هفته آینده برگزار می شود؛

همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری IFRS

همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری IFRS

مهم ترین نکته این فرآیند این است که بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی، اولویت نخست به شرکت های بیمه ای و بانک ها داده شده است؛ چرا که این دو نهاد مالی بسیار موثرند و فضای جدید بین المللی می طلبد که این شرکت ها با استفاده از فضای پسابرجام ، سطح مراودات و فعالیت های خود را با شرکا و طرف های خارجی گسترش دهند.

 

سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته آینده با هماهنگی بیمه مرکزی، بانک مرکزی و سازمان های حسابرسی و امور مالیاتی همایشی را در خصوص  شرکت هایی که ملزم به ارائه صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری IFRS شده اند، برگزار می کند.

 حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس با اعلام این خبر به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: با توجه به اطلاعیه اخیر سازمان بورس ، این همایش، شنبه هفتم اسفند 95 در مرکز  همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد تا ضمن تاکید مجدد بر رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری، مشمولان این اطلاعیه در فصل مجامع دچار مشکل نشوند.

امیری مخاطبین این همایش را کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار دانست که دوره مالی آنها از تاریخ اول فروردین ماه 95 و بعد از آن شروع می‌شود .

همچنین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از ابتدای فروردین ماه امسال و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها 10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است، مشمول این اطلاعیه و مخاطب همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری خواهند بود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع از این جهت است که پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی باعث می شود پاسخگویی به نیاز استفاده کنندگان مختلف فراهم شود و تصویر شفاف تر و مناسب تری از این ظرفیت ارائه شود.

امیری افزود: در عین حال کاری که بین سازمان بورس و سازمان حسابرسی هماهنگ شده این است که فعلا از سال اول، شرکت ها موظف باشند دو نوع گزارشگری - هم بر اساس استانداردهای ملی و هم بر اساس استانداردهای IFRS  - داشته باشند.

به گفته امیری، این موضوع در ارتقای سطح شفافیت و اطلاعات نیز موثر است و باعث می شود تصمیم گیری های اقتصادی، هم در داخل کشور و هم در جذب سرمایه گذاری خارجی موثر واقع شود. ضمن اینکه کمک می کند تصویر دقیق تر و مناسبت تری از وضعیت شرکت ها و نهادهای مالی و شرکت های تولیدی ارائه کنیم .

امیری ادامه داد: مهم ترین نکته این فرآیند این است که بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی ، اولویت اول به شرکت های بیمه ای و بانک ها داده شده است؛ چرا که این دو نهاد مالی بسیار موثرند و فضای جدید بین المللی می طلبد که این شرکت ها با استفاده از فضای پسابرجام ، سطح مراودات و فعالیت های خود را با شرکا و طرف های خارجی گسترش دهند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس تاکید کرد: وجود صورت های مالی شفاف و بر اساس استانداردهای IFRS  باعث می شود زبان مشترکی به وجود آید که مخاطبین، با استفاده از این زبان مشترک می توانند ارتباط خوبی با طرف های خارجی برقرار کنند.

وی همچنین با اشاره به همکاری نزدیک سازمان حسابرسی با بنیاد IFRS گفت: سازمان حسابرسی موفق شده است در بنیاد IFRS  که یک بنیاد بین المللی است عضویت یابد؛ در حقیقت فعالیت های مربوط به ترجمه متون و استانداردها را سازمان حسابرسی از سال های قبل عملیاتی کرده و فقط این بحث باقی مانده بود که با استفاده از رجیستری امکان انتشار اینها را داشته باشد.

به گفته امیری، هم اکنون این امکان فراهم شده و به تدریج استانداردهای مختلف، از سوی سازمان حسابرسی در سطح جامعه  ارائه خواهد شد؛ در عین حال فعالیت ها و دوره های آموزشی متعددی، هم برای حسابرسان و هم برای مدیران مالی شرکت هایی که مخاطب این موضوع هستند برگزار شده است.

خاطرنشان می شود: آبان گذشته، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران در  اطلاعیه ای خطاب به کلیۀ ناشران اوراق بهادار ثبت‌‌ شده نزد سازمان ‌بورس ‌و اوراق ‌بهادار و کلیۀ حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت ها را ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS کرد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا