دستیابی صنعت آلومینیوم به ۷۸۰ هزار تن تولید تا ۱۳۹۹ ممکن است

دستیابی صنعت آلومینیوم به ۷۸۰ هزار تن تولید تا ۱۳۹۹ ممکن است

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق ۱۳۹۹ ظرفیت صنعت آلومینیوم کشور به ۷۸۰ هزار تن می رسد که اکنون بیش از ۶۱.۵ درصد این امر تحقق یافته است.

 

هوشنگ گودرزی - رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم اظهار کرد، قرار است در افق 1404 ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به یک میلیون و 200 هزار تن برسد که لازمه آن بهره گیری از سرمایه داخلی و خارجی است.
وی یادآوری کرد: امروز 25 درصد از قیمت تمام شده صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است و جمهوری اسلامی با برخورداری از منابع نفت وگاز و نیروی انسانی متخصص، می تواند روند رو به رشدی در این بخش داشته باشد.
جمهوری اسلامی در سال 2016 با تولید 342 هزار تن شمش آلومینیوم؛ جایگاه ششم منطقه خلیج فارس را با سهم 6 درصدی به خود اختصاص داد.
گودرزی گفت: ایران در دهه 50 خورشیدی نخستین تولیدکننده آلومینیوم در منطقه بود اما امروز کشورهای منطقه با واردات مواد اولیه و نیروی کار از کشورهای شبه قاره در این بخش تلاش می کنند.
به گفته وی، ایران بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از منطقه جاجرم (خراسان شمالی) تامین می کند و از نیروی انسانی توانمندی نیز برخوردار است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره 10 ماهه امسال میزان تولید شمش آلومینیوم در واحدهای ایرالکو (اراک) و المهدی و هرمزال (بندرعباس) را 244 هزار و 577 هزار تن اعلام کرد.
در این مدت میزان تولید پودر آلومینا نیز 195 هزار و 126 تن ثبت شد.
مجموع تولید شمش آلومینیوم کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 میلادی به پنج میلیون و 571 هزار و 115 تن رسید که امارات با 2 میلیون و 471 هزار تن، سهم 44 درصدی را در این منطقه به خود اختصاص داد.
گودرزی گفت: توافق هسته ای (برنامه جامع اقدام مشترک- برجام) شرایط بین المللی را برای همکاری های برون مرزی بهبود بخشید اما تبلیغات دشمنان موجب شده است طرف های خارجی همچنان با شک و تردید با ایران رایزنی کنند.
برابر اطلاعات اعلام شده در مجمع عمومی سالیانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مهرماه امسال، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق 1404 دربرمی گیرد.
آمارهای منتشر شده در زمینه صادرات هشت ماهه امسال نشان داد، صدور زنجیره آلومینیوم و تولیدات آن افزون بر 129 هزار و 700 تن به ارزش بیش از 183 میلیون و 400 هزار دلار بود که از نظر وزن و ارزش نسبت به هشت ماهه 1394 به ترتیب 28.6 و 7.2 درصد افزایش یافت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا