هدف‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور

هدف‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور

صنعت فولاد از آن دسته صنایع است که می تواند به شرط تکمیل زنجیره ارزش،‌ منافع مالی زیادی را نصیب کشور کند. در سال های گذشته نیز در مسیر توسعه صنعت فولاد،‌ قدم‌های بلندی برداشته شده است. در همین رابطه و با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد،‌ طرح‌هایی برای صنایع بزرگ متالوژی تعریف شده است.

 

در راستای رسیدن به این اهداف،‌ فولاد میبد به بهره برداری رسید تا نخستین گام برای طرح های متالوژی باشد.
در مراسم بهره برداری از این فولاد، محمد رضا ساکت، نماینده گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان در سخنانی با بیان این که هم‌اکنون بازگشایی مجدد کارخانه فولاد میبد یزد را با همت عالی بخش خصوصی، به جشن نشسته‌ایم، گفت: اشتغال‌زایی و خودکفایی بیشتر و عملیاتی‌کردن اندیشه اقتصاد مقاومتی، مبنای حرکتی است که این گروه و شرکت‌های تابعه در این راستا، بر آن اندیشیده و اراده کرده‌اند.
نماینده گروه صنعتی ماهان سپاهان در ادامه، افزود: راه‌اندازی این خط چدن، مقدمه‌ای است برای این که فولاد میبد یزد به یک شرایط پایدار و استوار برسد از همین رو بر اساس یک راهبرد استراتژیک، تولید ۲۵۰ هزار تن فرومنگنز در سال به عنوان دیدگاه اصلی و هدف غایی و استراتژیک در این مجموعه برنامه‌ریزی شده است. یک محصول استراتژیک که نقش اصلی را در زنجیره تولید فولاد و بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی و نیز نقش بسیار عمده‌ای را در بازار صادراتی این کشور خواهد داشت.
ساکت اظهار داشت: این سیاست از سیاست‌های بسیار قابل توجهی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید بوده است. تلاش برای ایجاد ارزش افزوده و بازارهای بهتر صادراتی و استفاده از ظرفیت‌های بهینه در حوزه صادرات به کشورهای مختلف.
وی در ادامه، افزود: مشارکت بانک سرمایه در هلدینگ ماهان سپاهان در راستای کارگشایی و در راستای این است که بتواند با کمک دیگر نهادها و تلاش‌هایی که همه عزیزان انجام می‌دهند، بارقه‌ای از امید را مجدداً در بخش‌های صنعتی و از جمله در این حوزه فراهم کند.
ساکت خاطرنشان کرد: فولاد میبد با نگاه گسترش اشتغال و توسعه پایدار در منطقه و استفاده از بیشترین ظرفیت بومی، راه‌اندازی شد تا گام به گام، مسیر توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور را هموارتر سازد.
نیاز شدید بازارهای جهانی به فولاد
مدیرعامل فولاد میبد هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت پس از هفت سال توقف، راه‌اند‌ازی دوباره شده،‌ گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی د‌قیق و گسترد‌ه د‌ر بازار فولاد‌ و با توجه به نیاز شد‌ید‌ بازار جهانی فولاد‌ به محصول استراتژیک فرومنگنز و برای خروج از شرایط رکود‌ که چند‌ سال است گریبانگیر شرکت شد‌ه، نخستین سیاست این شرکت بر تولید‌ محصول فرومنگنز قرار گرفته است.
محمد رضا امید بخش افزود: بررسی های بعمل آمد‌ه نشان می‌د‌هد‌ که تولید‌ فرومنگنز به غیر از کوره‌های قوس د‌ر کوره‌های بلند‌ با حجم مشابه فولاد‌ میبد‌ بد‌ون تغییرات اساسی مقرون به‌صرفه‌ است‌.
مدیر عامل فولاد میبد ادامه داد: این شرکت‌ نخستین طرح از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمامی عملیات طراحی، ساخت و فرآیند‌ تکنولوژی آن با د‌انش فنی متخصصان ایرانی انجام گرفته است.
امیدبخش یادآور شد: سیاست سرمایه گذار جد‌ید‌ شرکت د‌ر کوتاه مد‌ت برای برون رفت از شرایط رکود‌ و حصول سود‌آوری، تولید‌ یکی از مهمترین مواد‌ اولیه صنایع فولاد‌ی یعنی فرومنگنز از کوره بلند‌ موجود‌ با تغییرات جزیی د‌ر تجهیزات کارخانه است.
وی د‌رباره مشتریان محصول چد‌ن تولید‌ی این کارخانه گفت: فولاد‌ مبارکه، فولاد‌ اهواز، فولاد‌ خراسان و برخی د‌یگر از صنایع د‌اخلی، مهمترین خرید‌اران شمش چد‌ن این شرکت است‌ و به د‌لیل کیفیت بالای محصول، رضایت خود‌ را د‌ر این زمینه اعلام کرد‌ه‌اند‌.
وی، تامین کک متالورژی را از نظر لجستیک و تامین نیازهای کارخانه، استراتژیک‌ترین بخش آن اعلام کرد و گفت: مهمترین معادن تامین کننده مواد این کارخانه معادن چادرملو و بافق است.
مدیرعامل فولاد میبد یادآور شد: اشتغال این مجموعه ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر غیرمستقیم است که ۹۵درصد آنها بومی هستند.
امیدبخش تصریح کرد: میزان تولید این مجموعه ۲۵۰هزار تن پیش بینی شده که با توجه به نیاز ۲۰۰هزار تنی این محصول در کشور و تولید فعلی ۷۰تا ۸۰هزار تنی در ایران به ۱۲۰هزار تن نیاز است.
وی ادامه داد: تولید فولاد میبد بعد از تامین فرومنگنز مورد نیاز کشور، بعد از بالا بردن کیفیت به خارج از کشور صادر می شود .
وی از مذاکره با سه کشور برای تولید سنگ منگنز با کیفیت بالا برای این شرکت خبرداد و افزود: مذاکراتی با شرکت های ایتالیایی، کره ای و ترکیه ای برای استفاده از سیستم های کم ابخواه انجام شده است.
همچنین مدیر عامل شرکت فولاد میبد عدم تأمین اعتبار در گردش کافی را مهم‌ترین علت تعطیلی هفت ساله‌ این شرکت ذکر کرد.
وی با اشاره این که فولاد میبد نخستین طرح از صنایع بزرگ متالوژی ایران است، اظهار کرد: سیاست سرمایه‌گذاری جدید در شرکت فولاد میبد، برون‌رفت از شرایط رکود و حصول سودآوری بیشتر است.
محمدرضا خانی، مدیرعامل بانک سرمایه نیز در این مراسم با بیان این که خوشحالم که توفیق، رفیق راه بود و در سال اقتصاد مقاومتی، این کارخانه بازگشایی شد، گفت: من به نمایندگی از طرف خانواده بزرگ بانک سرمایه، وعده می‌کنم که در این راه، هرچه که در توان مدیران و پرسنل این مجموعه است، در این مسیر به کار گرفته شود، چراکه معتقدیم این مسیر، مسیر نزدیکی به خداست و بر این اساس متعهد می‌شوم که تمام واحدهای تولیدی که مظلوم و مغفول باقی مانده‌اند، با همت والای سرداران صنعت این کشور، مانند مهندس ریخته‌گران احیا شود و کشور ما بتواند در بخش تولید در دنیا، حرف اول را بزند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا