال گذشته را در برابر تغییر نرخ سود یکساله بانک ها را بنابر نماگر های بانک مرکزی نشان می-دهد. بازه انتخابی نمودار ببین سال های 87 و 90 قرار دارد. دلیل این امر ثبات نسبی وضعیت کشور در آن سال ها است. نمودار فوق واگرایی میان نرخ سپرده های یکساله بانکی و بازدهی شاخص نسبت به سال گذشته را نمایان می سازد. این بدان معنی است که در صورت کاهش نرخ سپرده های بانکی، بازده بورس تهران افزایش خواهد یافت. 

بار روانی کاهش نرخ سود نیز بیار حائز اهمیت است. بدین جهت که این کاهش با کش و قوس های فراوان انجام شده و این اقدام امید ها را برای بازگشت روند رونق بلند مدت بازار سرمایه تقویت خواهد کرد. از دیگر ابهامات این طرح، عدم اشاره به سود سپرده های زیر یک سال است. پیش بینی می شود به روال قبلی، تعیین نرخ این قسمت از سود سپرده های بانکی به خود بانک ها محول گردد که در صورت وجود چنین موضوعی بانک ها با ارائه پیشنهاد های تشویقی میزان سپرده های خود را ثابت نگاه خواهند داشت. در صورتیکه بانک در موضوع نرخ سود سپرده های فعلی یکساله موجود در بانک به شیوه قبل عمل که همان عدم تغییر سود سپرده های یکسال قبلی است عمل نمایند، باعث خروج آن سپرده ها نخواهد شد. با این حال در نظر گیری ماهیت بدون ریسک بودن سپرده های بانکی حائز اهمیت است.

به گزارش اقتصادنیوز، اوراق بدهی نیز از دیگر ارکان مهم بازار مالی کشور است. این اوراق در حال حاضر با میانگین نرخ 23 درصد در حال خرید و فروش است. تعیین نرخ سود ثابت این اوراق در هاله ای از ابهام قرار داشته و در صورت کاهش، می تو اند بر روی تامین مالی برخی از شرکت های بازار سرمایه که این اوراق را انتشار داده اند، اثر داشته باشد. نکته بعدی وضعیت بانک ها به عنوان اصلی ترین رهبر قیمت در بازار سرمایه است. این کاهش نرخ سپرده ها بانکی و به مثابه آن کاهش نرخ سود تسهیلات، می تواند قدری در سودآوری بانک ها تاثیر منفی بگذارد. ولی تحرک اقتصادی ایجاد شده حاصل از این سیاست می تواند مطالبات نکول شده بانک ها را به آن ها بازگرداند و همچینین گردش مال را نیز افزایش دهد. 

در این بین بادی توجه داشت که  موسسات غیر مجاز مالی می توانند  این جریان سپرده ها را به سوی خود  بکشانند. در این صورت این حجم سپرده وارد چرخه تولید اقتصاد نشده و بانک ها را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا