بورکهارد دامن در گفت‌وگوی تفصیلی با ماین نیوز:

ترامپ مانع توسعه فعالیت‌هایمان در ایران نمی‌شود

ترامپ مانع توسعه فعالیت‌هایمان در ایران نمی‌شود

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس و مدیرعامل گروه اس ام اس گفت: در حال حاضر مانعی در برابر فعالیتمان چه در ایران و چه در دیگر کشورها نمی‌بینم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، بورکهارد دامن در حاشیه دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که چندی پیش برگزار شد، افزود: تنها چیزی که به نظر من اکنون مانع ایجاد کرده است، بحث موسسات مالی و بانک‌ها است زیرا سرمایه‌گذاری و وام‌های بزرگ در حال حاضر در دسترس نیستند و این امری است که برای شروع و اجرایی کردن پروژه‌ها برای شرکت‌های ایرانی مشکل ایجاد می‌کند.

خبرنگار ماین نیوز با بورکهارد دامن، رئیس و مدیرعامل گروه اس ام اس (SMS Group) گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای دامن شما اخیرا در IMIS 2016 حضور داشتید. نظر شما در مورد این رویداد چیست؟

در واقع این بار دوم بود که در این رویداد شرکت کردم و بنابراین با آن آشنایی داشتم. این بار تعداد مخاطبان و سخنرانان بیشتر بود. آنها از شرکت‌های مختلف ایرانی و همینطور شرکت‌های خارجی حضور یافته بودند. همچنین سطح سخنرانی‌ها بسیار بالا بود و تعداد بیشتری سخنرانی کردند. شرکت‌های ایرانی موقعیت‌های بسیار خوبی را ارائه و پیشنهاد دادند که نشان می‌دهد پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

همانطور که شاهد آن بودید مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این دوره اجلاس شرکت کردند و این نشان‌دهنده اهمیت و حمایتی است که در ایران به صنعت معدن و صنایع مرتبط به آن داده می‌شود. آیا شما سخنرانی ایشان را شنیدید و به نظر شما این حمایت‌ها تا چه حد در پیشرفت این صنعت نقش دارد؟

من فکر می‌کنم حضور ایشان در این کنفرانس نشان از اهمیت بسیار بالای این موضوع داشت. خود ایشان نیز در نقش رئیس جمهوری نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت متالورژی به عنوان مثال در مبارکه و یا فولاد خوزستان و دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت داشتند وهمچنین ایشان طی سخنرانی خود به کشف مواد جدیدی در ایران اشاره کردند. مسلما این بازار بسیار غنی و دارای پتانسیل بسیار بالا نه فقط در ایران بلکه در کل منطقه است و این بسیار خوب است که این صنعت از طرف دولت و مسئولان مربوط حمایت می‌شود. به خصوص این موضوع در پروژه‌های بسیار بزرگ در آینده حیاتی است.

آیا می‌شود در مورد پروژه‌های فعلی خود در ایران کمی توضیح دهید؟

البته. میزان تولید فعلی فولاد در ایران حدود 18 میلیون تن است و هدف تولید 55 میلیون تن تا سال 2025 در نظر گرفته شده است و این به معنی سه برابر ظرفیت فعلی است. ما پروژه‌های بسیار زیادی به خصوص با فولاد مبارکه در دست داریم. همچنین با سنگان در زمینه محصولات مختلف تخت و طولی و دیگر محصولات و همچنین آلومینیوم در حال انجام داریم.

علاوه بر فولاد در زمینه آلومینیوم هم فعالیت می‌کنید. در این مورد هم توضیح می‌دهید؟

آلومینیوم نیز از بسیاری جهات در زندگی روزمره و در صنایعی همچون هوایی، خودروسازی، مبلمان، صنایع غذایی و دیگر صنایع کاربرد دارد. تقاضای بسیار زیادی در این صنعت وجود دارد. برای ما نیز حائز اهمیت بوده و یکی از زمینه‌های مهم فعالیت ما است.

آیا در زمینه مس هم پروژه‌ای دارید؟ زیرا همانطور که می‌دانید این صنعت برای ایرانیان بسیار مهم است.

بله ما در حال حاضر پروژه‌هایی در زمینه نورد و ریخته‌گری مس در دست داریم.

آینده روابط تجاری اروپا و دیگر کشورها را در زمان ریاست جمهوی آقای ترامپ چگونه می‌بینید؟ آیا به نظر شما مانعی در روند اجرایی شدن پروژه‌ها ایجاد خواهد شد؟

ما در حال تلاش برای گسترش و توسعه تجارت خود و موقعیت‌های تجاری بیشتر و بهتر هستیم و البته به قوانین و مقررات بین‌المللی در این تجارت احترام خواهیم گذاشت. این کاری است که در گذشته انجام داده و در آینده نیز انجام خواهیم داد. من در حال حاضر مانعی در برابر فعالیتمان چه در ایران و چه در دیگر کشورها نمی‌بینم اما تنها چیزی که به نظر من اکنون مانع ایجاد کرده است، بحث موسسات مالی و بانک‌ها است زیرا سرمایه‌گذاری و وام‌های بزرگ در حال حاضر در دسترس نیستند و این امری است که برای شروع و اجرایی کردن پروژه‌ها برای شرکت‌های ایرانی مشکل ایجاد می‌کند. البته در حال حاضر بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی در حال بازگشت به ایران هستند.

در انتها آیا صحبتی دارید؟

من بسیار خوشحال و مفتخرم که در این اجلاس به عنوان سخنران اصلی دعوت شده بودم. بسیار سپاسگزارم زیرا فکر می‌کنم که بسیار مهم است روابط نزدیک حفظ شود تا بتوانیم به همکاری‌های مشترک و پروژه‌های بیشتر جهت توسعه و گسترش پتانسیل‌های موجود دست یابیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا