کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی برخلاف سیاست های "اقتصاد مقاومتی"

کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی برخلاف سیاست های

گروه صنایع معدنی >فولاد - تلاش های لابی های ذیریط به دنبال موافقت دولت جهت کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی بوده تا اندک گشایش بورکراسی بین المللی بانکی ناشی از تحولات «برجام» را به سمت خروج ارز از کشور سوق بخشند. سیاستی که یقیناً با مفاد ابلاغیه رهبری در خصوص تکیه بر درآمدهای صادرات و کاهش واردات تباین آشکاری دارد.

به گزارش ماین نیوز، در حالیکه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب در شعار اقتصاد مقاومتی دولت تلاش دارد تا با اتکا به ارزآوری صادرات بتواند به بخشی از مشکلات کشور برای گریز از تکیه بر درآمدهای نفتی فائق آید، با اين وجود لابی هايی با فشارهای مرکزی تلاش دارند تا تولیدکنندگان داخلی را در گوشه رینگ اقتصاد به زانو درآورند.

در همین رابطه تلاش های لابی های ذیریط به دنبال موافقت دولت جهت کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی بوده تا اندک گشایش بورکراسی بین المللی بانکی ناشی از تحولات «برجام» را به سمت خروج ارز از کشور سوق بخشند. سیاستی که یقیناً با مفاد ابلاغیه رهبری در خصوص تکیه بر درآمدهای صادرات و کاهش واردات تباین آشکاری دارد.

کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی برخلاف سیاست های

در همین رابطه انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با احساس خطر از ترددهای عوامل ناپایداری تولیدملی خطاب به معاون اول ریاست جمهوری نامه ای ارسال نموده اند که متن آن بشرح ذیل است:

جناب آقای دکتر جهانگیری

معاون اول محترم رئیس جمهور و ريیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

با سلام و احترام

مطلع شدیم که اخیراً وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای به حضرتعالی کاهش تعرفه واردات تعدادی از ردیف تعرفه های فولادی را پیشنهاد داده اند که در این خصوص علیرغم تصریح مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، متأسفانه مشورتی با این تشکل صورت نپذیرفته است. لیکن پیشنهادات این انجمن که حاصل جمع بندی 5 جلسه 3 ساعته کارشناسی و مدیریتی کارخانجات تولیدکننده فولاد کشور و مطالعات مربوطه می باشد، طی نامه شماره 745 - 95 مورخ 95.10.15 (که جهت استحضار حضرتعالی نیز به پیوست همین نامه ارسال می‌گردد) به اطلاع ایشان رسیده است.

علی ایحال این انجمن ضمن اعلام مخالفت خود با 2 بخش از پیشنهاد مذکور در خصوص کاهش تعرفه واردات ورق سرد و اسلب فولادی توجه حضرتعالی را به موارد ذیل جلب می‌نماید:

الف) کاهش تعرفه واردات ورق سرد با ردیف تعرفه 73091800:

طبق بررسی های این انجمن، وزارت صنعت‌، معدن و تجارت به دلیل تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه «توان‌آور آسیا» که تولیدکننده ورق های قلع اندود و از اعضای این انجمن می باشد، پیشنهاد کاهش تعرفه واردات ردیف تعرفه یاد شده را ارايه داده است و این در حالی است که این ردیف تعرفه علاوه بر مواد اولیه شرکت مذکور، سایر گریدهای ورق سرد طومار زیر 0.5 میلیمتر را نیز در بر می‌گیرد که کارخانجات تولیدکننده ورق سرد کشور علی‌رغم دارا بودن توان تولید‌ آن و به دلیل ضعف تقاضا فقط نیمی از ظرفیت خود را پوشش داده اند و بالغ بر 2.7 میلیون تن ظرفیت معطل مانده در این بخش وجود دارد.

بر این اساس و در جهت حل مسأله پیشنهاد می‌شود:

1. ردیف تعرفه 72091800 مربوط به ورق‌های سرد طومار زیر 0.5 میلی‌متر به دو ردیف تعرفه با شرح زیر تفکیک گردد:

ردیف تعرفه 72091810 برای ورق‌های سرد طومار با ضخامت 0.3 میلیمتر و کمتر از آ‌ن با تعرفه 10 درصد

ردیف تعرفه 72091890 برای ورق‌های سرد طومار با ضخامت بالاتر از 0.3 میلیمتر تا 0.5 میلیمتر با تعرفه 20 درصد

2. حذف سرفصل‌های تعرفه‌ای 7209، 7210، 7211، 7212 از بند 3 یادداشت ذیل مندرجات فصل 72

ب) کاهش تعرفه واردات اسلب و شمش فولادی با ردیف تعرفه‌های 72071190، 72071290، 72071900: در حال حاضر ظرفیت تولید اسلب قابل عرضه در کشور به حدود 5 میلیون تن رسیده که بیش از 2 برابر نیاز داخلی‌آن است. در چنین شرایطی اقدام به کاهش تعرفه‌ واردات این محصول بسیار جای تعجب دارد! ضمن اینکه شرح ردیف تعرفه‌های مذکور به گونه‌ای است که علاوه بر اسلب (تختال)، بیلت و بلوم (شمش) فولادی را نیز شامل می‌شود. حال آنکه بیش از 40 درصد ظرفیت کارخانجات تولیدکننده بیلت و بلوم کشور معطل مانده است و در صورت کاهش تعرفه واردات آن، قطعاً تعدادی از کارخانجات که با همین تعرفه حداقلی امکان بقا و حفظ سطح اشتغال پیدا کرده‌اند، مجبور به تعطیلی و توقف تولید خواهند شد.

بنابراین با توجه به موارد فوق‌الذکر از حضرتعالی استدعا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایید که پیشنهاد مذکور جهت بررسی بیشتر و انجام کارشناسی‌های مفصل‌تر به وزارت صنعت، معدن و تجارت عودت گردد تا ان‌شاءالله با همکاری و مشورت‌گیری از تشکل‌های بخش خصوصی نظیر این انجمن، پیشنهادات جامع‌تری برای طرح و تصویب در هیئت محترم دولت ارسال گردد و منافع ملی کشور را بیش از پیش برآورده سازد.
کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی برخلاف سیاست های

نامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

در رابطه با مطلب بالا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز چندی قبل در مکاتبه با وزیر صنعت معدن و تجارت ضرورت حمایت از تولید داخلی را از طریق تثبیت تعرفه بر واردات محصولات فولادی را گوشزد نمود. متن نامه فوق به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس نعمت زاده

مقام محترم صنعت، معدن و تجارت

موضوع: اصلاح برخی از اقلام تعرفه ای محصولات فولادی

سلام علیکم، معطوف به نامه شماره 127303 مورخ 1395.10.14 معاون محترم اجرایی رییس جمهوری و پی نوشت مورخ 1395.10.23 منضم به نامه شماره 208341/60 مورخ 1395.09.28در خصوص اصلاح بعضی از اقلام تعرفه ای محصولات فولادی به استحضار می رساند :

با عنایت به احتمال اتخاذ برخی سیاست ها و محدودیت های وارداتی توسط کشور امریکا علیه صادرات شمش و محصولات فولادی کشور چین و به تبع آن سرریز شدن این گونه کالاها به بازار سایر کشورها از جمله ایران و نیز گشایش های حاصل شده در خصوص اعتبار دهی بانک های جهانی به مقصد ایران و تقویت واردات کالاهایی نظیر شمش و محصولات فولادی به خاطر قابلیت نقد شوندگی بالا، لزوم حمایت از بازار داخل و صنایع مربوطه در قالب تعرفه موثر حمایتی اجتناب ناپذیر می باشد. مضافاً نظر به برنامه وزارتخانه متبوع در زمینه کاهش ردیف طبقات تعرفه ای، پیشنهاد می شود دستور فرمایید موارد ذیل نیز در تدوین تعرفه سال آتی واردات شمش و محصولات فولادی لحاظ گردد:

• با توجه به سیاستهای راهبردی حمایت از صنایع داخلی و به ویژه صنایع مادر ازجمله فولاد و همچنین نظر به توانائی تامین و پوشش تقاضای داخلی کالاها مناسب است تعرفه واردات شمش و محصولات فولادی افزایش یافته و یا حداقل وضعیت موجود حفظ شود.

• نظر به الزام ایجاد توالی منطقی بین حقوق ورودی مواد اولیه و محصول واسطه‌ای و نهائی ترجیح آن است که باتوجه به ارزش افزوده ایجاد شده سایر محصولات، حقوق ورودی حداقل در حد یک طبقه تعرفه‌ای نسبت به مواد اولیه صنایع مرتبط افزایش یافته تا در زنجیره تولید و توزیع اینگونه کالاها خللی ایجاد نشود. توضیحا با لحاظ اقدامات صورت گرفته در ارتباط با اصلاح ردیف تعرفه‌ای ورق‌های زیر 3 میلی متر و برنامه ریزی تامین برای سال آتی با توجه به تجربه ورود تقاضا به بازار، تامین نیاز مصرف داخلی امکان پذیر می‌باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا