خلیفه سلطانی:

ادعای اروپا درباره دامپینگ فولاد ایران حل می‌شود

ادعای اروپا درباره دامپینگ فولاد ایران حل می‌شود

گروه صنایع معدنی >فولاد - دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: موضوع مربوط به ادعای اروپا درخصوص دامپینگ فولاد ایران در اروپا حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، رسول خلیفه سلطانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه در حوالی سال 1384 اروپا ادعایی را درخصوص صادرات فولاد ایران به اروپا به ویژه ورق گرم مطرح کرد که چند سال طول کشید و با دفاعیات ایران نیز این ادعا برطرف شد، افزود: ادعای اخیر اروپا در مورد صادرات فولاد ایران ریشه در افزایش عرضه فولاد در بازار جهانی دارد.

وی توضیح داد: چین در حوالی سال 2008 و المپیک پکن واردکننده فولاد بود. بعد از آن عملا به علت اینکه حجم تقاضای داخلی چین کاهش یافت و حجم انبوه تولید این کشور چین رو به صادرات گسترده فولاد آورد بطوریکه چین سال قبل 120 میلیون تن صادرات فولاد داشت این در حالیست که تا 2008 این کشور 40 میلیون تن واردات فولاد داشت.

وی عنوان کرد: به این ترتیب افزایش عرضه فولاد در بازار جهانی شکل گرفت و طبیعی است که در ادعای جدید اروپایی‌ها راس ادعا چین را هدف قرار داده است. اگرچه فهرست کشورهای مورد ادعای دامپینگ اروپا شامل روسیه، اوکراین، برزیل، صربستان، هند و ایران هستند اما روش اروپا این است که وقتی وارد جنگ اقتصادی با چین می‌شود این است که به صورت مستقیم این کار را نمی‌کند بلکه نام تعداد دیگری از کشورها را نیز در کنار چین می‌آورد تا به این ترتیب حمله به چین را در لفافه انجام دهد. در عین حال جنگ اقتصادی مستقیم با چین هم برای اروپا بار سیاسی خوبی هم ندارد و به همین علت نام چند کشور دیگر را نیز در کنار چین هدف ادعای خود قرار می دهند. با این حال هدف اصلی ادعای اخیر اروپا چین است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: برای پاسخگویی مناسب به این ادعا، وزارت صنعت، معدن و تجارت وکیل گرفته و وزارت خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند. مذاکرات و لابی‌ها نیز ادامه دارد و قطعا این موضوع حل خواهد شد. البته ادعای اخیر یک جنبه مثبت هم دارد و آن اینکه امروز فولاد ایران در بازار جهانی کاملا رقابت‌پذیر شده است و هم‌اکنون یکی از فرصت‌های اقتصادی ما برای صادرات، صادرات فولاد است.

خلیفه سلطانی تاکید کرد: موضوع ادعای اروپایی‌ها در مورد فولاد ایران قطعا برطرف می‌شود.

وی عنوان کرد: ادعای اخیر اروپایی‌ها مشمول تنها 500 هزار محصول صادراتی فولاد ایران به این قاره می‌شود. ضمن اینکه کل صادرات صنعت فولاد ایران در سال جاری به 5.8 میلیون تن خواهد رسید و برای اولین بار تراز تجاری صادرات فولاد نسبت به واردات آن مثبت خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 1.8 میلیون تن مصرف ورق در کارخانه‌های لوله و پروفیل داخلی است.

خلیفه سلطانی با بیان اینکه حتی اگر اروپا فولاد ایران را نخرد بازارهای دیگری برای صادرات وجود دارند، عنوان کرد: تولید ورق فولادی زیر 3 میلیمتر در حال افزایش بوده و من مطمئنم بازار این محصول در سال آینده به تعادل کافی خواهد رسید. در عین حال امسال 1.1 میلیون تن ورق زیر 3 میلیمتر وارد شده در حالی که فقط 100 هزار تن از این محصول صادر شده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا