قدیریان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

صادرات ۳۷ هزار تنی فولاد آلیاژی در ۹۵

صادرات ۳۷ هزار تنی فولاد آلیاژی در ۹۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: وضعیت موجود در بازار و پایین بودن سطح قیمت‌ها قدرت سرمایه‌گذاری را از سرمایه‌گذار می‌گیرد.

محمدابراهیم قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در حاشیه هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران اظهارکرد: حضور در چنین نمایشگاه‌هایی برای فعالان فولادی و به ویژه افرادی که در حوزه اجرایی هستند بسیار مناسب است زیرا افرادی مثل بنده که در سمت اجرایی هستیم کمتر فرصتی برای دنبال کردن تحولات جدید در اختیار داریم اما برای مدیران صنعتی ضروری است که در جریان تحولات تکنولوژیک قرار بگیرند و شرایط رخ داده در بازار را دنبال کنند. همچنین باید بحث‌های کارشناسی در حوزه اقتصاد فولاد را دنبال کنند.

وی ادامه داد: بطورکلی چنین نمایشگاه‌هایی فرصت خوبی است که می‌توانیم از آنها استفاده کرد. از سوی دیگر این نمایشگاه ارتباط‌ها را نیز تقویت می‌کند که می‌توان آن‌را هم موضوعی مثبت دانست.

قدیریان در پاسخ به این سوال که آیا حرکت به سمت تولید فولاد‌های آلیاژی به نفع کشور خواهد بود؟ ‌تصریح کرد: بطورکلی حرکت به سمت تولید فولاد‌های آلیاژی یک امر غیرقابل اجتناب است و باید در سلسله مراتب کیفیت رو به جلو برویم. زمانی فولاد تولیدی ما در سطح پایینی قرار داشت اما در حال حاضر با توجه به مجموعه صنعت فولاد که در کشور مبانی خود را طی کرده و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است. البته همچنان در حوزه‌های کیفیتی جای کار وجود دارد، همچنین در زمینه قیمت تمام شده همچون دغدغه انرژی و دانش نیز همچنان باید کار کرد. سازمان‌دهی دانش در شرکت‌های فولادی و یا مراکز تحقیقاتی نکته بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر مقیاس تولید و تکنولوژی است، زیرا هرچه در سیستم کیفیتی به سمت جلو حرکت می‌کنیم، تنوع بیشتر و حجم کمتر می‌شود در نتیجه باید ساختارهای متناسب با آن را ایجاد کرد. ما نیز در فولاد آلیاژی این مسیر را دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال ما در سال‌های گذشته 50 درصد فولاد آلیاژی تولید می‌کردیم اما امسال به 100 درصد تولید فولاد آلیاژی رسیده‌ایم. با توجه به این موضوع تصمیم داریم کم‌کم سیستم را به‌روز کرده و محصولات دیگری را تولید کنیم. در این زمینه وارد تولید فولادهای ضدزنگ نیز شده‌ایم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران اضافه کرد: به دنبال تولید فولاد‌هایی با ارزش افزوده بالاتری هستیم. طراحی فولادهای جدید از موضوعاتی است که در دستورکار قرار گرفته و با دانشگاه‌ها در این زمینه ارتباط برقرار کرده‌ایم تا در بحث‌های تحقیقاتی کاربردی به ما کمک کنند. به معنای واقعی به دنبال ایجاد ارزش افزوده بالا و ارتقا مقیاس تولید و انعطاف خطوط هستیم. البته این موارد مجموعه‌ اقداماتی است که باید انجام شود تا بتوانیم حضور خود را در بازار بین‌المللی حفظ و بتوانیم رقابت کنیم.

قدیریان با اشاره به قیمت‌های فعلی بیان کرد: طبیعتا از قیمت‌های فعلی راضی نیستیم. قیمت‌های امروز بازار فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد. در نتیجه این وضعیت چندان مطلوب نیست. ما امیدوار هستیم تقاضا افزایش یابد و سطح عمقی کارها افزایش پیدا کند. متاسفانه در حال حاضر برخی گرفتار رقابت منفی شده‌اند یعنی آنها در سراشیبی قیمت شکنی افتاده تا بتوانند در بازار بمانند، این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

به گفته وی، برنامه تولیدی به صورتی است که تا پایان سال به میزان 400 هزار تن تولید بیلت داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر بسیار به این رقم نزدیک شده‌ایم. از این میزان تولید 90 درصد آلیاژی و 10 درصد آن مهندسی است. این رقم یک رکورد جدید در کمیت و کیفیت است.

قدیریان درباره صادرات نیز گفت: تا به امروز در سال جاری 37 هزار تن محصول صادر کرده‌ایم. البته هدف صادراتی ما 50 هزار تن بود اما به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و مسائل مربوط به حمل‌و نقل کمی از این برنامه عقب افتاده‌ایم اما امیدوار هستیم تا پایان سال به صادرات 45 هزار تن دست پیدا کنیم که خود رکورد جدید است. برنامه صادراتی ما برای سال آینده، 100 هزار تن محصول است.

وی با اشاره به پروژه یزد 1 تصریح کرد: عملیات اجرایی در این پروژه آغاز شده است. البته در این پروژه مشکلاتی برای تامین منابع وجود دارد زیرا سطح عمقی قیمتها پایین بوده و این موضوع میزان سود را کاهش میدهد در نتیجه این مساله قدرت سرمایه‌گذاری را از سرمایه‌گذار می‌گیرد.

قدیریان گفت: با توجه به نرخ برگشت سودی که برای فولاد وجود دارد، دریافت تسهیلات موضوعی مردود خواهد بود. در بازار فعلی توسعه کمی سخت است در نتیجه باید امیدوار بود که در 2 یا 3 سال آینده وضعیت بازار فولاد و اقتصاد داخلی کشور با رشد همراه شده و شاهد بهبود قیمت‌ها باشیم.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود این پروژه ابتدای سال 98 با طرفیت 700 هزار تن به بهره‌برداری برسد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا