رضوی خسروشاهی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

مذاکره با فنلاند در زمینه عناصر نادر خاکی

مذاکره با فنلاند در زمینه عناصر نادر خاکی

گروه معادن - مدیرعامل شرکت کانی‌یاران هامون پارس که در زمینه اکتشافات معدنی فعال است، گفت: در حوزه اکتشافات معدنی هر روز تکنولوژی‌های جدید ارائه می‌شود در نتیجه دیگر نمی‌توان با استفاده از روش‌های گذشته مسیر اکتشافی را پشت سر گذاشت.

امیر رضوی خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره پروژه‌های فعلی این شرکت اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌ای که بخواهیم به صورت فعال روی آن کار کنیم، موجود نیست زیرا شرکت تازه تاسیس بوده و حدود ۱ سال است کار خود را شروع کرده است اما چند پروپوزال برای عناصر نادر خاکی، اکتشاف فلزات استراتژیک و همچنین خدماتی که می‌توان برای اکتشاف به وسیله فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای که در دنیا استفاده می‌شود را در دستورکار داریم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت واردنر انگلستان شریک ما در ایران است که در بخش فناوری و تبادل اطلاعات زمینه‌های کاری میان ما و این شرکت انگلیسی محسوب می‌شود. همچنین با ‌فنلاند برای بخش ‌عناصر نادر خاکی صحبت‌های صورت گرفته و با سازمان زمین‌شناسی این کشور مذاکراتی انجام و تبادل اطلاعات صورت گرفت. قرار است اطلاعات بیشتری از اقدامات ما در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نیز این اطلاعات را بررسی کنند و نتیجه را با عنوان یک پروژه مشترک برای همکاری و خدمات اکتشافی در اختیار ما قرار دهند.

به گفته رضوی خسروشاهی، به غیر از مواردی که عنوان شد پروژه‌ دیگری در دستورکار شرکت قرار ندارد. تلاش ما این است در دیگر مباحث همچون فلزات پایه و فلزاتی که در چند سال آینده اهمیت بسیاری پیدا کرده و شرکت‌های دیگر کار کمتری انجام داده‌اند، وارد شده و در این زمینه کار کنیم.

مدیرعامل شرکت کانی‌یاران هامون پارس با اشاره به حوزه اکتشاف در ایران تصریح کرد: بحث اکتشاف بحث کاملا پیچیده‌ای است. در دنیا اکتشاف مرتب فناوری‌های جدید ارائه می‌شود. به عنوان مثال شاید در چند سال گذشته کسی فکر نمی‌کرد در اکتشاف از پهباد استفاده شود. این ابزار‌ها فناوری‌هایی هستند که اخیرا ارائه شده و بی‌شک جای کار بسیاری برای آنها وجود دارد. در نتیجه نمی‌توان به سیستم اکتشافی که در گذشته وجود داشت اکتفا کرد. اگر در اکتشاف از روش‌های جدید استفاده شود، فعالیت در این حوزه با هزینه و زمان کمتری انجام می‌شود.

رضوی خسروشاهی افزود: برخی شرکت‌های ایرانی شرکت‌های بزرگی هستند که نزدیک به ۳۰ سال در حوزه اکتشاف سابقه دارند اما اگر بخواهیم تمام تمرکز خود را روی مسیری قرار دهیم که در گذشته رفته‌ایم ایده جذابی نبوده و باید از شرکت‌های خارجی دیگر همچو گروه فنلاندی که به ایران آمده‌اند استفاده کنیم. اگر با شرکت‌های خارجی در زمینه مشاوره و سرمایه‌گذاری همکاری کنیم به نفع حوزه اکتشافات کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایران یکی از پتانسیل‌های خوبی معرفی می‌شود که اکتشاف آن در حال توسعه است. ایمیدرو نیز در زمینه اکتشافات اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌ و سعی کرده مناطق اکتشافی را گسترش دهد اما در این مسیر راه بسیاری باقی مانده تا بتوانیم مانند کشورهای معدنی قوی مانند استرالیا و یا کانادا بشویم. این موضوع مستلزم صرف زمان و هزینه بیشتر است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا