نصر در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

بازدید شرکت ژاپنی از معادن و صنایع معدنی ایران به زودی

بازدید شرکت ژاپنی از معادن و صنایع معدنی ایران به زودی

گروه معادن - کارشناس اقتصادی و توسعه بازار ایمیدرو معتقد است: ‌در صورت ثبات در وضعیت سیاسی کشور می‌توان در نیمه دوم سال ۹۶ شاهد اتفاقات خوبی بود.

سلمان نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره حضور هیات فنلاندی در ایمیدرو اظهار کرد: خوشبختانه جلسه خوبی برگزار شد و برای نخستین بار رویکرد جدید ایمیدرو برای جذب شرکت‌های خارجی و ارتباط آنها با بخش خصوصی بود. ایمیدرو در حال نزدیک شدن به اهداف اولیه خود یعنی نظارت است. یعنی شرکت‌های توانمند را از کشورهای خارجی (به عنوان مثال شرکت‌های برتر فنلاندی) و شرکت‌های برتر داخلی را دعوت کرده و فضا را ایجاد می‌کند تا با یکدیگر دیدار داشته و درباره پروژه‌های مشترک به یکدیگر متصل شوند.

وی با اشاره به «همایش معرفی فرصت‌های همکاری معدنی ایران و فنلاند» ادامه داد: در این کنفرانس شرکت‌ها درباره پروژه‌های موفق خود و آخرین دستاوردهای خود در حوزه فناوری صحبت کردند. مباحث مطرح شده در این برنامه مباحثی فنی بود. این نوع ارائه آموزشی و در عین حال تبلیغ غیرمستقیم برای شرکت‌ها بود. البته مخاطبان آنها شرکت‌های خاص هستند.

نصر تصریح کرد: به نظر من بحث اصلی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و ایمیدرو برای انتقال دانش فنی و فناوری از طریق این رویکرد ممکن خواهد بود. در آینده برنامه‌ای برای دیگر کشورها نیز در دستورکار قرار دارد.

به گفته وی، این نشست‌ها حداقل هزینه و بیشترین کارایی را به همراه دارد.

کارشناس اقتصادی و توسعه بازار ایمیدرو درباره شرکت‌های حاضر در این برنامه گفت: شرکت‌هایی از سازمان زمین‌شناسی فنلاند، معاون وزیر کار و اقتصاد فنلاند و شرکت‌های حوزه فرآوری و اکتشاف و ماشین‌آلات فنلاند در این برنامه حضور داشتند و قرار است دیدارهای رو‌دررو نیز با یکدیگر داشته و با شرکت‌ها ارتباط گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

نصر افزود: هدف ایمیدرو با این برنامه آن است که به جای کنفرانس‌های زمان‌بر و تشریفاتی، برنامه‌ای در مقیاس کوچک با حضور شرکت‌های خارجی و داخلی به صورت رو‌دررو برگزار و آخرین فناوری‌های حوزه‌های مربوطه نیز معرفی شود. به اعتقاد بنده این روش نتیجه بهتری به همراه دارد و خوشبختانه استقبال از این برنامه بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و تاثیر این انتخاب بر حضور شرکت‌های اروپایی در ایران بیان کرد: تغییری در روند شرکت‌های اروپایی دیده نمی‌شود. بعضا شرکت‌های آسیایی و یا حتی ژاپنی کمی محافظه‌کار هستند اما تمامی شرکت‌هایی که با ما برنامه ملاقات داشتند همچنان در حال انجام است. به عنوان مثال یک شرکت ژاپنی ۵ روز دیگر به ایران می‌آید و برنامه بازدید از بندرعباس، گل‌گهر و چادرملو، مهدی‌آباد و ایمیدرو را در برنامه خود دارد. بطورکلی با آمدن ترامپ تغییری احساس نشده است اما باید دید این وضعیت در آینده به چه صورت خواهد بود. به اعتقاد من شرکت‌هایی که به دنبال کار بوده و با روند ایران آشنا هستند، این تغییرات سیاسی چندان در برنامه‌های آنها تاثیر‌گذار نخواهد بود اما شاید برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تغییر مواجه شوند و به ایران نیایند اما شرکت‌های مهندسی و خدمات دانش فنی به کار خود ادامه می‌دهند زیرا ایران بازار خوبی برای آنها خواهد بود.

نصر درباره موضوع فاینانس نیز گفت: واقعیت آن است که اتفاق خوبی در این رابطه رخ نداده است. ما در فاینانس موفق نبودیم زیرا زیرساخت‌های ما برای فاینانس فراهم نیست. همچنین مشکلات اساسی وجود دارد. در حال حاضر شاید هنوز ورود فاینانس واقعی ممکن نباشد. هرچند در پروژه فولاد مکران، شرکت سوجیتز به عنوان تامین‌کننده تجهیزات وارد شده و در فاز بعدی با METI (وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت ژاپن) صحبت کرده تا این پروژه جزو پروژه‌هایی باشد که دولت حمایت کرده و بتواند ارز بانک مرکزی را دریافت کند. وقوع این اتفاق را می‌توان گامی رو به جلو دانست تا ما از۱۰ میلیارد دلار ژاپن در یک پروژه ملی استفاده کنیم.

به گفته وی، اگر وضعیت سیاسی ایران ثابت بماند می‌توان در نیمه دوم سال ۹۶ شاهد اتفاقت بسیار خوبی بود اما در صورتی که وضعیت با تغییر همراه شود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی رخ می‌دهد.

کارشناس اقتصادی و توسعه بازار ایمیدرو در پاسخ به این سوال که آیا ایمیدرو راهکار دیگری برای تامین مالی دارد یا خیر؟ گفت: ایمیدرو بحث چگونگی استفاده از اویل فایندها (Oil Fund) را نیز دنبال می‌کند. همچنین تلاش می‌کند شرکت‌های بزرگ خصولتی را درگیر پروژه‌ها کند. البته در حال حاضر مشکل اصلی پروژه‌های ما مشکل پول است. امروز ایمیدرو حداقل ۶ تا ۷ میلیارد دلار پول لازم دارد تا پروژه‌های اجرا کند.

نصر تصریح کرد: باید شرکت‌های خصوصی را وارد کار کنیم. در این شرکت‌ها هم توان فنی و هم پول وجود دارد اما شرکت‌های خصوصی وارد پروژه‌های بزرگ نمی‌شوند. شاید بخشی از این موضوع به دولت بازگردد که شرایط را سخت کرده‌ است. در صورتی که شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی در پروژه‌ها ورود کنند و فضا باز باشد شرکت‌های خصوصی می‌توانند در گشایش فاینانس نیز کمک کنند زیرا حرکت شرکت‌های دولتی سنگین و سخت است. ایمیدرو نیز از حضور شرکت‌های خصوصی استقبال می‌کند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا