تسنیم خبر می دهد

بدهی وزارت نیرو به 32 هزار میلیارد تومان رسید

بدهی وزارت نیرو به 32 هزار میلیارد تومان رسید

بدهی شناور وزارت نیرو در حال حاضر 32 هزار میلیارد تومان است که قرار است با تصمیمات ویژه ای که دولت برای کاهش آن گرفته است، در سال جاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان از آن کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر بدهی وزارت نیرو در بخش برق 28 هزار میلیارد تومان و در بخش آب و فاضلاب 4 هزار میلیارد تومان است.

بدهی بخش برق وزارت نیرو شامل بدهی به بانک ها، بخش خصوصی پیمانکار، سازنده تجهیزات و تولیدکننده برق و بدهی های تجمیع شده پیشین از واگذاری نیروگاهها است.

در حدود 7 هزار میلیارد تومان از بدهی برقی وزارت نیرو بابت نیروگاههایی است که در گذشته واگذار شده اما این واگذاری به صورت شرکت نبوده که میزان بدهی نیروگاهها نیز همراه با آن واگذار شود؛ بلکه خود نیروگاه واگذار شده و بدهی های آن بابت تسهیلات اخذ شده و اوراق مشارکت فروخته شده برای توسعه، بر گردن دولت باقی مانده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مقرر شده در چند روز آینده 7 هزار میلیارد تومان از بدهی برقی وزارت نیرو به دولت منتقل شود و بدهی 28 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو در بخش برق به 21 هزار میلیارد تومان برسد.

همچنین، حدود 14 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی است که بابت برق تولید شده و تجهیزات به کار رفته در پروژه ها و همچنین مطالبات وصول نشده پیمانکاران را شامل می شود که قرار است بخشی از آن در نیمه دوم سال جاری با انتشار و توزیع اوراق خزانه اسلامی تسویه شود.

حدود 7 هزار میلیارد تومان از بدهی برق وزارت نیرو نیز مربوط به سیستم بانکی کشور است. این بخش از بدهی شامل اوراق مشارکت فروخته شده و تسهیلات اخذ شده است.

در بخش آب نیز وزارت نیرو 4 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که عمده آن مربوطه به بخش پیمانکاری بخش خصوصی و نیمه دولتی است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا