تقویت صادرات معدنی با نشان ایرانی

تقویت صادرات معدنی با نشان ایرانی

دنیای معدن -شناخته شدن محصولات می‌تواند به بازاریابی و تقویت صادرات کمک کند اما نباید این نکته را به‌دست فراموشی سپرد که نشان(برند)سازی مستلزم برخی اقدامات است که باید از سوی مسئولان و فعالان بخش معدن انجام شود.

دپارتمانی برای سرعت بخشیدن به اجرای زیرساخت‌ها
بی‌تردید برای آنکه یک محصول معدنی به نشان شناخته شده‌ای در بازارهای صادراتی تبدیل شود باید زیرساخت‌هایی برای این موفقیت ایجاد برباید. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) می‌تواند در ایجاد زیرساخت‌ها در کنار دولت نقش مهمی ایفا کند تا در نهایت محصول نهایی با ارزش افزوده بیشتر راهی بازارهای صادراتی شود و بتواند با نشان مشخص گوی رقابت را از دیگر حاضران این بازار برباید. مدیریت زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع درباره اقدامات انجام شده در زمینه زیرساخت‌ها در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها به شکل ماموریت کلان کشوری از سوی ۳وزارتخانه نیرو (در زمینه آب)، وزارت نفت(در زمینه گاز) و وزارت راه‌وشهرسازی(راه‌آهن) انجام می‌شود. بدون شک این ۳ وزارتخانه با شرکت‌هایی در ارتباط هستند که در زمینه جاده، بندر، فرودگاه، گاز، برق و... فعال هستند و سال‌ها در حوزه زیرساخت مشغول به کارند. عباس رنجبر ادامه داد: در سال‌هایی مشاهده شد برای آنکه بخش معدن به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند باید در فضای توسعه زیرساخت‌های معدن، دپارتمانی به نام زیرساخت شکل گیرد که خوشبختانه ۵ سال پیش این دپارتمان در حوزه ایمیدرو ایجاد شد. ما در این دپارتمان مسئولیت راهبری پروژه در حوزه زیرساخت معدن و صنایع معدنی را برعهده داریم. به گفته وی، در حال حاضر سعی ما این است برای اقداماتی که دردستور کار قرار دارد ارتباط بسیار قوی در این حوزه برقرار کنیم. به طور نمونه در حوزه راه‌آهن در قالب یک کارگروه بزرگ کشوری با حضور معادن، صنایع معدنی و فولادسازان کشور به همراه راه‌آهن جمهوری اسلامی و همچنین مشاورانی که در این حوزه فعال هستند و شرکت‌های ریلی مشغول کار هستیم و هر ۳ یا ۴ماه یک‌بار جلساتی در این‌باره برگزار می‌شود تا هماهنگی لازم انجام شود. رنجبر با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ارتباط خیلی خوبی از سوی دپارتمان برقرار شده است، تصریح کرد: به طور نمونه راه‌آهن ما را شناخته و می‌داند برنامه‌ریزی‌های ما را در اولویت قرار داده‌است. این اتفاق در حوزه بندری نیز قابل رویت است. در واقع به دنبال حل مشکلات بندری هستیم و کارگروه آن را به تازگی راه‌اندازی و در حوزه چابهار ورود پیدا کرده‌ایم، با اصحاب بنادر همچون سازمان بنادر، بندر هرمزگان، بوشهر و چابهار و همچنین شرکت‌های فولادی در مناطق آزاد ارتباط داریم و راهکارهای مناسب ارائه شده است. وی در ادامه بیان کرد: با وجود این موارد سعی بر این است که راهکارهای جامعی ارائه شود. در بحث نیروگاهی در برخی فصول (بیشتر در تابستان) معادن در زمینه تامین برق با مشکل مواجه می‌شوند در نتیجه برخی صنایع دارای نیروگاه هستند تا بتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند. در کارگروه‌ها تلاش می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها از قالب جزیره‌ای درآید و مشکلات به شکل جامع‌تر حل شود. مدیریت زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع درباره حوزه آب نیز بیان کرد: البته در حوزه آب مسائل وسیع‌تر است. خوشبختانه با جلساتی که با وزارت نیرو داشته‌ایم نظرها بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده است. رنجبر ادامه داد: ما به‌عنوان مدیریت زیرساخت، هم بحث کلان راهبری زیرساخت‌های معدنی و صنایع معدنی را در نظر داریم و هم برای اینکه این زیرساخت‌ها خیلی سریع‌تر و جامع‌تر به نتیجه برسند با وزارتخانه‌های مربوط ارتباط برقرار کرده‌ایم.
در واقع دپارتمان زیرساخت در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) سعی دارد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در زمینه زیرساخت‌های معدنی و صنایع معدنی هرچه سریع‌تر بخش معدن را توسعه دهد. بی‌تردید این اقدام نقش بسیار مهمی در نشان(برند)سازی معدن کشور ایفا خواهد کرد، زیرا با وجود زیرساخت‌ها، محصول نهایی، آسان‌تر و با قیمت تمام‌شده کمتر اما با کیفیتی بیشتر راهی بازار جهانی می‌شود و می‌تواند معدن ایران را دارای نشان(برند) کند.


ایران؛ کشوری غنی در معدن
یک مدرس خارجی معتقد است ایران برای موفقیت در کسب‌وکار بین‌المللی باید در بخش معدن نشان(برند)سازی کند. پروفسور هاپ روئل در سمینار آموزشی کسب‌وکارهای بین‌المللی با بیان این مطلب اظهار کرد: ایران برخلاف برخی کشورها -همچون هلند که تنها گاز دارد- یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه مواد معدنی است اما برای موفقیت، باید روش مناسبی به منظور استفاده از این منابع ارزشمند به کار گیرد. وی ادامه داد: نشان(برند)سازی و کسب‌وکار بین‌المللی دو روی یک سکه هستند و ایران برای ورود به کسب‌وکار بین‌المللی می‌تواند در بخش معدن و صنایع معدنی نشان(برند)سازی کند. این مدرس خارجی با اشاره به روش‌های موفقیت در کسب‌وکار بین‌المللی و برندسازی، تصریح کرد: نخستین اقدام، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دارای ارزش افزوده است که در ایران، بخش معدن به‌عنوان یک بخش مهم در این زمینه، باید نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی کند و برای ۳، ۵ و ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی شود. وی ادامه داد: همچنین، توجه به نوآوری و خلاقیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و نیز سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بالادستی و محصولات پیشرفته به جای مواد خام ضروری است. روئل به موضوع سرمایه‌گذاری و ایجاد ارتباط در کسب‌وکار بین‌المللی اشاره کرد و گفت: سازمان‌دهی ماموریت‌های تجاری و صنعتی برای انتخاب کشورهای هدف، فراهم کردن ماموریت‌های کاری خوب و پیگیری ماموریت‌های کاری در این زمینه باید انجام شود. وی افزود: انتخاب شریکان کسب‌وکار قابل اعتماد، از دیگر ضرورت‌های حضور در کسب‌وکار بین‌المللی است و ارتباط با موسسه‌های دولتی در کشورهای هدف به منظور اطمینان و چک کردن شریکان بالقوه مهم است. روئل با بیان اینکه برای توسعه کسب‌وکار بین‌المللی باید روی نیروی انسانی تمرکز کرد، گفت: ایران در بخش صنایع معدنی، نیروی انسانی بسیار خوبی دارد و بهتر است روی آنها به‌عنوان نقاط قوت سرمایه‌گذاری کند. وی افزود: با وجود روی کار آمدن رییسان جمهور در کشورها و با دیدگاه‌های مختلف، نباید به دنبال موج تغییر جهانی تغییر کنیم، بلکه باید تغییر را ایجاد کنیم و برای پیشبرد امور، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. این مدرس خارجی با بیان اینکه کسب‌وکار بین‌المللی سخت و نیازمند پویایی است، تصریح کرد: در اروپا سفیران کشورها اطلاعات اقتصادی لازم را برای فعالان اقتصادی ارائه می‌کنند و شبکه دیپلماتیک (سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها) در خدمت تاجران، بازرگانان و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. وی ادامه داد: در ایران نیز باید سفارتخانه‌ها در خدمت کسب‌وکارها باشند. بر پیدا کردن شریکان جدید به طور بلندمدت و نه کوتاه‌مدت اقدام کنید.
سفیران و کنسولگری‌ها باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند تا بتوان شریکان تجاری خوبی پیدا کرد. روئل با اشاره به اینکه موفقیت در کسب‌وکار در یک کشور، نیازمند مهارت، منابع لازم، اطلاعات تجاری لازم از کشور مقابل قرارداد خوب، شخص و شریک خوب است، گفت: تا اهمیت دیپلماسی تجاری برجسته نشود، نمی‌توانید در کشور مقابل موفق عمل کنید. همچنین باید فرهنگ کشور هدف را بشناسید و اطلاعات کافی از آن داشته باشید. به گفته این مدرس هلندی باید تا حد ممکن برای نشان (برند)سازی در سطح ملی اقدام کنیم (اگر نمی‌توانیم در سطح شهری، منطقه‌ای و محلی، برنامه تعریف کنیم و اقدام به نشان(برند)سازی کنیم). برای نشان(برند)سازی در صنعت، یک استراتژی وجود دارد و اهداف در طول زمان نباید تغییر کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا