احتمال اجرای دو پروؤه گندله سازی توسط اتوتک

احتمال اجرای دو پروؤه گندله سازی توسط اتوتک
پرتی کورهونن مدیرعامل اتوتک آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های صنایع معدنی اتوتک را در ایران تشریح و در عین حال تاکید کرد که در شرایط سخت کنونی که بازار مواد معدنی و فلزات دچار ریزش قیمت شده است، تولیدکنندگانی می‌توانند به کسب درآمد ادامه دهند که بهره‌وری بالا و مصرف بهینه انرژی و آب داشته باشند. او در عین حال از سفر قریب الوقوع هیات بزرگ اقتصادی-تجاری فنلاند به ایران خبر داد و گفت که با برداشته شدن تحریم‌های ایران، این کشور می‌تواند مانند پرنده‌ای پرواز کند.

 به تازگی موفق شدیم با پرتی کورهونن، مدیرعامل شرکت اتوتک فنلاند گفت‌وگو کنیم که متن آن به شرح زیر است:


وی همچنین درباره آخرین وضعیت پزوژه کنسانتره سازی شرکت فولاد خراسان بیان کرد: پروژه احداث کنسانتره‌سازی شرکت فولاد خراسان پروژه بسیار مهمی برای ما محسوب می‌شود. در این پروژه به دنبال احداث یک واحد کنسانتره برای فولاد خراسان هستیم و کارهای مهندسی پایه و توسعه به سرعت در حال انجام است. در حال آنالیز و تست سنگ هستیم تا بتوانیم فرایند تولید را به صورت پایدار برقرار کنیم. کار در این پروژه رو به پیشرفت است و به زودی عملیات ساخت نیز آغاز خواهد شد. باید به این نکته هم اشاره کنم که در اجرای تمام پروژه‌های خود در ایران تلاش می‌کنیم، بومی‌سازی و داخلی سازی حداکثری را در دستور کار داشته باشیم که این سیاست در همه حوزه‌ها از دانش و تکنولوژی گرفته تا تجهیزات و موارد دیگر دنبال می‌شود.


مدیرعامل اتوتک درباره پروژه های دیگر گندله سازی با بیان این که ما در حال مذاکره برای اجرای دو پروژه جدید گندله‌سازی در ایران هستیم گفت:  منتها به این دلیل که هنوز مذاکرات نهایی نشده و به قرارداد نرسیده است، نمی‌توانیم درباره جزئیات آنها اطلاع‌رسانی کنیم. در کنفرانس اخیر آهن و فولاد ایران که در جزیره کیش برگزار شد، اعلام شد که ایران با کمبود گندله مواجه است و هم‌اکنون پروژه‌های گندله‌سازی زیادی نیز در ایران در دست اجرا است. از سوی دیگر ایران سنگ با عیار بسیار خوب و باکیفیتی دارد و با توجه به اینکه ایران دارای انرژی ارزان‌قیمتی هم است، می‌تواند در صنعت آهن و فولاد دارای قدرت رقابت‌پذیری بالایی باشد. ایران تقاضای داخلی بالایی در بخش فولاد دارد اما سرانه مصرف فولاد در ایران همچنان پایین است. از سوی دیگر به دلیل قدرت رقابت‌پذیری مناسب، ایران توانایی صادرات فولاد به میزان مناسب را نیز دارد.


وی همچنین ضمن بیان این که روند قیمت مواد معدنی و فلزات در بازار جهانی همیشه مانند یک حلقه بوده است گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش معدن و راه‌اندازی این ظرفیت‌ها و در نتیجه افزایش تولید و پیشی گرفتن آن از تقاضا و همچنین رکود اقتصادی چین باعث شده تا قیمت مواد معدنی و فلزات در بازار با افت مواجه شود. همه شرکت‌ها دچار رکود شده‌اند و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز کاهش یافته است. کارخانه‌های فولاد غیررقابتی تعطیل شده و یا در حال تعطیلی هستند. قیمت مواد معدنی هم به شدت کاهش یافته است. همه این موارد یک چرخه هستند که الان ما دقیقا در نقطه حضیض این چرخه قرار داریم. چه کسی می‌داند که این دوره چه زمانی تمام می‌شود. اما یک نکته واضح است و آن اینکه تولیدکنندگان با بهره‌وری خوب، مصرف انرژی بهینه و تکنولوژی بالا می‌توانند، در همین شرایط نیز به پول درآوردن ادامه دهند. به نظر من صنعت آهن و فولاد ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد. ایران تقاضای داخلی بزرگی دارد و همچنین می‌تواند به پشتوانه قدرت رقابت‌پذیری این صنعت، صادرات هم داشته باشد.


وی در خصوص  خروج بازار مواد معدنی از رکود گفت: نمی‌توانم در باره زمان خروج از رکود پیش‌بینی کنم. اگر می‌توانستم پیش‌بینی کنم، قطعا آدم ثروتمندی بودم! ولی به نظرم چند سال طول می‌کشد تا صنعت فولاد از این رکود خارج شود. زمانی که اضافه ظرفیت ایجاد شده در کارخانه‌ها به نقطه تعادل برسد از رکود خارج خواهیم شد.


مدیرعامل اتوتک همچنین دز پاسخ به این سوال مبنی بر این که استرالیا چگونه در این شرایط همچنان در حال رشد تولید سنگ آهن است گفت: استرالیا از نظر ذخایر سنگ آهن بسیار غنی است و این کشور می‌تواند با کمترین هزینه ممکن سنگ آهن خود را از روی زمین برداشته و با هزینه حمل بسیار پایین از طریق کشتی به چین صادر کند. به این ترتیب استرالیا می‌تواند حتی در پایین‌ترین سطح قیمتی هم به فعالیت خود ادامه دهد و در این شرایط تولیدکنندگان ضعیف‌تر را از بازی خارج کند. البته ما نگران این وضعیت نیستیم و روی صنعت فولاد ایران تمرکز کرده‌ایم و توسعه این صنعت را قوی می‌بینیم.


وی همچنان درباره احداث دفتر اتوتک در ایران عنوان کرد: راه‌اندازی این دفتر جزو برنامه‌های ما است که طبق برنامه پیش می‌رود. فضای ایران در حال تغییر است و تحریم‌ها در حال برداشته شدن هستند. این وضعیت کار ما را راحت می‌کند تا بتوانیم ارتباط نزدیکتری با مشتریانمان در ایران داشته باشیم. به‌هرحال ما چندین دهه است که با مشتریان ایرانی در ارتباط هستیم و راه‌اندازی دفتر در ایران، این ارتباط را قوی‌تر هم می‌کند.


مدیر اتو تک از ورود یک هیات تجاری ار فنلاند خبر داد و گفت: قرار است هیات بزرگی به همراه یک مقام رده بالای فنلاند به زودی به تهران بیاید. چندی پیش نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در فنلاند حضور داشت و مذاکرات خوبی انجام شد. من فکر می‌کنم به زودی طرف‌های ایرانی و فنلاندی بتوانند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا