مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد؛

«اختیار معامله» ابزار پوشش ریسک

«اختیار معامله» ابزار پوشش ریسک

درست است که اختیار معامله ابزار پوشش ریسک محسوب می شود، اما اگر فقط به دید سرمایه گذاری وارد آن شویم به شدت ابزارهای پرریسکی به حساب می آید. این ابزارها چون گردش مالی دارد، ابزار سرمایه گذاری است و روی گردش بازار ما تاثیر می گذارد.

                                   
                                    گفتگو با: مسلم پیمانی مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار
 

تنوع بخشیدن با ابزارهای مالی می تواند در مهار تورم و هدایت بهینه منابع مالی سرگردان به بخش های زیربنایی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. علاوه بر این با توجه به نبود ابزارهای مالی کافی در بازار سرمایه ایران طی سال های گذشته و به ویژه کمبود ابزارهای لازم جهت کاهش ریسک موجود،شورای بورس اوراق بهادار در دولت یازدهم اقدام به تصویب معاملات اوراق اختیار کرده است اما از آنجا که اوراق اختیار در بورس اوراق بهادار تهران سابقه ای ندارد، ایجاد و استفاده از آن به فرهنگ سازی بین سهامداران نیازمند است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از شادا ،  اختیار معامله، اوراق بهاداری است که به دارنده آن حق خرید یا فروش یک دارایی خاص را در قیمت معین و در تاریخ مشخص یا قبل از آن اعطا می کند. اختیار معامله به عنوان یکی از اوراق بهادار «اشتقاقی» (اوراق بهادار مشتق شده یا اشتقاقی اوراقی هستند که ارزش آنها بستگی به ارزش یک دارایی دیگر دارد) شناخته می شود. اختیار معامله، قراردادی است بین دو گروه(یک خریدار و یک فروشنده)به طوری که خریدار از فروشنده اختیار معامله، حق خرید یا فروش یک سهم را در یک قیمت معین خریداری می کند. در جزییات این امکان جدید در بازار مالی کشور با مسلم پیمانی مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار به گفت و گو نشستیم که در ذیل می آید:

  به عنوان سوال نخست، اختیار معامله چیست و چه مزیت هایی دارد؟

ابزارهای مالی به سه دسته کلی تقسیم می شود. یک سری از ابزارهای مالی، ابزار مالکیت است، مانند سهام که نشان می دهد شما مالک بخشی از یک شرکت هستید و سهام آن را دارید. مالکی هستید که می توانید در مدیریت آن شرکت دخالت کنید و در منافع شرکت هم سهیم هستید. نوع دیگری از ابزارهای مالی نشان می دهد که شرکت، دولت یا شهرداری ها مبلغی به شما مانند اوراق مشارکت بدهکار است. اوراق اختیار معامله یا آپشن به عنوان دسته سومی جزو ابزارهای مالی قرار گرفته است که با عنوان اوراق مشتقه شناسایی می شود که انواع مختلفی دارد مانند اوراق آتی، قرارداد آتی، قراردادهای تاخت معامله اما پر کاربرد ترین و معمول ترین آنها اوراق اختیار معامله است. به طوری که می توانیم بگوییم که اوراق اختیار معامله جزو دسته سوم ابزارهای مالی محسوب می شود و جزو ابزارهای پر طرفدار مالی نیز به حساب می آید؛ یکی از مزیت های اختیار معامله نگاه سرمایه گذاری به این ابزار است؛ به طوری که امروز خریداری و بعد به قیمت بالاتر فروخته شود. از دیگر مزیت های اختیار معامله مدیریت ریسک آن است و به اصطلاح سهام را پوشش ریسک می دهد. یکی دیگر از مزیت های اختیار معامله این است که دارنده آن سهام اختیار دارد که سهام را بفروشد. از مدل های دیگر اختیار معامله، می توان به اختیار خرید اشاره کرد.

⏮این ابزار روی بازار سرمایه و معاملات بورسی چه تاثیری دارد؟

اختیار معامله ابزار جدیدی در بازار مالی محسوب می شود. سعی کردیم برای توسعه و پیشرفت آن اقداماتی صورت گیرد. به عنوان نمونه در اوراق اختیار معامله مبتنی بر کالا، فقط روی سکه و در بخش شرکت ها، اختیار معامله در شرکت ملی مس ایران، ایران خودرو و فولاد مبارکه اجرایی شده است. چراکه این ابزار در بازار مالی ایران ابزار جدید محسوب می شود و بازار باید با کاربرد آن آشنایی پیدا کند و دوم اینکه این ابزار، ابزار ریسکی برای سرمایه گذاری محسوب می شود و جزو ابزارهای اهرمی محسوب می شود. اگر با محدودیت حرکت نمی کردیم، ممکن بود برخی افراد که آشنایی با این ابزار ندارند، یک دفعه و بی محابا به این معامله ورود کنند و زیان های هنگفتی را متحمل شوند. چون سطح سود و زیان آن به دلیل خاصیت اهرمی، نوسانات بالایی دارد. درست است که اختیار معامله ابزار پوشش ریسک محسوب می شود، اما اگر فقط به دید سرمایه گذاری وارد آن شویم به شدت ابزارهای پرریسکی به حساب می آید. این ابزارها چون گردش مالی دارد، ابزار سرمایه گذاری است و روی گردش بازار ما تاثیر می گذارد. به عنوان نمونه در بازارهای دنیا ابزارهای مشتقه چندین و چند برابر ارزش معاملات نسبت به ابزارهای سودآوری دارد. نکته سومی در ابزارهای مشتقه، کارایی این ابزار در بازار است. به زبان ساده می توان گفت که ابزارهای مشتقه به منصفانه شدن قیمت دارایی های پایه کمک می کند.

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا