در گفتگو با مهر اعلام شد؛

جریمه پاکستان فعلا منتفی است/نگران ورود گاز قطر به‌پاکستان نیستیم

جریمه پاکستان فعلا منتفی است/نگران ورود گاز قطر به‌پاکستان نیستیم

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با تاکید بر اینکه جریمه گازی پاکستان توسط ایران فعلا منتفی است، گفت: نگران قرارداد جدید فروش LNG قطر به پاکستان نیستیم.

علیرضا کاملی در گفتگو با مهر درباره احتمال جریمه گازی پاکستان با توجه به تاخیر نزدیک به یکساله این کشور در واردات گاز طبیعی از ایران، گفت: فعلا جریمه گازی پاکستان توسط ایران در دستور کار قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه هیچگاه بحث جریمه را مد نظر نداشته ایم و با پاکستان چنین موضوعی را مطرح نکرده ایم، تصریح کرد: منتظر هستیم تا این کشور عملیات ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران را آغاز کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پاکستان تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت خط لوله در خاک خود به منظور واردات گاز از ایران را آغاز نکرده است، بیان کرد: طبیعی است اول باید خط لوله احداث شود و به حد مطلوبی برسانند و سپس با یاران به منظور خرید گاز طبیعی وارد مذاکره شوند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش مهر مبنی بر اینکه اخیرا پاکستان و قطر قراردادی به منظور واردات ال. ان. جی امضا کرده اند آیا امضای این قرارداد منجر به نگرانی شرکت ملی نفت ایران نخواهد شد؟ توضیح داد: به هیچ وجه نگرانی نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه واردات ال. ان. جی در مقایسه با ساخت خطوط لوله و واردات گاز از مسیر لوله در بلند مدت نگرانی نداریم.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت هم پیشتر با تاکید بر اینکه امیدواریم پاکستانی‌ها هم به تعهد خود عمل کنند و از ایران گاز دریافت کنند، گفته بود: دریافت گاز ایران از سوی پاکستان برای رشد و توسعه آنها هم ضروری است از سوی دیگر  گاز محصولی نیست که روی دست ایران بماند و مشتری های زیادی برای گاز داریم.

این مقام مسئول همچنین با یادآوری اینکه ایران قصد فسخ قرارداد و یا جریمه گازی پاکستان را ندارد، گفت: تاکنون مذاکراتی با پاکستان برای فسخ قرارداد مشترک گازی انجام نشده است.

به گزارش مهر، اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با امضای این قرارداد جدید خرید گاز از قطر، پاکستان برای افزایش واردات گاز طبیعی از قطر ساخت یک خط لوله از بندر گوادر تا نواب شاه را با یک شرکت چینی امضا کرده است که با تکمیل این خط لوله امکان افزایش واردات گاز از قطر فراهم خواهد شد.

به عبارت دیگر، در حالی پاکستانی ها به بهانه تحریم از احداث خطوط لوله واردات گاز از ایران طفره می‌روند که منابع مالی قابل توجهی را صرف تجهیز پایانه واردات ال. ان. جی و ساخت خطوط لوله توزیع و انتقال گاز وارداتی از قطر کرده اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه های پاکستانی، دولت اسلام آباد به دنبال واردات روزانه ٢٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به صورت ال. ان. جی از قطر است و در نظر دارد حجم واردات خود را به ٤٠٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا