همایش IFRS و زبان مشترک جهانی سازی فعالیت های مالی

همایش IFRS و زبان مشترک جهانی سازی فعالیت های مالی

رشد تجارت بین‌المللی و جریان‌های سرمایه و پیوستگی اقتصادی فزاینده در دو دهه گذشته، تمایل به هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری را در میان کشورها افزایش داده است؛ به گونه ای که می توان گفت زبان مشترک جهانی سازی فعالیت های مالی اصلی ترین نیاز برای توسعه مناسبات مالی ایران است.

 

استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، زبان مشترک برای جهانی‌سازی فعالیت‌های مالی است. در یک بازار سرمایه یکپارچه، منطق وجود مجموعه‌ واحدی از استانداردها، مقایسه‌پذیری و درک گزارشگری مالی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، تعداد زیادی از کشورها استفاده از استانداردهای بین‌المللی حسابداری را پذیرفته‌اند. استانداردهای مذکور با افزایش قابلیت مقایسه و کیفیت اطلاعات مالی موجب شفافیت اطلاعاتی می‌شود. از یک طرف به سرمایه‌گذاران در اتخاذ تصمیمات اقتصادی آگاهانه‌تر کمک می‌کند و از طرف دیگر با کاهش شکاف اطلاعاتی بین دارندگان اطلاعات و سرمایه‌گذاران، موجب تقویت پاسخگویی می‌شود.

استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی از طریق یک فرایند بین‌المللی مشورتی که اشخاص و سازمان‌های علاقه‌مند در سرتاسر جهان را درگیر می‌کند و زیر نظر بنیاد IFRS تدوین می‌شوند. تاکنون 147 کشور در این بنیاد پذیرفته شده‌اند.

برخی مزایای پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) شامل افزایش شفافیت تقویت پاسخگویی ،مشارکت در کارایی اقتصاد است.

مهم ترین دلایل پذیرش و به کارگیری استانداردهاى بین‌المللى گزارشگرى مالى هم شامل این موارد است:

- بسترسازی اجرای سیاست‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار اوراق بهادار؛

- فراهم کردن امکان تشکیل بورس بین‌المللی؛

- کمک به سرمایه‌گذاران در تنوع ‌بخشی به سرمایه‌گذاری در بورس‌های مختلف جهان؛

- امکان پذیرش شرکتها در بورس سایر کشورها و پذیرش متقابل شرکت‌های‌خارجی در بورس ایران؛

- داشتن مجموعه استانداردهای حسابداری با کیفیت و جهانی در راستای افزایش شرکت‌های چندملیتی، جهانی شدن تجارت و تامین نیازهای مالی؛

- فراهم کردن امکان استفاده موثرتر از فناوریهایی چون XBRL جهت افزایش شفافیت اطلاعات؛

- ارتقای جایگاه شفافیت اطلاعاتی کشور از منظر بین‌المللی.

 

اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور به کارگیری این استاندارد مهم، مکاتباتی را از سال 1389 با وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی آغاز کرد که به تصویب مصوبه‌ای در مجمع عمومی سازمان حسابرسی منجر شد.

همچنین پرسشنامه‌ای برای شرکت‌ها به منظور ارزیابی میزان آشنایی و تخصص، توانایی و امکانات، تجربه، انتظارات، هزینه‌ها، موانع و مشکلات احتمالی شرکت‌ها در به کارگیری IFRS ارسال و پس از جمع‌آوری، نتایج آن تحلیل شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه، این سازمان اقدام به تشکیل چهار کارگروه تخصصی و پایگاه الکترونیکی اختصاصی در این زمینه نموده و دوره‌های آموزشی برگزار کرده است.

 

مشمولان اجرای استانداردهاى بین المللى گزارشگرى مالى

بر اساس مصوبه‌ مجمع عمومی سازمان حسابرسی که سی‌ام خرداد 1391 به تایید وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رسیده و ابلاغیه مورخ بیست و یکم دی‌ 1392 سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه موظف به ارائه گزارش‌های مالی خود در قالب استانداردهاى بین المللى گزارشگرى مالى شدند.

این موضوع در سال 1392 ابلاغ عمومی و مقرر شد به منظور آماده‌شدن شرکت‌های مشمول برای اعمال این استانداردها مبدا شروع از سال 1395 باشد.

همچنین در سال 1395 نیز مجمع عمومی سازمان حسابرسی مصوبه‌ای را گذراند که به تایید وزیر امور اقتصادی رسید و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ابلاغیه‌ای در زمینه اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی، منتشر کرد که مصادیق شرکت‌ها و موسسات ملزم به رعایت این استانداردها به این شرح است:

1- همه بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از اول فروردین امسال و بعد از آن شروع می‌شود، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(حسابرسی شده) و استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

2- همه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از تاریخ یکم فروردین 1395 و پس از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها

10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

3- تهیه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای سایر شرکتها در سال مالی 1395 اختیاری است و شرکتهایی که در سالهای آتی (سالهای 1396 و پس از آن) ملزم به تهیه صورتهای مالی طبق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی خواهند شد، متعاقبا اعلام خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا