بند بازی سنگ آهن بر اقتصاد چینی ها

بند بازی سنگ آهن بر اقتصاد چینی ها

تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن در جهان شامل استرالیا، برزیل، روسیه، چین و هند هستند که کشورهای بریکس را در برمی گیرد. با توجه به اینکه مصرف اصلی سنگ آهن جهت تولید فولاد است، لذا تحولات بازار فولاد محرک اصلی صنعت سنگ آهن قرار دارد.

 

صنعت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد در جهان گستره فراوانی داشته و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد.
تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن در جهان شامل استرالیا، برزیل، روسیه، چین و هند هستند که کشورهای بریکس را در برمی گیرد. با توجه به اینکه مصرف اصلی سنگ آهن جهت تولید فولاد است، لذا تحولات بازار فولاد محرک اصلی صنعت سنگ آهن قرار دارد.
افزون بر این، فراز و نشیب اقتصادی در سطح جهان بیشترین تاثیر را بر صنعت فولاد و در نتیجه سنگ آهن دارد. لذا بررسی صنعت سنگ آهن بدون در نظر گرفتن شمای کلی اقتصاد جهان و سایر بازارها امکان پذیر نیست.
با کاهش رشد اقتصادی چین در دو سال گذشته و افزایش عرضه در بازار نفت، ریزش قیمتهای جهانی نفت به عنوان یک کالای استراتژیک در سال 2014 آغاز شد. به تبع آن ایجاد بحران های مالی در اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی پیش بینی شده در کشورهای در حال توسعه، تاثیری منفی بر سطح تقاضا در سراسر جهان داشته و موجب سقوط قیمت کالاهای اساسی شد.
قیمت سنگ آهن نیز از این امر مستثنی نبوده و تا آخر سال 2015 بیش از 70 درصد کاهش را تجربه کرده بود. این کاهش موجب شده بود تا برخی از شرکتها و معادن تولیدکننده به مرز ورشکستگی برسند. در ابتدای سال میلادی 2016 دولت چین جهت افزایش رشد اقتصادی اقدام به ایجاد سیاست های حمایتی در سطح اقتصاد کرد.
این اقدامات پس از کاهش رشد اقتصادی چین به زیر هفت درصد صورت گرفت تا چشم انداز رشد اقتصادی مناسب برای چین را تداوم بخشد. در نتیجه این اقدامات قیمت سنگ آهن و سایر فلزات اساسی رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کردند.
قیمت سنگ آهن از 35 دلار به 80 دلار در هر تن طی 9 ماهه نخست سال 2016 افزایش یافت. البته رشد اقتصادی چین همچنان زیر 7 درصد باقی مانده اما آمارها حاکی از بهبود آن دارد. رشد اقتصادی چین در فصل آخر سال 2016 به 6.8 درصد افزایش یافت که بهتر از فصل های قبلی و پیش بینی کارشناسان بود. بنابراین مهم ترین عامل افزایش قیمت سنگ آهن در سال 2016 سیاست های حمایتی کشور چین بوده است. این تغییر و تحولات در بازارهای بین المللی سبب شد تا به سراغ طهماسبی مدیرعامل هلدینگ بانکی، بیمه و سهام صندوق بازنشستگی کشوری رویم و آخرین تحولات این صنعت را از زبان وی جویا شویم.
- به نظر شما چشم انداز بازار سنگ آهن را چگونه می توان ترسیم کرد؟
تولید معادن سنگ آهن چین در 11 ماهه سال 2016 با 3.6 درصد کاهش به 1.2 میلیارد تن رسیده و طبق گزارشهای انجمن فولاد چین، انتظار تداوم کاهش 5 درصد در سال 2017 نیز وجود دارد. از طرفی بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن در جهان نظیر ریوتینتو- واله و بی اچ پی برنامه افزایش تولید سنگ آهن و در مجموع بین 50 تا 75 میلیون تولید در سال 2017 را در دستور کار دارند.
این برنامه ها کاهش تولید معادن چین را خنثی می سازد. در واقع می توان گفت که بازار سنگ آهن از منظر عرضه- تقاضا در تعادل قرار داشته و قیمتها بیشتر تابع قیمت فولاد و وضعیت کلی اقتصاد قرار دارند. کشور چین علاوه بر سیاست های حمایتی خود، برنامه هایی جهت کاهش تولید فولاد بی کیفیت را نیز در دستور کار دارد. پیاده سازی این استراتژی موجب افزایش تقاضای سنگ آهن خواهد شد.
علاوه بر این، برخی از واحدهای فولادسازی به دلیل تولید مواد آلاینده متوقف خواهند شد که موجب کاهش تقاضای سنگ آهن و افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن خواهد شد. بانک جهانی رشد اقتصادی چین در سال جاری را 6.5 درصد پیش بینی کرده که کمتر از سال گذشته است. در صورتی که رشد اقتصادی چین کمتر از این سطح باشد، شاهد کاهش قیمت سنگ آهن خواهیم بود در غیر اینصورت تداوم قیمتهای فعلی امکان پذیر است.
در حال حاضر دو مساله مهم موجب افزایش نگرانی ها نسبت به اقتصاد چین شده است: یک رونق شدید بازار مسکن در چین که منجر به افزایش شدید سهم وام ها در بخش مسکن و همچنین افزایش قیمت زمین و املاک شده است. بخشی از رونق اقتصادی چین نیز ناشی از همین بخش بوده است. کارشناسان نسبت به تداوم این وضعیت ابراز تردید کرده و احتمال ایجاد رکود در این بازار را محتمل می دانند. همین امر دولت چین را بر آن داشته تا به اتخاذ سیاست های کنترلی و محدودکننده در این بازار رو آورد.
مساله دوم روابط بین المللی چین بخصوص پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا است که امکان اتخاذ سیاست های جدید را افزایش داده است (از جمله این سیاست ها می توان افزایش اندک نرخ بهره در هفته های اخیر اشاره کرد). با توجه به تراز مثبت تجاری چین با آمریکا در صورتی که دولت آمریکا سیاست های محدودکننده ای نظیر افزایش تعرفه ها و محدودیت واردات را اعمال کند تاثیر نامناسبی بر رشد اقتصادی چین خواهد گذاشت. همین امر موجب تاثیر منفی بر بازار فلزات و سنگ آهن خواهد شد.
- سیاست های دولت آمریکا چه اثری بر شرایط بازار خواهد گذاشت؟
دولت جدید آمریکا برنامه های زیادی برای آینده اقتصاد خود ترسیم کرده که تحقق آنها موجب تغییرات اساسی بر بازارها خواهد شد. مهمترین این برنامه ها افزایش تعرفه بر واردات از چین و افزایش رشد اقتصادی است. افزایش رشد اقتصادی از طریق افزایش مخارج دولت در اقتصاد و تحریک اقتصاد رخ خواهد داد که اثر مطلوبی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. البته فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده که با افزایش نرخ بهره اثربخشی سیاست های دولت را تعدیل خواهد کرد. این امر موجب افزایش ارزش دلار و طبیعتا کاهش قیمت کالاهای اساسی می شود. بنابراین اثر سیاست های دولت آمریکا در هاله ای از ابهام قرار دارد و هنوز بطور واضح برای فعالان بازار مشخص نشده است. علاوه بر این برخی کارشناسان احتمال تشدید جنگ ارزی بین چین و آمریکا را محتمل دانسته که موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.
- پیش بینی کارشناسان از آینده قیمت سنگ آهن چگونه است؟
عوامل فوق موجب ایجاد چشم انداز متفاوتی در بازار سنگ آهن شده است اما طبق آخرین نظرسنجی موسسه متال بولتن از بین صاحبنظران و کارشناسان درباره چشم انداز قیمت سنگ آهن در سال 2017 صورت گرفت، اکثر تحلیلگران کاهش 15 درصدی قیمت را در این سال محتمل دانسته اند که بخش اصلی این کاهش در نیمه دوم سال رخ خواهد داد. مهم ترین علت این پیش بینی نیز عدم اطمینان درباره چشم انداز اقتصادی چین است. در مجموع وضعیت فعلی و چشم انداز بازار سنگ آهن را می توان در چند مورد خلاصه کرد:
1- در بخش عرضه، کاهش تولید معادن سنگ آهن در چین و افزایش تولید در شرکتهای بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در جهان در سال 2017 برابر بوده و تغییر مهمی در بخش عرضه رخ نخواهد داد.
2- در بخش تقاضا سیاستهای چین در زمینه محدود کردن تولید فولاد بی کیفیت و متوقف ساختن شرکتهای آلاینده ساز موجب ایجاد تعادل در بخش تقاضا می گردد.
3- در صورتی که سیاست های حمایتی چین در بخش اقتصادی تداوم داشته و رشد اقتصادی پیش بینی شده را محقق سازد، تداوم سطوح فعلی قیمت سنگ آهن محتمل است. از طرفی احتمال ایجاد رکود در بخش مسکن چین و همچنین محدود شدن روابط بین المللی تجاری اثر نامناسبی بر بازار سنگ آهن خواهد گذاشت.
4- سیاستهای دولت جدید آمریکا در جهت حمایت و تحریک اقتصاد منجر به بهبود بازار خواهد شد اما سیاست های انقباضی فدرال رزرو می تواند تا حدی از این اثربخشی بکاهد.
5- اکثر کارشناسان کاهش 15 درصدی قیمت سنگ آهن در سال 2017 را پیش بینی کرده اند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا